Fel "fel" på Flex2A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Fel "fel" på Flex2A

Inlägg av Ola Häggström »

Hej!
Skulle starta brännaren för säsongen men när jag tittar till den har "flamvakt" löst ut och i brännaren ligger lite aska kvar. Intersnkruven och internförrådet tomt.
Dags för felsökning:
"Ext"-knappen fyller internförrådet som det skall, jag matar fram med "int" och låter den starta. Det gör den fint, men när startsekvensen är över och den går in i driften (slår om till grön lampa) så sätter den inte igång externskruven (det kan den ju inte göra innan dess, men nu är det vanligtvis dags). Jag sitter kvar och väntar på stoppet men pannan blir varm nog innan tjuvstopp. Jag lossar matarslangen och nog är det tomt i internförrådet och skruven igen.
Slutsatser hittills:
-Brinner slut för att externskruven inte matar
-Kan mata fram med externskruven på manuell signal från boxen
-Boxen fattar inte vad som är fel (larmar flamvakt när den "borde" larmat för externskruv)

Boxen har några år på nacken nu, läge för ny eller är det ett känt fel som grannen kan lösa (löda) med rätt komponent?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Fel "fel" på Flex2A

Inlägg av micke_932 »

Flamvakt funkar nog helt korrekt, om det inte matas fram pellets så slutar det att brinna och då brinner det ju inte, inget konstigt med det.

Men eftersom du kan mata fram pellets manuellt så verkar ju skruven vara fungerande i alla fall, så det som återstår lär väl vara givaren i internförrådet som säger till när externskruven ska gå.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Fel "fel" på Flex2A

Inlägg av Ola Häggström »

Tack för svaret.
Ja, flamvakten gör vad den skall, men det gör givaren också. Om jag manuellt vill mata fram med externskruven så matar den tills givarlampan släcks (släcks eller tänds, den ändras i alla fall) och slutar mata. Så internförrådets givare gör vad den borde göra.

Det jag upplever saknas är initiativet inuti boxen att aktivera "sätt igång externskruven och fyll på internförrådet-rutinen"
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Skriv svar