Säkerhetslarm återställs ej

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Säkerhetslarm återställs ej

Inlägg av dalkarl »

Halloj,
Har en ny upplevelse med min Bioline 20 i en MiniQ panna. Efter en uppstart idag så hittade jag pannan med ett säkerhetslarm och en överhettning. Överhettningsskyddet på pannan hade löst. Efter återställning av överhettningsskyddet och kontroll av andra givare i brännaren och ny uppstart så visar styrboxen fortfarande fel om säkerhetslarm... Finns det ett ytterligare skydd som måste kollas under locket på MiniQn?? Vad kan annars vara fel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Säkerhetslarm återställs ej

Inlägg av dalkarl »

Halloj,
nu har jag köpt in en ny max termostat då den föregående verkade ha lämnat in. Dock kvarstår larmet efter detta byte. Det står kontinuerligt Säkerhetslarm i displayen och det går inte att ta bort med pil upp...
Säkringarna i lådan ser ok ut. Mikrobrytaren för att säkerställa att brännaren är på plats är ok. Bakvärmevakten verkar ok, den indikerar iaf inget fel.
Vad kan vara som är fel mer? Kan något ha gått i styrskåpet? Tips?
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Säkerhetslarm återställs ej

Inlägg av Roli »

Skadad kabel mellan överhettningsskydd och styrbox? Slutar den larma om du bryggkopplar mellan anslutningarna till överhettningsskyddet i styrboxen? Jag har för mig att den kretsen skall vara sluten, men jag har inget kopplingsschema tillgängligt så jag kan kolla.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Säkerhetslarm återställs ej

Inlägg av dalkarl »

Jag har mätt kablarna och hittar inget fel där... Bryggkopplar jag bort överhettningsskyddet så drar triacen(?) och larmet försvinner. Tar jagbort bryggan så larmar den igen... Jag har också fattat det som att den ska vara sluten... Har ju bytt ö.skyddet nu också...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Säkerhetslarm återställs ej

Inlägg av dalkarl »

Detta är mycket mysko... kan styrboxen hålla kvar felkoder? Jag hittar inga fel i kablar till överhettnigsskyddet och jag har testat överhettningsskyddet i kokande vatten och det fungerar perfekt. Satte tillbaka det i brutet läge och nollställde det genom att trycka in återställningsknappen efter att det installerat, då tyckte styrboxen det var läge att låta triacen dra och jag kunde nollställa felkoden... DEt verkar precis som att min första nollställning inte har uppfattats av styrboxen och att jag då inte kunnat nollställa den igen.

Jag antog att styrboxen bara läste av faktisk och aktuell felkod, men detta verkar ju vara något annat.
Nu kör brännaren igen så nu väntar jag bara på nästa ev tillfälle då detta dyker upp så får man gräva mer i det då...
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
Skriv svar