Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

micke_932 skrev:Att programmet skulle förstöra nivågivaren kan du vara rätt övertygad om att det var skitprat, har väldigt svårt att förstå hur det skulle gå till, men dom fick väl försöka hitta på någon förklaring som lär bra.

Tyvärr verkar alla tillverkare av pelletsbrännare ha svårt för allt vad det gäller smörjning och packboxar, det läcker på både längden och tvären ofta....
Helt riktigt har EcoTec haft vissa problem med sändaren på internförådet
( IR diod ) den har med tiden blivit svagare i ljusstyrkan. Detta har man åtgärdat i nya programmet ver 13- 17 genom att endast kontrollera nivån genom en puls var 3-e sekund.
Även vissa internskruvmotorer har haft fel fett med följd av kort livstid.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Jag har haft problem med att rök kommer in i internförrådet under uppstart (innan värmen gör att draget från skorstenen kommer igång) Röken gör så att fotodioden och nivåmätningen tror att internförrådet är fullt. Detta resulterar som oftast i att A3:an larmar när väl röken försvinner och externskriven inte hinner fylla internförrådet snabbt nog.

Jag löste detta med ett 12V relä kopplat till summersignalen så när summersignalen ljuder drar relät som simmulerar att någon stängde av enheten. Strax efter "avstgningen" slutar summersignalen och relät att dra och kontakten sluts därmed igen och simmulerar att någon slog på enheten igen.
Rookie
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 29 jul, 2007 09:29

Tack igen för ett kanonbra forum!

Inlägg av Rookie »

Tack för att detta forum finns!

På en vecka fick jag en lösning här på forumet på ett problem som existerat i snart två år. Grymt bra och glädjande, skäms kanske lite för att mina kunskaper inte är på den nivån att jag kan återgälda dessa fantastiska människor på forumet som gör sitt bästa för att hjälpa till.

Det tråkiga i historien är att man snart upptäcker att det är ont om seriösa och kompetenta reparatörer, i alla fall när det gäller Ecotecs tidigare brännare. Jag kan i och för sig bara uttala mig om Halland men här har det varit rena katastrofen.

Jag skall erkänna att jag är totalt okunnig om mekanik och brännare. Inte min grej alls så jag har helt litat på att de återförsäljare och reparatörer som under Ecotecs varumärke påstås haft den kompetens och de reservdelar som fodras för att grejerna skall funka. Klistrar in en text från den tråd där jag bad om hjälp på forumet som referens för min euforiska glädje, lite längre ner i detta inlägg.

(Denna har tillkommit sedan dess.)
För ett tag sedan var det ännu en reparatör på besök, förvisso inte från Borås Brasvärme Pelletscenter AB, men som enligt Ecotec skulle vara kompetent och med stor erfarenhet av deras brännare. Killen kom på ett besök som var på ett par timmar, han kröp upp i bl.a. upp till skorstenen för att kolla fast jag sa att sotarn varit här en vecka tidigare. Han kollade lite spjäll och sa sedan sa att det inte gick att åtgärda den sjukt höga pelletsåtgången.

Han tyckte att det var normalt med 3 X 16kilos säckar med pellets per dygn eftersom jag hade ett stort hus. Jag berättade att det var en avsevärt lägre förbrukning innan Borås Pelletscenter fått mig att ändra inställningarna i elskåpet men det var han inte så där jätteintresserad av utan uteslöt detta helt. Han sa dock att det möjligtvis skulle gå att få ner dygnsförbrukningen om man bytte hela värmesystemet till en kostnad av 60-80 000. Givetvis arbetade han "även" med nyinstallationer.

Detta råd som jag nu förstår var fullständigt värdelöst kostade mig 1200 spänn. Det hade man fått några kilo pellets för om man hade haft lite mer erfarenhet av brännare, mekanik och energiflöden. Hur jag vet att infon var totalt värdelös är därför att den nya och ovärderliga informationen jag fått via forumet från bl.a. signaturen LO, skåpade ut "experten" fullständigt. Knockout efter 20 sekunder i första ronden typ.

(Ursrpungligt kaos från s.k. expertis!)
""""Köpte ett hus för snart 2 år sedan med tillhörande Ecotec A3 brännare. Den rasade 3 månader efter husköpet och kostade i runda slängar ca: 6000 att totalrenovera. "Borås Brasvärme PELLETCENTER AB" hade vett på att ta betalt men inte lika intresserade av att de nya delarna skulle fungera. Den rasade i två omgångar p.g.a. att som de säger motorerna de fått från Kina varit alldeles för klena. Det har ökat mina kostnader med 24 000 EXTRA i elräkningar. Den patron som sitter i den gamla modifierade oljepannan inte är gjord för annat än tillfällig reservdrift. Men mitt plan var ju aldrig att värma huset med el det är ju något som deras taskiga motorer från Kina orsakat. (Jag orkade inte bråka med dem om detta eftersom det inte växer reparatörer eller installatörer på trän i Halland men det svider att betala den elräkningen som jag egentligen anser att leverantören av de trasiga delarna skulle ta ansvaret för.)

För ett år sedan fick jag av samma firma rådet att ställa om några reläer inne i elskåpet till denna brännare. Killen från servicecentret i Borås gissade sig fram men trodde att den inställning han rådde mig till skulle vara den bästa. Det tråkiga är att det verkar ha gjort så att brännaren oavbrutet sprutar ut pellets oavsett om det är sommar eller vinter. Att det kostar massor av cash är ingen tvekan om men det värsta är att jag i det utsatta läge jag var inte kom ihåg att skriva ned det ursprungliga läget för elreläet.""""
Cold day in hell
xlair
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 01 jan, 2011 13:04
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av xlair »

Nyårsnatten fick jag växllådsras :evil: , fört oväsen i ca en vecka innan han tröttnade. var bara till att trycka igång el-patronen. köpte motorpaketet hos lokal återförsäljare för 1700kr+moms(en 0.45A). skall tilläggas att jag köpte en service till den ca 2mån sen, lite bortkastade pengar när det inte ingår att kontrollera ev fett/smörjning i servicen. eftersom jag knappt lärt känna brännaren sen inflyttningen för 2år sen var det bara och börja läsa igenom alla trådar som fanns om A3/A4 här på detta forum, för att sedan ge sig på detta själv. tog mig ca 1 1/2 timme. den gamle slussmataraxlen satt som f--n, efter mycket slit lossnade den :P
monterade den nya + smörjde upp rörliga delar t ex. siliconspray på slussarna.
nu hör man inte ens när motorn går, går väldigt tyst och fin. bara fläkten som låter.
Ecotec A3 2002 15KW. CTC 1100 Ekonomi.
nilsingvarsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 13 okt, 2014 01:17
Ort: Jönköping

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av nilsingvarsson »

Jag har haft följande fel med Bioline 20 A4 (2005, 7900h drifttid) med Exonom A20B (1975):
- Brännarkoppen fylls med oförbränd pellets ibland och stannar pga *Ingen låga*. Oftast på sommaren när pannan går sällan. Granne hade samma problem och testade att sänka drifttemperaturen till 60 grader, vilket minskade problemet för honom.
- Tändelementet gick sönder oktober 2014. Bytte själv. [länk till tråd om detta]
- Växellådan gick sönder november 2014. Eller rättare sagt, det var kuggarna inuti som var utslitna, för de minsta kuggarna hoppade lite på varje varv. Motorn verkade funka bra och det var väldigt mycket smörjmedel.
EcoTec Bioline 20 A4 (-05), Exonom A20B (olja/ved) (-75)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Roli »

Hur var konsistensen på fettet? Mjukt eller vaxartat? Jag försökar ett "röra" om lite i fettet minst en gång om året för att få smörjning på kuggar och kanske främst axlarnas lagringspunkter i höljet. Om fettet blir lite tjockare så lägger det sig vid sidan om och smörjer sämre. Ett "mjukare/kladdigare" fett känns som om det smörjer bättre.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Cicaro »

Gnissel och oljud som sjutton. Demonterat internmotorn, växellådan, tagit ur internskruven, smörjt alla lager och smörja och eller rengjort alla rörliga och ändå kvarstod gnisslet.

Visade sig att det var kedjesträckaren som var för hårt spänd. Efter att ha släppt lite på kedjesträckaren så är oljudet borta.

Nåja, skadar väl inte att göra rent internskruven och smörja alla lager inför vintersäsongen även om det enbart blev i förebyggande syfte :oops: :shock: :cyclopsani: nu är det iaf gjort :D
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Cicaro »

Roli skrev:Hur var konsistensen på fettet? Mjukt eller vaxartat? Jag försökar ett "röra" om lite i fettet minst en gång om året för att få smörjning på kuggar och kanske främst axlarnas lagringspunkter i höljet. Om fettet blir lite tjockare så lägger det sig vid sidan om och smörjer sämre. Ett "mjukare/kladdigare" fett känns som om det smörjer bättre.
Kanske bryter mot citeringsreglerna nu, ursäktar i sådant fall.

Jag smorde med litiumfett. Kladdigt och vad jag tror, lagom tjockt :!: (får väl äta upp det när den rasar) Lite kladdigare/mjukare än det fett som fanns i lådan innan som låg bredvid kugghjulen.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Cicaro »

Kondensatorn på externskruven (i mitt fall en 6uF 475VAC) gav upp. Den borde man verkligen ha haft en extra hemma av. Finns inga som säljer sådana på helger.

På måndag blir det ett besök på Elfa
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Cicaro »

Ingen låga, internförrådet och slussen fylld med pellets. Lite glöd i koppen men inget bränsle och en kuggringsfösare som har filats sakta mot brännkoppen.

Felsökning:
Fel 1: Slussvingar monterade åt fel hål efter vintern :roll: :oops: :evil: Bra sätt att förstöra nya slussvingar
Fel 2: De tre skruvarna som håller brännkoppen hade släppt så brännkoppen tryckts ut så att inte kuggringsfösaren gick frittlängre.


Två timmar senare var reservslussningarna monterade, brännkoppen noggrant rengjord från koks och åtdragen på rätt ställe. Denna gång är även låsringarna på skruvarna åtdragna!
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av MartinN »

Jag stängde av pannan med huvudbrytaren över sommaren för att slippa få den sönderslagen av blixten. Det gjorde starten nu i höst jobbig:
- Tempgivaren i acktanken visade minusgrader. (Pannan står i ett uthus 25 meter från acktanken.)
- Optovakten för flamman visade 60. Det är mer än 30 vilket innebar att styrenheten trodde det brann. Ingen start med andra ord
- Nivåvakten för internförrådet visade fullt hela tiden

Problem 1 och 2 löste sig själva efter att styrenheten haft ström i några dygn.

Nivåvakten behövde nya dioder från kjell&co, sök på nivåvakt så hittar ni mer om det.
Skriv svar