Hur smörja en Ecotec 20?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
erahren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 20 okt, 2016 10:29

Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av erahren »

Hej alla, jag har på känn att man förlänger sin Ecotec 20-brännare om man smörjer den på de rätta ställena. Men, var ?
Jag har läst instruktionshandboken bak och fram, ser bara allmänna råd men inga detaljanvisningar, t ex val av smörjpunkter, val av fett, osv.
Rimligen bör man smörja allt som rör sig, möjligen med undantag av fasta inneslutningar, de är säkert stängda av någon anledning.
Någon här som vet ?
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av brattne »

Den som öppnar växellådan och smörjer om kugghjulsfästen förlänger livet på motorerna 10-falt. Det yttre motorlagret på äldre modeller hade ett oljehål. I de flesta fall vände detta nedåt så man fick lossa och vända på det. Var inte lagret intakt "klibbade" rotorn fast emot magneten och motorn blev svag. Slussvingarnas glidlagring vinner även på att gå lätt. Längst fram i brännkoppen är skruven "lagrad" (egentligen bara ett hål i gjutgodset) men när man använt sämre pellets som sintrat och bildat som glasslagg runt axeln kan det hjälpa med lite carborundum, om man inte vill demontera brännkoppen och borra bort slagget. I övrigt är väl rådet att se till att det aldrig har möjlighet att ryka baklänges så slussvingarna får rök på sig, vilket gör dem sköra och otäta i förtid.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
erahren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 20 okt, 2016 10:29

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av erahren »

Jag tackar för svar. Kan du komplettera med tips om val av fett ? Jag skulle gissa att vapenfett och andra slags konsistensfett passar bra, men vad säger du ?
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av Cicaro »

Det absolut viktigaste är att smörja växellådan invändigt för att förlänga livslängden. Det går att använda många olika sorters fett bara de inte är för lättflytande.

Jag använder litiumfett (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000017064/) och fyller upp hela växellådan med dito. Vid större service (sån service som jag ändå har växellådan borta dvs minst en gång om året) så fyller jag på med mer och tar bort om fett stelnat.

För att slippa gnissel ska kedjespelet vara smörjt och lagom spänt. Liksom som brattne skriver glidlagringen för slussvingarna. Det sistnämnda behöver dock något mer lättflytande än litiumfett. Symaskinsolja fungerar alldeles utmärkt här.

Laggringen längst fram där skruven går ut genom brännkoppen testade jag att smörja en gång men insåg att det egentligen bara var att göra rent som behövdes... Om du tar bort koppen, kolla 100 gånger att du dragit åt skruvarna som fäster koppen i brännaren innan du återstartar, annars skjuter skruven iväg brännkoppen och i bästa fall stannar brännaren i sämsta fall går skruven av.

Kullagren smörjer jag inte utan har bytt mot nya kapslade dito när de börjar säcka ihop. Rätt eller fel vad vet jag :roll:

Sen finns tips på ställen att köpa reservdelar här om olyckan är framme:
viewtopic.php?f=7&t=16749
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
erahren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 20 okt, 2016 10:29

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av erahren »

Mkt bra info, tack båda två !
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av Roli »

Cicaro skrev:... Om du tar bort koppen, kolla 100 gånger att du dragit åt skruvarna som fäster koppen i brännaren innan du återstartar, annars skjuter skruven iväg brännkoppen och i bästa fall stannar brännaren i sämsta fall går skruven av......
På min Bioline räcker det inte med att kolla och dra åt skruvarna som håller koppen. Har två ggr efter koppdemontage för service/rengöring råkat ut för att skruvarna gått upp och koppen lossnat. Trots kontroll av åtdragningen, med brännarstopp som följd. Mitt tips är att montera en extra mutter på stoppskruvarna som låser dem mot att lossna. Numera sitter mina skruvar kvar och då även koppen.

När det gäller smörjning så mår fläktens lager bra av att få lite symaskinsolja på sig. Jag brukar göra det en till två gånger om året, eller när jag kommer ihåg.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av Cicaro »

Är inte muttrarna som låser koppen med från början? :shock: Jag har muttrar för låsning av stoppskruvarna. Å andra sidan kan det vara förra ägaren som satt dit dem för jag köpte brännaren begagnat.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av Roli »

Jag köpte också min brännare begagnad men där fanns det inga muttrar med. Tror inte att den levereras med muttrar, utan det är nog komplettering som behövs där. På de bilder som jag har sett på nya brännare så finns det inga muttrar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
erahren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 20 okt, 2016 10:29

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av erahren »

Kom på en följdfråga, som jag inte tror ngn av er besvarat: hur gör man med slussvingarna i sin Bioline ? Det är ju frestande att smörja dem med en aerosol typ 5-56 men åldras plasten då ? Brandfarligt ? Andra problem ? Vad säger ni ?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av Roli »

Jag har tidigare smörjt mina vingar med både 5-56 och andra smörjmedel men har slutat då det inte höll speciellt länge ( smörjningen som tog bort gnisslet). Anledningen, som jag ser det, till att vingarna "gnisslar" är att de oftast inte är intrimmade. När man köper dem är de för det mesta lite för stora, de böjer sig när man monterar dem i slussen. Denna spänning får de att gnissla. Tidigare slarvade jag med denna inpassning, men det står faktiskt i anvisningarna för vingbyte (från EcoTec) att man skall slipa in vingarna med hjälp av t.ex sandpapper så att de passar utan att böja sig men man får vara försiktig så att det inte blir för mycket slipande, de får inte glappa.
Efter att jag har slipat in mina vingar för bättre passform så har jag inte behövt smörja vingarna för att slippa gnissel. Tycker också att de håller lite längre eftersom den tidigare dåliga passformen gjorde att vingarna gick trögt vilket gjorde att de efter ett tag böjde sig och tappade tätningen mot slussens utsida.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av Becker »

Ska ni smörja vingarna så välj något som är anpassat för det :shock:
Hos swedol hittar ni en spray som heter PTFE, det är teflon. Funkar bra att smörja plast och metall.

Själv anser jag att 5-56 är skräp som inte borde säljas :wink: En universal spray som är dålig till det mesta :wink:
Ska ni smörja något, använd olja eller något syntetiskt, t.ex. PTFE.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
erahren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 20 okt, 2016 10:29

Re: Hur smörja en Ecotec 20?

Inlägg av erahren »

Tack alla !
Skriv svar