Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av dalkarl »

Hej!
Funderar på en ny brännare till min MiniQ när nu den gamla A3:an börjat jävlas. Jag har inte hunnit sätta mig in för mycket i pelletsvärlden och behöver lite input på lämpliga alternativ till min brännare. Begagnat är ju en sak, men risken är ju att jag får en del problem med det också... Har börjat titta lite på en BioLine 20.... Vad säger ni som kan något? ;-)
Något speciellt man bör tänka på? Bra återförsäljare/installatörer i Skåneregionen?
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av xdigger »

Jag skulle köpt en Bioline 20 om jag var dig, pannan är ju gjord för den typen av brännare, finns mycket begagnat. Men om du vill köps nytt så är kanske det som är mest problemfritt om man inte håller på och skruvar själv det vill säga!

Med vänlig hälsning, Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av Cicaro »

Jag köpte en begagnad Bioline 20 och har inte ångrat mig en sekund (har förvisso en gammal oljepanna). Köper du begagnat fråga varför säljaren byter, om du får tag i en begagnad från en säljare i samma sits som den jag köpte från är det nog ungefär lika riskfritt bortsett från avsaknaden av garantier. (De jag köpte av hade fått order av läkare att sluta bära pelletssäckar så de borrade bergvärme och sålde en nyservad brännare). Jag har förutom ren service enbart haft trassel med en motorkonding som gav upp och att jag inte fick med alla givare.

Sen som jag sagt till flera: Om du inte har tummen mitt i handen är det bästa att ta hjälp av forumet här och lära dig serva din brännare själv, och om du köper in service, vara med och på så sätt få "en lektion" i hur din brännare fungerar. Inte bara för att du kan spara ganska mycket pengar på att serva själv utan kanske främst för att det ökar chanserna att du enkelt kan lösa problem om du får stillestånd den kallaste dagen på året (som dessutom gärna är en röd dag när det inte finns någon servicetekniker att få tag i)

Bioline 20 är vi flera på forumet här som kan
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av dalkarl »

Hej!
Har egentligen inte så mycket emot att skruva och pula själv, men tiden tryter. Det är kallt och familjen måste ha det bra då man är på resande fot i jobbet. Det lutar åt en ny och inte en begagnad som skulle kunna ha lite barnsjukdomar.. Behövs en installatör för en ny Bioline eller klarar man en installation själv?
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av Cicaro »

Det är nog väldigt personberoende, jag anlitade ingen installatör för att montera brännaren i min panna, tyckte det vara ganska lätt vad man skulle göra. (Det enda var väl inkopplingen av säkerhetstermostaten som krävde lite tänkande och valet av fästpunkter eftersom jag inte ville göra hål i min gamla panna men du har ju en panna för pelletseldning där det redan sitter en A3). Köper du ny borde det väl gå att hitta någon som "bjussar" på installationen mot att de får sälja brännaren eller i vart fall gör det billigt. Är ju en ganska enkel installation i din panna som jag förstått
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av Roli »

Att byta från gammal A3:a till ny/begagnad Bioline 20 är "nästa" plugg&play. Alla montagehål är de samma. Det är endast en ny givare som skall monteras om man vill utnyttja brännarens inställningsmöjligheter. Går att köra med A3:ans termostat också men då tappar man möjligheten till att köra ställbar hysteres (om inte din gamla termostat har denna möjlighet).

Går alldeles utmärkt att göra själv, jag gjorde detta 2010 då min gamla A3:a gick i pension.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av xdigger »

Det är lätt att montera! Du kan säkert få support här på forumet. Det enda du inte kan göra är att mäta in förbränningen, men det kan du ju anlita en installatör för när du väl monterat brännaren. Kompletterar du brännaren med lamdasond så slipper du det med! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av dalkarl »

Har ingen aning om den gamla termostaten klarar detta med ställbar hysteres, eller att ge de signaler denna behöver iaf. Ska försöka se vad den har för fabrikat och modell när jag är hemma igen.
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av Roli »

Köper du en Bioline så behöver du inte använda den gamla termostaten då det finns en givare med brännaren som styr detta. Köper du en begagnad brännare så se till att den följer med annars pruta på priset. Det är ofta som kablarna klipps när brännaren demonteras och den gamla pannan skickas till skroten vid t.ex byte till fjärrvärme eller värmepump. Och med pannan följer givaren..... Har själv köpt en brännare där givaren försvann med pannan, ny "original" givare kostade mig 650:-.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av dalkarl »

Har nu haft besök av en brännarkrängare som har offererat en ny Bioline 20, byte av shuntning till automatik med rumstempstyrning samt lite mindre rördragning för att få en cirkulationskrets för pannan innan den laddar ackumulatortanken. Offert enligt nedan:
Ecotec Bioline 20, 1,2m blå slang, 23030 kr
Esbe VTC 312 utv gänga 25 för laddning av tank, 1331,25 kr
Rökrörstermostat, 872,50 kr
Esbe Laddventil VTC 312 utv gänga 25, 1356,25 kr
Esbe 3-vägs shunt DN 20, 867,50 kr
Esbe CRB 122, innegivarstyrd reglering, 4530 kr
Installation samt driftstart, 5625 kr
ROT, -1687,50 kr
Summa 35925 kr inkl moms

Kommentarer på det? :roll:
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av xdigger »

jag hade fixat det själv istället.. Det är dyrt med hantverkare. Är du händig så fixar du allt det där själv och en begagnad brännare, som du går igenom helt innan du byter. Gör rent allt, byter alla lager, fyller fett i växellådan och kollar internskruven att den är juste. Sen köper du en lambda sond och åker vidare med det! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av Stegatorparn »

Laddventilen VTC312 är upptagen 2 gånger men det behövs bara en ventil.
Han tar bra betalt för ventiler och termostat, c:a dubbla priset, jämfört med Rinkaby Rör.

Jag hade också gjort det själv, men du avgör ju själv vad du anser dig klara av och har tid med.
Ibland är det skönt att snabbt få det klart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av dalkarl »

Se där ja och med olika priser också... jo jag har också gjort den reflektionen. Har inte kunnat prata med honom om offerten ännu men gör så imorgon.
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av xdigger »

Kan även meddela att det mesta är billigare på Ahlsell med om man har konto! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Ny brännare till EcoTec MiniQ20

Inlägg av dalkarl »

Har haft ytterligare en firma hemma som tittat, men har ännu inte sett någon offert därifrån.

Efter lite fundering så har jag dock börjat fundera kring vad min första offertgivare har offererat. Han vill köra med laddventil och rumsgivare... jag funderar på om man ska skrota det alternativet och helt skita i rumsgivaren, det har ju fungerat hyggligt som det varit då brännaren bränt på. Däremot så skulle man kanske köra med en laddomat (11-30?) istället? Vad säger ni? Jag har ju en 500l ack tank, skulle jag inte få en bättre bränsleekonomi med en sådan och längre körtider på brännaren?
Tips och kommentarer på det? :-)
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
Skriv svar