Säkerhetslarm som nu inte går att nollställa

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Blacktip
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 sep, 2015 11:11

Säkerhetslarm som nu inte går att nollställa

Inlägg av Blacktip »

De senate veckorna har jag haft återkommande (särskrivna) "säkerhets larm" på pannan. De första tre gångerna skruvade jag loss den svarta muttern och tryckte in den röda resetknappen, och kunde därefter trycka på Start varvid pannan kom igång automatiskt igen. Idag (efter att på morgonen sett att pannan återigen stod i Säkerhetslarmsläge) gjorde jag en sotning & rengöring av pannan (en månad sedan sist så det var dags). Provade sedan att trycka på start, men brännaren vägrade att komma igång (två automatiska försök á tre tändningsförsök)

Jag tände då brännkoppen manuellt med lite T-röd, stängde igen och kunde se hur värmen steg upp till 80°C innan den sedan gick i vila. Några timmar senare syntes det j-a säkerhetslarmsmeddelandet igen på displayen. Denna gång lyckades jag dock inte alls att resetta pannan. Hörde inget "klick" när jag tryckte in den röda knappen. Testade att bryta huvudströmmen till pannan och slå på igen, men den fastnade direkt i säkerhetslarmsläge.

Imorrn kommer jag att ringa en tekniker som får masa sig hit för att kolla upp allt, men vad kan vara fel? I manualen står det bara två anledningar till texten "säkerhetslarm", och det är antingen överhettning eller att det skulle vara glapp någonstans (minns inte exakt manualtext). Pannan/brännaren är inställd att gå till 73°C, men jag har noterat att den (som idag) gick upp till 80°C innan den gick i vila. Jag stängde för några veckor av underhållsfyr eftersom det blev rätt mycket klibbig tjära överallt, men igår gick jag tillbaka till underhållsfyr. Tror inte att underhållsfyr är problemet. Och, att automattändningen inte funkade vete fasen vad det beror på heller. Hade en servicetekniker här för en månad sedan och han mätte & hade sig och hittade inga fel.

Well, just nu är problemet en panna som inte går att nollställa efter ett säkerhetslarm som uppkommer av en för mig oklar anledning. Någon som råkat ut för ngt liknande?

- Markus
Blacktip
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 sep, 2015 11:11

Re: Säkerhetslarm som nu inte går att nollställa

Inlägg av Blacktip »

Nu på kvällskvisten var jag nere i källaren och tryckte (igen) på restknappen. Och, nu hörde jag minsann ett klickande och displayen återställdes. Eller ja… det dök först upp något meddelande om att jag skulle "uppdatera inställningar" (tror jag), fast det försvann när jag pilade mig ner i menyerna.

Tryckte sedan på Start, och då dök felmeddelandet "Förbr. Fläkt" upp. Förbränningsfläkten alltså. Hur fixar jag den? Kan jag fixa den? Och låter det rimligt att återställningsknappen "hoppar igång" (dvs gör sig reset-bar) efter typ 3-4 timmar?
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Säkerhetslarm som nu inte går att nollställa

Inlägg av Cicaro »

Normalinställningen är att brännaren går till +6 grader från driftstemperatur om du har en 3006-box och Bioline 20 i vart fall. Dvs. om du har inställt 73 grader drifttemperatur kommer brännåren gå till 79 grader, sedan brinner det ju ofta lite till så där behöver det inte vara konstigt.

Är det säkerhetstermostaten som löst ut så går den inte att återställa innan pannan svalnat under den temperatur där denna löst ut? Låter som du har för hög temperatur inställd på brännaren eller fel på överkokningskyddet (säkerhetstermostaten).

Hur sitter temperaturgivaren till brännårens drifttermostat på pannan? I ett dykrör eller bara "limmad" mot tanken? Min temagivare sitter inte tillräckligt in i ett dykrör så jag får en läsning som diffar mot temperaturen i tanken, dvs får ställa in en lägre temperatur på brännarens dator än vad jag vill ha i tanken. :roll:

Ps. Skriv gärna in i din signatur vad du har för brännare+panna så ökar chansen att få vettiga svar.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Skriv svar