A3 koksning i brännkoppen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

A3 koksning i brännkoppen

Inlägg av rudolfsson »

Har en A3 från '03 som jag har lite problem med. Jag bytte slussvingar för något år sedan och märkte att koksningen i brännkoppen blev kraftigare. Efter 15 säckar har jag ett tjockt, hårt kokslager - ca 10-15 mm - i koppen. Med de gamla vingarna - som var väldigt slitna ska sägas - var koksningen betydligt mindre, bara ca 5 mm.

Nån som har en idé? Jag antar att så mycket koks inte är normalt? Måste jag justera matningen, eller kan det vara något annat som är snett?

Mvh
Björn
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: A3 koksning i brännkoppen

Inlägg av Skvader »

Hur ofta sotar du brännaren, 10 mm på en månad är inget onormalt. Det är nog inte så värst mycket man kan göra åt koksbildningen, med mina gamla A3-or körde jag alltid en månad utan problem. Med bioline har jag gått ner till 3 veckors intervall då den verkar betydligt känsligare, inte för koks men för andra orsaker.
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
rudolfsson.bjorn
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 21:25

Re: A3 koksning i brännkoppen

Inlägg av rudolfsson.bjorn »

Jag brukar sota ur efter 15 säckar, så beror lite på, nu när det är som kallast blir det en gång i veckan typ.

Det är inget större problem men jag har undrat varför det blev så stor skillnad efter slussvingebytet.
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: A3 koksning i brännkoppen

Inlägg av Skvader »

Kokset bildas väl mest under brännarens viloperioder, så om det är långa pauser mellan körningarna så kan det nog koksa snabbare. Förra veckan hade vi -39 i två dygn, då hann min brännare knappt hämta andan :D
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A3 koksning i brännkoppen

Inlägg av Roli »

Jag tycker att mängden koks många gånger beror på vad det är för pellets som förbränns. Kunde t.o.m variera inom samma sändning. Min gamla A3:a, som är pensionerad sedan lite mer än 5 år, koksade mer än min nuvarande Bioline. Var annan till var tredje månad brukar jag rengöra koppen på min nuvarande brännare och då varierar tjockleken mellan nästan ingenting till en kaka på 3-5 mm på vissa delar av koppen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 koksning i brännkoppen

Inlägg av -PMK- »

På sommaren kunde jag få nästan 10 mm på 1-1.5 vecka medans på vintern kunde det ta 3-4 veckor att 'bygga' samma tjocklek (i min gamla pensionerade A3:a)
CTC 256B + Ecotec A4
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A3 koksning i brännkoppen

Inlägg av xdigger »

Jag får hacka ur min bioline nån gång i månaden eller varannan lite beroende på om jag orkar... då är det mellan 2 - 10 mm beroende på hur lång tid det var sen sist. Kör man med underhållsfyr vilket är det enda sättet att köra A3 på så köksar det mera.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar