Byta blå fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Byta blå fläkt

Inlägg av teufel »

Hej!

Den lilla blå fläkten som sitter på internmotorn på min Bioline 20, verkar vilja att jag pensionerar den.
Den låter som 17, och fick det bekräftat att det var just den, när jag stannade den med en skruvmejsel några sekunder - helt plötsligt blev det tyst i pannrummet igen. :)

Är det bara den som bör bytas, och är det lätt att göra det själv?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta blå fläkt

Inlägg av Roli »

Är det själva plastpropellern som låter eller är det intern motorn? Att stoppa den med en skruvmejsel ger Inter svaret på frågan då båda stoppas. Själva propellern sitter fast på motoraxel genom "friktion" så bästa sättet att ta reda på vad som låter är att dra av propellern från axeln och se om det var den som stod för ljudet.
Enda sättet, som jag kan tänka mig, att få den att låta är om den tar i något. Har den fått en smäll så att den har förflyttat sig på axeln så kan den ta i på själva internmotorn och ge upphov till oljud.

Men blir det inte tyst när propellern är borta så får du söka vidare på internmotorn. Den kan t.ex. behöva lite olja på lagren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Byta blå fläkt

Inlägg av teufel »

Är det bara att dra i riktning från internmotorn?

Tänker att själva rotorbladen kanske kan ha råkat ut för obalans och därigenom orsakar oljudet?

Är lite feg av mig, så det känns läskigt att ta isär internmotorn innan eldningssäsongen är slut. :oops:
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta blå fläkt

Inlägg av Roli »

Fläktbladen som sitter på motoraxeln är bara att dra rakt ut, kan sitta rätt så rejält. Har själv tagit loss mitt fläktbladet och flyttat det då inte alla reservmotorer levereras med fläktblad.
Kom bara ihåg vilken sida som är utåt, annars blir luftströmmen från bladen fel eller störd, om man vänder på fläkten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar