A4 - Styrning 3006

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Håller på och ska se om det går att koppla upp en arduino mot styrningen på något sätt som larm, inget ring upp utan ett som skickar SMS med larmtexterna om det går.

Kikade runt lite på kortet och där sitter ett ST232 Chip vilket innebär att det helt enkelt finns ett interface med RS232 till något. Ser ut som ben 14 (T1-Out) är kopplat till ett stift på JP2.

Någon vänlig själ som vet vad JP2 används till?

Tänkt att koppla upp datorn mot stiftet och kolla vad som kommer ut, men har inte någon COM port för tillfället.

//Petri
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Vad jag hittills kommit fram till:

Det är ett danskt företag - Techno Matic - som byggt styrningen.
JP2 är en seriell port. (Finns interface att köpa till, svindyrt men det är en vanlig kontakt som finns att köpa på Elfa, eller så meckar man ut den ur en gammal PC, typ 486 mfl med comporten i chassit.
Porten är "rak" så det behövs en nollmodem eller om man vänder i kabeln.
Det finns ett program till PC som kan kommunicera med porten, tmManager. (tm32.exe).
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Lödde ihop en kabel, fixade igång en com-port och voila!
Nu snackar jag med A4:ans processor via det inbyggda seriella interfacet!

Då är det la bara klura ut hur protokollet funkar m.m.
Blir att installera en comport sniffer om jag inte hittar dokumentation
CTC 256B + Ecotec A4
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Cicaro »

Följer med spänning. Har även lurat på om det skulle gå att logga driften på motsvarande sätt? Med en loggpunkt varje gång ett värde ändras.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

Intressant. Om du lyckas klura ut hur man läser av drifttiden alt status på internskruven så är det bara att vrida ihop ett plugin till pellmon så är pelletloggningen klar.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av xdigger »

Det hade varit mycket intressant, jag har ärligt talat inte orkat logga min förrådsskruv än.. :oops:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Jag har ännu inte lyckats hitta något om protokollet, men skam den som ger sig.
Jag har någonstans en dekompilator som översätter program till assemblerkod (vanliga API översätts till c - c/c++ kod), ska hitta eller ladda ner den och kika o det går att få ledtrådar.
Textsträngar brukar visas i klartext.
Sedan har jag fixat lite fler kontakter m.m. så att jag kan bygga en split-kabel för att kunna lyssna på kommunikationen över COM-porten.
Bilagor
Så ser det ut i programmet som snackar med brännaren.
Så ser det ut i programmet som snackar med brännaren.
TMm.jpg (62.12 KiB) Visad 9366 gånger
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Har "knäckt" protokollet så långt att jag har gjort en lista i Excel på en massa parametrar var av ca 24 stycken är status data.

Skrivit ett enkelt testprogram i VB, fått igång att TM vill prata, skickat ett läs temperatur kommando och fått tillbaka aktuell temperatur på pannan från systemet.

Nu är det mest en massa tid som behövs för att få till något användbart av det.
Tanken är att koda min Arduino jag har liggande till systemövervakare (sms, nätverk ...) men kanske är något annat micro system bättre.
CTC 256B + Ecotec A4
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Cicaro »

Heja! Det där är mer programmering än vad en annan skulle klara nuförtiden. :D
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Hehe, nästan samma här :)
Blir fler och fler gråa hår, men det finns ju hårfärg ;)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

Om du kan tänka dig att lära dig lite python ovanpå visual basic så är ju 'allt annat' färdigt i pellmon, inklusive ett plugin-gränssnitt så du kan koda ett litet plugin som sköter kommunikationen och så får du web-gränssnitt, loggning, händelselista, systembild, inställningar, alarm, scripting, email osv på köpet.

Eller om du lägger ut nånstans hur protokollet fungerar så kan jag vrida ihop ett plugin, skulle vara kul med en till brännare med fullt stöd.

Har du hittat nån status på körtid för internskruven? Utan det går det ju inte att logga förbrukningen.

Pellmon fungerar på vilken dator som helst där man kan köra linux, arduino är tyvärr för liten för det, men å andra sidan så blir arduino + nätverksmodul lika dyr som en raspberry så varför inte raspberry...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Är inne på Rapsberry då jag nog helst vill ha ett webgränssnitt och då även kunna nå det med mobilen.
Phyton bör inte vara så svårt gissar jag, kört lite C/C++ m.m. så

Lite snabbt förklarat så ser kommunikationen ut såhär:
Sparka igång kommunikationen med att skicka hex 60, sedan för att läsa parameter parameter E (14) H.S. puls[s]
Så skickas: D0 80 0E A2 40
Där D0 verkar vara för jämna parametrar och C0 för ojämna
0E är parameter numret.
A2 en checksumma troligtvis.
40 att det är slut.
Mina gissningar och skickar jag det får jag svar, exempelvis:

C4 00 0E 00 00 70 41 7d 40
C4 Är C för jämna, D ojämna, 4 = datalängd typ.
0E = Parametern.
00 00 70 41 = Datan med början från höger alltså: 41 70 00 00 (talet 15.00)
7D checksumma
40 Slut på data, vad jag tror.
Fast 40 får jag aldrig tillbaka när jag skickar utan, den skickar samma data 4 ggr typ så det fattas nog ett ACK (kan vara det 40 jag skickar, det kanske skall skickas som svar på mottagen data)

Har en Excel lista som jag skall fixa iordning sen kan du få ta del av den.
alltid bra när fler har ide'er och ifall man inte får tid att programmera själv ;)

Finns 2 statusvärden för:
Aktuel puls[s]
Aktuel pause[s]
Gissar att de har med matningen att göra, ska kolla upp det.
CTC 256B + Ecotec A4
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Cicaro »

Gissar lite. Aktuell puls är enligt servicemanualen hur länge internskruven går och aktuell pause är hur länge internskruven tar paus. Är det status 1 eller 0 på de där i värdena du har gissar jag på internskruven går resp internskruven vilar.

Kolla i danska servicemanualen för 3006-an så stämmer termerna bättre tror jag :-) :cyclopsani:
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Knackat lite Pyton på min rapsberry PI 2
Kör med usb -> seriell dongle och trådlöst usb nätverkskort, fungerar kanon :)


Läser ur de värden som jag tror är status på brännaren som test.
1:a gången jag programmerar i Python, så det var lite svordomar innan vissa ovanor övervanns ;)

Kommunikationen är nog i princip färdig, bara verifieras, protokollet verkar vara rätt,

Får se vad det blir mer nu, mysql, och php eller nåt till en hemsida eller om man ska kika på pellmon fast känner jag mig själv så knackar jag nogi ihop något "bara för att" ;)

I bilden är det bara decimal värdena som är verifierade som typ parameter 512 - panntemperatur.
Heltalens uträkning är inte kollad alls än.
Bilagor
ecotec_rxtx.jpg
ecotec_rxtx.jpg (204.1 KiB) Visad 9255 gånger
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Då är en liten bit klar - "bara" resten kvar :)

Ser iallafall om pannan är kall, även från andra sidan jorden nu, det känns lite skönt ;)

Lite enkelt:
En raspberry Pi2 kör Debian linux, Apache2, php-5, MySQL och MySQLi.
Pi'n har en USB till Seriell kabel, ansluten till A4:an och ett USB trådlöst nätverkskort (TP-Link TL-WN823N).

Ett python script läser parametrarna ur ecotec a4:an och lägger in dem i en MySQL databas.
Apache2 webbserver kör php scriptet, som läser ur databasen och skriver ut dem på sidan.

Jag kör även Windows fjärrskrivbord till Pi'n och databasen hanterar jag remote med Oracle MySQL Workbench.
Bilagor
pannsida.jpg
pannsida.jpg (70.1 KiB) Visad 9230 gånger
CTC 256B + Ecotec A4
Skriv svar