Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Inlägg av leire »

Har ställt temperaturen i Pelluxpannan på 77 gr. Då skall den starta på 74 gr. Men nu gör den inte det utan den startar på omkr 70 gr. Signalen från pannan fungerar inte nu, som den gjorde med A 3 brännaren.
När brännaren startat, så går den ett tag och plötsligt, så är pannan nere i 65 gr. Är det vattnet som skiktas i pannan som gör detta?
Jag har inte kunnat se i någon manual hur jag ställer hur brännaren skall starta och stanna. Tacksam för tips.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Inlägg av Eldvin »

Får brännaren signal från pannan eller från en egen givare??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle vara intressant att veta hur brännaren är inkopplad i pannan och när pannan är tillverkad, år och månad?
Det finns nämligen 8 olika elschemor för Nibe Pellux.

Ecotec A3 styrdes av en yttre potentialfri termostat t.ex. pannans brännartermostat om den frigjordes från pannans elsystem.

A4:an är avsedd att styras av en egen temperaturgivare som medföljer brännaren och som monteras i pannans dykrör för att få programmerad hysteres. Om brännaren ansluts till samma termostat som A3 brännaren, blir det kanske lite konstigt beteende.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Inlägg av Eldvin »

Men om tempen dyker ganska fort så funderar jag på om nån tempgivare/mätargrunka inte går som sig bör.
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Inlägg av leire »

Pannan är monterad juni 2009. Hittar inte tillverkningsår.
A 4 brännaren är nog monterad enl. samma som A 3:an. Signalerna kommer samlade från pannan och går in ett skåp som sitter före brännarstyrskåpet. Tempgivare finns för A 4.an i dykrör i pannan. Frågan är, om skåpet före styrskåpet måste vara kvar?
Att pannan rasar i temperatur efter att den startat och gått en stund, tror jag mig ha läst att vattnet skiktar sig och när pannan gått en stund så blandas vattnet runt och allt vatten blir kallare. Har även frågat Nibe vad det kan bero på men, de vet inte.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Inlägg av Stegatorparn »

Tillverkningsår står på pannans märkskylt. Brukar sitta någonstans på höljet.

Ställer du in panntemperaturen på en display eller med en ratt?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Inlägg av -PMK- »

Om vattnet skiktar sig, borde det inte gjort det tidigare också?

Min hysteres är -2 +6, dvs start 72, bör 75,stopp 81.
CTC 256B + Ecotec A4
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Inlägg av leire »

På märkningsskylten står 06901709057010 med EAN cod, är väl ett artikelnummer. I övrigt är det volym, kapacitet, elpatron m.m. Inget som man kan tolka till årtal. Tillverkare Nibe Biawar.
Man knappar in temperaturen på displayen. Jag brukar ställa brännarstopp på 77 och sedan ställa brännarens kopplingsdifferens mellan 3 - 15. Det innebär, att om jag ställer diffen på 5 gr så startar pannan på 72 - 77 minus 5 - . Brukar ställa den så, för när brännaren stannar på 77 så går den iaf upp till en bit över 80 gr av eftervärmen och sedan skall den ju ned till ca 65 gr för att sedan jobba sig upp till 77 gr. Pannan har alltid gått ned till ca 65 efter att brännaren gått en stund. Som jag skrev förut, så vet Nibe ingenting om detta. Finns någon fler här, som har kombinationen Nibe pellux och A 4? Skulle vara kul att veta hur de kopplat ihop det.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Temperatur Nibe Pellux o EcoTec A 4

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, då har du en Pellux 200 och inte en Pellux som jag först trodde.
Det är stor skillnad på den elektriska utrustningen och styrningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar