Gnissel

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Gnissel

Inlägg av teufel »

Hej!

Det gnisslar om min Bioline 20, ungefär som en liten kvittrande fågel, och eftersom pannan står vägg i vägg med köket så irriterar den oss ganska mycket.

Jag har försökt lokalisera ljudet, och det verkar som att det är den lilla blåa fläkten som sitter på internmotorn i riktining mot brännkoppen.

Vad gör denna fläkt egentligen?

När jag tryckte in den mot motorn, så slutade gnisslet, men det kommer tillbaka efter några dagar.

Kan man sätta en droppe snabblim på fläktaxeln så att den håller sig i rätt läge?
Kan man ta bort fläkten helt?
Eller måste jag byta hela motorn med fläkt och allt, för att bli av med kvittret? En ny motor verkar kosta runt 5000:- :(


/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Gnissel

Inlägg av Cicaro »

Är tämligen säker på att den fläkten kyler internmotorn. Lösning på gnisslet har jag tyvärr inte förslag på
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Gnissel

Inlägg av Roli »

Att det gnisslar på en EcoTec är inte ovanligt men att fläkthjulet skulle göra det är ovanligt. Är du säker på att det är det lilla plastfläkthjulet som flyttar på sig? Låter lite långsökt att det skulle flytta på utåt. Det är inte så att det är hela motoraxeln som rör på sig? Då är det smörjning som gäller på motorns lager.
Annars går det att limma fläkthjulet om det nu är det som verkligen låter, men du skall inte ta bort det för då kommer motorn att bli för varm. För mig låter det som om det är själva motorn eller kuggen inne i växellådan, den som sitter på motoraxeln, som låter. Det är inte så att det behövs en liten kontroll av fettet inne i växellådan, det kan ha hårdnat vilket inte är helt ovanligt. Kör man för länge med för lite eller hårdnat fett som kommer växellådan att ge upp i förtid, egen erfarenhet....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Gnissel

Inlägg av teufel »

Jag är inte hundra på fläkthjulet, men det verkade ju hjälpa för stunden i alla fall.

Men det skadar väl inte att kolla fettet i motorn ändå. Hur öppnar man den på lättast sätt?
Och vad ska man ha för fett? Och hur mycket?
Jag har en tub universalfett stående, som jag har till att smörja gångjärn med, funkar det?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Gnissel

Inlägg av Roli »

Jag har kört med universalfett, sådant som man köper i patron för att ha i smörjspruta. Om det är rätt eller fel vet jag inte men hellre ett mjuk felaktigt fett som hjälpligt smörjer än ett fett som har blivit hårt och vaxartat och försvinner iväg från de ytor som det skall smörja.

När det gäller mängden så har jag "kletat" på ett lager omkring 5 mm tjockt kring alla de ytor och kugghjul som behöver smörjas. Sedan har tanken varit att se över detta vartannat år - årligen. Men den växellåda som nu sitter i brännaren har nog passerat detta intervall...... Det är lätt att det blir "Man kör tills det blir problem" av det hela vilket är det som gäller just nu eftersom en sådan serviceåtgärd gör jag helst på sommaren då man måste demontera motor och växellåda från brännaren och sedan "dela" lådan försiktigt så att kuggarna inte hoppar ur läge. När jag har gjort detta brukar jag ta bort gammalt fett om det är väldigt smutsigt eller har hårdnat, därefter lägga på nytt fett och återmontera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Gnissel

Inlägg av xdigger »

Jag fyllde min växel med ett tunt fett, det är helt fyllt där i! Min har nu gått ett par år med det! :D

Har den börjat gnissla kan det vars dags att be någon svarva nya mässingsbussningar till växellådan! Det som gör att dom rasar är att lådan låser sig när axlarna inte är i rätt läge!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar