Bara strul... Hjälp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rickenbacker
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 feb, 2016 19:17

Bara strul... Hjälp!

Inlägg av rickenbacker »

Hej!
Jag bor i ett hus med vedpanna. Har sedan jag köpte huset stått en pelletsbrännare i källaren, som av föregående ägare aldrig använts. Så den har stått still i hart när 15 år, fram tills i helgen. Då man är lat och har lätt att vara efterklok så har ju inte veden fixats, så jag tänkte att ''fan, pellets är ju smidigt!''. Allt kopplades in under översyn av far och farbror, som själv har samma brännare, en Ecotec A3 20kW. Det enda kruxet är att automatiken inte vill funka, eller rättare sagt matningen. På styrskåpet sitter ett extra uttag för matarskruven, och sätter man i kontakten där händer ingenting. Sätter man den däremot i ett annat vägguttag går den galant. Brännaren funkar annars, fläkt och motor går kanon. Men vad kan det vara för fel?
Har bytt och prövat nu 3 olika optovakter, då farbror Pelletsexperten trodde det var det, men ingen skillnad. Så jag har provisoriskt haft matarskruven på timer, så den matat varannan halvtimme. Igår kväll och idag kom nästa problem. Är som att brännaren får på tok för mycket pellets och klarar inte av det, för när jag kom hem från jobbet idag var det 20 grader i pannan och hela anslutningsslangen full av pellets. Även brännaren var knökfull. Känns som den får för mycket? Fas samtidigt hade Den har matat fram och in i pannan, för när jag lossade den så var det en stor hög obrända pellets på golvet i ''kammaren''...

Sååå... Vad tror ni experter? Är det lönt att kosta på den gamle skånken reservdelar eller är det bara att slänga den åt fanders?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bara strul... Hjälp!

Inlägg av Eldvin »

Köra med timer var inte så lyckat.Sitter inga säkringar i styrskåpet ??
rickenbacker
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 feb, 2016 19:17

Re: Bara strul... Hjälp!

Inlägg av rickenbacker »

Insåg sen att jag antagligen råkat flytta pelletskärlet och fått någon skum vinkel på slangen bara...

Jo, det sitter två, men båda är hela och fina!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bara strul... Hjälp!

Inlägg av xdigger »

Gör rent förrådsgivarna. Det är troligen sot på dom. Nästa problem kan bli slussvingar då sotiga förrådsgivare kan bero på taskiga slussvingar alternativt att lilla röret är igensatt, ta bort fläkten och där bakom finns ett litet rör som du sätter tryckluftsmunstycket mot.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rickenbacker
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 feb, 2016 19:17

Re: Bara strul... Hjälp!

Inlägg av rickenbacker »

Hade isär allt idag och bytte slussvingar, optovakt och termokontakt. Fortfarande samma problem.
Pratade med en polare som är rörkrökare, och hans kollega trodde det var nåt lurt med kretskortet i styrboxen.
Så sitter någon på en fungerande styrbox till en A3:a så köper jag den gladeligen, till vettiga pengar. Man är ju ändå smålänning :wink:
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bara strul... Hjälp!

Inlägg av xdigger »

Har du kollat förrådsgivarna?? Känner mig lite tveksam till att kortet skulle vara trasigt på en "oanvänd" brännare, inget är omöjligt men förrådsgivarna brukar kunna ställa till bekymmer, det är ett vanligt fel, och det är det som direkt påverkar externskruven.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Bara strul... Hjälp!

Inlägg av luppg »

Skulle du behöva så kan du få köpa min gamla A3 med styrskåp som legat och skräpat sen maj förra året, allt fungerar

Men är också inne på ovanstående, händer det inget om du belyser mottagar optovakten med en ficklampa? Sedan ska du kunna se ir-ljus ur den sändande genom att titta genom en kamera,
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar