Fastnad externskruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Fastnad externskruv

Inlägg av teufel »

Hej!

Under två dagars tid så har jag fått "Fel extern matning" på min Bioline 20. Tidigare dagar har det bara varit att dra igång den igen, så har den gått i några timmar.

Efter lite felsökande ikväll så verkar det som att externskruven hade fastnat.
Jag misstänkte att det inte var kondensatorn den här gången, så jag klurade ut hur jag skulle lossa skruvmotorn från skruven. Sen körde jag den "i luften" med hjälp av Inställningar->Externmatning->Starta motor (tror jag det hette)
Då gick den hur fint som helst.

Vred runt skruven några varv för hand med hjälp av en tång, sen satte jag tillbaka motorn och startade upp systemet. Och nu verkar det gå fint (peppar, peppar...)

Frågan är varför skruven fastnar.

Externförrådet finns i ett kallförråd på utsidan av huset.
Kan det vara kondensering som gör att pelletsen klibbar?
Eller är det för mycket spån längst ner i skruven som gör att den ibland fastnar?
Hur får man loss det i så fall? Har ett Mafa Midi-förråd och en riktigt lång skruv.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fastnad externskruv

Inlägg av xdigger »

Var den fast även om du skruvar av motorn, har du samma skruvmotkr som mig så behöver det kansle fyllas fett i den då och då.. Annars blir det just dessa problem med dom nä dom är utslitna.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fastnad externskruv

Inlägg av teufel »

Den fastnade idag också, men jag hängde av motorn och vred den manuellt ett halvt varv, sen funkade den igen och har gått sedan lunchtid.
Om det saknas fett, kan den verkligen fortsätta då?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fastnad externskruv

Inlägg av xdigger »

Ja det kan den om man drar den förbi där det kärvat... Bästa är att när den fastnat lossa motorn utan att vrida och känna på skruv respektive motor.. då får du veta vad som kärvar! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fastnad externskruv

Inlägg av teufel »

Hur ser jag om det saknas fett, och hur fyller man på nytt?
Är det nåt specialfett, eller duger det med universalfett?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fastnad externskruv

Inlägg av xdigger »

Msn skruvar isär växellådan och såfyllar man den med fett, vilket som helst duger fint. Det är inte så noga, fettet som är original brukar vara för lite och det brukar stelna med tiden.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fastnad externskruv

Inlägg av teufel »

Jag verkar ha haft fel!

Bytte motorkondensatorn och nu har den (peppar peppar) gått felfritt sen igår.

Så nu har jag beställt en ny, så det alltid finns en i reserv på hyllan. :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fastnad externskruv

Inlägg av xdigger »

Det var ju bra det! :) Viktigaste är att du löste problemet, glöm inte fyll växeln med fett, även den på själva brännaren behöver säkert fyllas på. Dom är dyra dom där motorerna!!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fastnad externskruv

Inlägg av teufel »

Jo tack. Många tusenlappar såg jag att det var, på nån reservdelssite. :(

Nästa vecka ska det bli mildare väder här runt Göteborg, då ska jag passa på så att man kan stänga av den en stund. I och med att jag inte har gjort det tidigare så kan det ta tid.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fastnad externskruv

Inlägg av Roli »

Sitter inga skruvar fast så fyller du fett i brännarmotorns v-lådan på 15-20 min. Var försiktig när du lyfter på locket i v-lådan så att inga kuggar far iväg. Då blir det genast lite krångligare att få ihop den igen.

Kort beskrivning: Slå ifrån brännarens huvudbrytare. Ta loss brännarkåpan. Lossa elanslutningen på internmotorn. Lätta på insexskruven som fäster motorn till slussaxeln. Vrid upp motor och växellåda 180 grader och dra av den från axeln. Skruva loss 6 stjärnskruvar på v-lådan för att lyfta kåpan. Dra kåpan försiktigt rakt upp. Ta bort gammalt fett, troligtvis har det blivit vaxartat. Lägg på nytt fett, lyft gärna kuggarna försiktigt en och en och lägg lite fett under och i axelanslutningarna. Återmontera i omvänd ordning. Klart!
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar