Rök från fallslangen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Rök från fallslangen

Inlägg av teufel »

Hej!

I morse hände nåt läskigt.
Kom av en händelse in i pannrummet och såg små strimmor av rök i luften.
Displaten stod på 70 grader så brännaren hade precis dragit igång.

Drog loss fallslangen från brännaren och ut strömmade rök.
Försökte lukta mig till vad det var för rök, och det luktade trä, så mao var det inte "elbrand" från skruvmotorn. För säkerhets skull kände jag på alla delar runt skruvmotorn och den var normalvarm.

Körde snabbt igång kontinuerlig matning av skruven för att se om det föll ner glödande pellets eller nåt sånt, men det gjorde det inte. Den var inte ens varm.

Sen såg jag att fallslangen hade en spricka i sig.
Kan det vara så att det hade kommit rökpuffar från brännaren som hade letat sig upp baklänges genom slangen och fyllt den med rök, som en skorsten med tanke på sprickan i slangen?

Om så är fallet, är det nya slussvingar som ska till, eller kan det vara något annat fel också?
Hade en reparatör hemma i höstas som också passade på att byta slussvingar. Tidigare vingar har hållt i flera säsonger, men så kanske det inte är längre?


När jag hade kört kontinuerlig matning av skruven i ett par minuter ner i en spann så försvann röken från slangen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Stegatorparn »

Är troligen "det lilla röret" som är tätt.
Om du tittar på fotot på manualens första sida, ser du ett klent rör som går från fläktutloppet snett ner i pelletsskruvens rör. Dess uppgift är att skapa ett övertryck i skruven för att förhindra bakrök. Med tiden sätts det igen av spån och smul.
Enklast är nog att demontera fläkten och köra ner en svetstråd eller liknande.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av xdigger »

Demontera fläkt, i med tryckluftamunatycke i lilla röret är det enklaste och sen blåsa tills det ploppar till, sen kan du känna med en tråd eller liknande efteråt att det är fritt. Ibalnd får man blåsa en atund innan det släpper.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Blacktip
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 sep, 2015 11:11

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Blacktip »

Igår kväll upptäckte jag stor rökutveckling som bolmade upp igenom hela brännaren och upp i slangen/röret där pellets trillar ner från förråd. På displayen visades dessutom "rensa brännare". För någon dag sedan har tv gånger felmeddelandet "bakvärme" visats. Jag har då varit tvungen att manuellt trycka in metallblecket på termokontakten, gjort omstart och pannan har sedan hoppat igång igen.

Slussvingarna ser relativt okay ut. De byttes dessutom rätt nyligen (för 4-5 månader sedan), men jag har beställt nya och ska montera dessa när de levererats. Men, det där att rensa "det lilla röret" låter onekligen som något man också bör göra. Den tjocka, vita röken som bolmade baklänges ut i hela pannrummet måste ju bero på ett baksug som inte ska vara där (har ingen draglucka eller liknande i mitt system).

Alltså: jag måste hänga av hela brännaren först va? Sedan skruva av fläkten som sitter med typ tre skruvar i själva brännarchassit? Och efter det sedan försöka rensa röret med en liten skruvmejsel eller liknande (är inte i besittning av vare sig svetstrådar eller tryckluftskompressorer).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Stegatorparn »

Det första du ska göra är att sota pannan och kontrollera att rökgasvägarna är fria, från eldstaden till skorstenen.
Även om det lilla röret är igensatt ska det inte bolma ut rök i pannrummet.
Det är snarare tecken på att draget är för dåligt och att det blir övertryck i eldstaden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blacktip
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 sep, 2015 11:11

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Blacktip »

Jag hade faktiskt sotat & rengjort allt timmarna innan rökutvecklingen uppträdde. Dubbelkollade alldeles nyss. Tog bort den svarta plastkåpan & skruvade upp järnlocket till pannan, och där är det är ett tydligt luftdrag upp i skorstenskanalen. Första gången som jag ser så mkt rök komma ut ur brännaren under de 1,5 år jag varit husägare med Ecotec-system.

Just nu är jag bara så j-a less på hela pelletspanneprylen. Går i grava tankar om att slänga ut hela klabbet och installera bergvärme eller luft/vattenpump. Tack för svar iallafall.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Roli »

Ja, med en värmepump slipper du många pelletsrelaterade bekymmer, MEN du hamnar i händerna på "pumpmaffians" reparatörer. En pelletsbrännare kan du meka med själv och få hjälp på forum som detta. Försök att göra det med en värmepump.......

Angående ditt fel så låter det som om slussvingarna inte blev tillräckligt injusterade/in slipade vid förra bytet. Då blir det lätt som du beskriver. Slarvade själv förra gången med in slipningen och nu har jag haft rök baklänges med åldrande vingar som sluter tätt ännu sämre.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av teufel »

Efter att allt detta hände förra eldningssäsongen tog jag ut brännaren i trädgården i somras och demonterade den, samt blåste rent överallt med luftkompressorn.

Det var också ett utmärkt tillfälle att få kollat hur allting hänger ihop. Då blir man inte så nervös av att skruva i sakerna mitt i pågående eldningssäsong om något skulle hända.

Sen dess måste jag säga att det har hållit sig väldigt bra sen i höstas, bortsett att jag hade problem med Laxå pellets som gav sintring. (Se annan tråd)
Men när jag bytte till annat märke funkar det också.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Blacktip
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 sep, 2015 11:11

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Blacktip »

Roli skrev:Ja, med en värmepump slipper du många pelletsrelaterade bekymmer, MEN du hamnar i händerna på "pumpmaffians" reparatörer.
Det är sannolikt så att en bergvärme- eller luft/vattenpump är oerhört mycket mer svårmekad, varvid man måste ta hjälp av en pump-mobster. Å an dra sidan så har mina fel hittills på min EcoTec varit av den arten att jag inte på långa vägar kunnat härleda vari alla problem berott på. Har haft god hjälp av en herre som typ kan meka isär och ihop en brännare med förbundna ögon, men nu har han lagt av och mig veterligen finns det inga vettiga (läs: kunniga) servicegubbar i stockholmstrakten att tillgå. Hade t ex en reparatörsgubbe hos mig precis när vi flyttat in i kåken för att kolla varför brännaren hela tiden stannade, och han gjorde ett riktigt kasst jobb som dessutom kostade massor av flis. Så, det verkar onekligen finnas en "pelletsmaffia" också. Jag vill liksom inte förlita mig på att få lite tips med några dagars fördröjning i en forumtråd när väl skiten träffat fläkten och man står där med frusna barn & fru mitt i smällkalla vintern …
Roli skrev:Angående ditt fel så låter det som om slussvingarna inte blev tillräckligt injusterade/in slipade vid förra bytet. Då blir det lätt som du beskriver. Slarvade själv förra gången med in slipningen och nu har jag haft rök baklänges med åldrande vingar som sluter tätt ännu sämre.
Ok, har precis fått nya vingar i posten. Är dock inte riktigt med på vad du menar med "inslipade"? Jag lärde mig att man vid ommontering av nya slussvingar så ska man först skruva på dem lätt, sedan vrida runt kugghjulet ett par varv så att vingarna justerar sig själva i sidled, och efter det dra fast skruvarna (ordentligt). Menar du att man ska/kan/bör göra någon annan slags injustering?
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av teufel »

Det är ungefär vad jag har gjort också när jag har bytt slussvingar - skruvat i dem, snurrat runt och sen skruvat fast.
Sen kommer det att låta som en 7-åring som försöker lära sig spela fiol på egen hand, i ca en veckas tid innan de slipar ner sig till att passa just min brännare, men det tycker jag inte är några större problem.

Byter vingar med 2-3 års mellanrum.


Tråkigt att det inte verkar finnas någon pelletsbrännar-reparatör i Sthlm som du har förtroende för.
Har du kollat om det finns någon en bit utanför stan?

Själv ringer jag en på ca 5 mils avstånd från Göteborg när jag behöver hjälp. Det kostar visserligen i längre framkörningsavgift men det kan det vara värt om man får någon som är schysst.
Har ändå sparat multum på att kunna fixa mindre problem själv, så det är inte ofta jag behöver hjälp.

Rent generellt anser jag att reparatörer och hantverkare är bättre på landsbygden än i städerna. Tex reparerar jag bilarna ute på landet och inte inne i stan.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Roli »

Med inslipning menar jag att man måste kontrollera passningen på vingarna. Oftast är vingarna lite förstora och den montageordning är bra att göra men man bör även kolla så att de inte är "för stora".
Är de lite för långa så har det inte så stor betydelse, man får höra ett något kraftigare "flopp" ljud när vingarna snurrar. Men är de däremot för breda så blir det problem har jag upptäckt. De får då svårt att böja och ge det karakteristiska "flopp" ljudet. Och kan de inte böja sig "rätt" när de är förstora i två riktningar så kommer de att täta dåligt ute i slusshörnen. Och när de tätar dåligt så kommer rök bakvägen samt att felet "utlöst värmesäkring" kommer ofta.
Jag brukar slippa mina vingar på de sidor som skall täta mot slussens "plana" väggar, man kan ibland få slipa rätt mycket. Slipningen pågår tills de går in trögt i slussen utan att de böjer sig i tvärled. Längden brukar jag inte bry mig om- Är de för långa där så blir floppen kraftigare. Jag fick med en anvisningen en gång när jag köpte vingar om hur EcoTec tyckte att man skulle slippa in vingarna men jag tyckte att det var jobbigare att göra enligt deras förslag. De tyckte att man skulle ta ut själva vinginfästningen genom att dra ur motoraxeln ur slussen. Sedan skulle man montera vingarna, alla fyra, och slipa alla fyra vingsidorna samtidigt med hjälpa av ett stort sandpapper på plan yta eller en slipmaskin. Och sedan slipa och prova i slussen, slipa och prova tills den passade bra. Denna lösning är nog bättre än att slippa en och en vinge. Chansen att allt blir plant är bra mycket större än om man slipar en och en men jag tycker den är krångligare. Är man bara noggrann så att man inte slipar vingarna sneda så går det att slipa en och en och få ett bra resultat. Vilken lösning man väljer är nog en smaksak men man bör nog göra detta för att få ett slussvingsbyte som fungerar under en längre period.

Jag slarvade med min inslipning av vingbredden sist, hade inte riktig den tid som behövdes, och fick inte till det perfekt. Så efter någon/några månader så kom "bakåtröken" när draget i skorstenen minskar. Materialet i vingarna verkar inte riktigt tycka om röken. De blir mörkare i färgen men framför allt blir de styvare (floppljudet minskar) och de verkar täta sämre. Vilket då ger än större chans till bakåt gående rök och sämre vingar.....

Blev ett långt inlägg, hoppas att mina tankar/beskrivning gick fram. Jag tycker att det alltid är lite svårt att sätta tankar och egna erfarenheter på pränt. Men är det något som verkar oklart så fråga gärna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Blacktip
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 sep, 2015 11:11

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Blacktip »

@Roli:

Ok, då förstår jag hur du menar. Jag har däremot aldrig någonsin hört att vingarna skulle ge ifrån sig ett "floppljud"? De brukar (efter byte) gnissla en del, men efter ett tag själva ha slipat ner sig.

Om mitt problem med larm i form av "bakvärme" samt den extremt kraftiga rökutvecklingen (röken alltså fullkomligt bolmade ut ur brännaren och fyllde halva huset med bränd lukt) enbart skulle bero på taskiga vingar skulle man ju kunna tro att jag haft bak-rök-problem tidigare, men det har jag faktiskt inte.

Nå, jag ger pelletsträsket en chans till & ser till att vingarna passar smutt i brännaren + försöker rensa ut det där lilla röret undertill. Återkommer efter helgen om det blivit något värt att skriva om.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Roli »

Själva floppljudet uppkommer när vingen kommer ur den böjda slussväggen/taker och fram i öppningen. Eftersom vingen oftast är lite för lång så är den böjd bakåt pga av rotationen och vägg/taket i slussen. När den då kommer fram i öppningen sprätter den ut (rätar på sig) och ger då ifrån sig ett "flopp".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Blacktip
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 sep, 2015 11:11

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Blacktip »

Yes, jag förstod hur du menade & varför ljudet uppkommer. Jag har däremot själv aldrig hört ett dylikt ljud från min brännare när vingarna snurrar runt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rök från fallslangen

Inlägg av Roli »

Så har mina brännare, både den gamla A3:an och nu den begagnade Biolinen, låtit efter de har fått nya vingar. Kanske är mina som varit väldigt långa och därför blivit rejält bakåtböjda. Eller så har dina vingar varit så breda att de helt enkelt har blivit så spända i tvärled att de inte sprätter tillbaka tillräckligt snabbt så att det blir ett flopp ljud. Kan också vara att du inte tänkt på det... Men jag har iallafall alltid hört ljudet efter vingbyte, efter ett tag försvinner det mer och mer för att tillslut upphöra när vingarna blir mer bakåtböjda och inte längre vill räta på sig när de kommer fram i öppningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar