A4 tjuter och knakar vid drift

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

A4 tjuter och knakar vid drift

Inlägg av Cicaro »

Halloj!

Vet att xdigger här nämnde några ställen att smörja när vi pratade härom veckan och jag nämnde att brännaren tjöt till då och då under drift men minnet är lika bra som kort. Tänkte dock kasta ut frågan här så finns svaren kvar även om jag glömmer och för andra.

Förut var det inte ofta A4an lät men tycker det är oftare nu, vilket iofs kan bero på att brännaren går 30 minuter vilar 30 och går 30 nu när det är -20 ute.

Tjutet misstänker jag att det är kuggringen som vrids eller internskruven där den går igenom koppen? Knakandet låter lite som en bladfjäder som spänns (ungefär som när man hissar ner en bil med bladfjädring för er som kommer ihåg dem). Eftersom det nu inte bara hänt en gång utan jag hör ljudet med jämna mellanrum börjar jag bli lite oroad över att det är något som går trögt och vore träligt om internskruven går av eller dylikt pga spänningar.

Har ingen större lust att genomföra en större service nu när det är kallt ute eftersom det väl närmre två timmar om man ska demontera internskruv etc och det räcker med att jag fick driftstopp på nyårsdagen pga en motorkonding som gav upp på externskruven men borde jag och isf var ska jag smörja/göra rent?

(Och jag gör hellre en större service idag än att behöva hitta en svets/en ny internskruv om det går åt hvete)

Var det de rödfärgade ställena som behövde temperaturtålig smörjning eller kommer jag ihåg/tänker fel? Dvs. hålet där internskruven går ut genom brännarkoppen samt under kuggringen?
A4.jpg
A4.jpg (66.31 KiB) Visad 2212 gånger
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 tjuter och knakar vid drift

Inlägg av Roli »

Du tänker helt rätt. På min gamla A3:a behövde man smörja under eller rättare sagt på utsidan av den plana ytan som kuggkransen ligger mot. Det brukar synas om man tittar noga om det är någon yta som behöver smörjning, extra rent/lite slitet där. Jag använde spissvärta när jag smorde min A3:a. Det räckte längre. Men på min nuvarande brännare har jag faktiskt inte behövt smörja mellan kopp och kuggkrans.

Lagringen där skruven går igenom koppen brukar jag smörja med lite kopparpasta. Hur länge det finns kvar vet jag inte men det gör nog lite nytta.

Kan också vara så att du har lite koks i röret som skruven gnider emot och ger ett gnisslande ljud. Att det inte låter jämnt kan bero på att avståndet mellan skruv och rörkoks ändras med temperaturen på grejerna.
Men för att se om du har koks och ev. ta bort detta så behöver du demontera skruven och detta tar "lite" tid i anspråk.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 tjuter och knakar vid drift

Inlägg av xdigger »

Lite kopparpasta eller ännu hellre keramikpasta på internskruven där den går ut genom kröken samt på plana ytan där kuggringen ligger så borde den hålla truten sen! :)

Risken att internskruven går av är endast om den fått en midja pga för stort luftöverskott, annars går den inte av. Men som sagt spraya in lite högtemperaturamöejmedel så blir det tyst sen!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: A4 tjuter och knakar vid drift

Inlägg av luppg »

Knakandet fick jag alltid på A3an när det var koks i koppen, bara att mejsla loss, låter som det är det du fått. Gnisslet är säkert som föregående har skrivet, råkat ut för det också, hjälpt fint att smörja under kuggringen för min del
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: A4 tjuter och knakar vid drift

Inlägg av Cicaro »

Gott, visste väl att man skulle få svar :) Får ta och titta noggrannare på det så snart jag har möjlighet att ta ur brännaren. Kanske missade att få ur all koks förra gången jag askade ur. Lär väl dock ändå behöva aska ur pannan i helgen för fick avisering från skorstensfejarmästare i fredags om sotning på måndag :shock: De brukar bli gladare om pannan inte är fylld med aska, dock funderar jag starkt på att bli egensotare.

Knakandet är i det närmsta borta redan dock, kom på att att ljudet av att spänna en bladfjäder även uppkommer när man vinschar i momentet när kedjan spänns så testade att slaka på kedjesträckaren en aning. Hade nog dragit åt den för hårt vid förra servicen. :oops:
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Skriv svar