Eco tec A3 fel på styrboxen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Byggaren
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 12 jun, 2017 21:48

Eco tec A3 fel på styrboxen

Inlägg av Byggaren »

Hej

Har en A3 brännaren, som har problem att starta motoren till externskruven för matning. Matar inte. Men när jag sätter in stickkontakten i en vägguttag börjar mata. Mätte strömmen ( inga problem, kommer kontakten ) till uttag på styrboxen när brännaren är igång. Misstänker, kan det vara så att något gick sönder i styrboxen eller själva styrboxen?

Tack
fyrbøderen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 02 feb, 2017 13:32

Re: Eco tec A3 fel på styrboxen

Inlägg av fyrbøderen »

Hej Byggeren.
(hoppas at du kan bruge et Dansk svar !)

Hvis din brænder i øvrigt fungerer, -dette kan du prøve ved at fodre med piller manuelt, -så er mit gæt, at den triac som driver den eksterne snegl, er itu.
Det kan selvfølgelig også være ledningerne mellem printkortet og stikkontakten, hvor du indsætter stikket fra eksternsneglen.
Men jeg havde samme problem for nogle år siden, og da skiftede jeg triacen. Brænderen har fungeret siden.
Hvis jeg skal hjælpe dig med at lokalisere denne triac, så lad os starte med at definere, at der sidder en firkantet transformator i øverste venstre hjørne af printkortet.
Nu da vi kender højre og venstre, og op og ned, så skal du finde 4 ens komponenter i nærheden af printkortets nedre kant.
Komponenterne er små sorte firkantede dimser med et 3mm. hul i. De er loddet i printkortet med 3 ben.
Her er det den triac som sidder længst til venstre, som jeg mistænker.
Der står sikkert "BT136" på den. Skift denne, så tror jeg at din brænder kører igen.

Hvis du ikke lige har en BT136 i skuffen, kan du "låne" den triac som sidder længst til højre.
Denne driver tændelementet, som herefter ikke fungerer længere.
Spørgsmålet er om ikke du kan være ligeglad med dette.
Selvtænde funktionen har alligevel aldrig fungeret på A3 brænderen, så det er vel de færreste som bruger funktionen.
Triacen mangler på denne plads på min egen A3 brænder, og har gjort det i adskillige år.

Held og lykke med projektet !
Skriv svar