Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på pan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på pan

Inlägg av Cicaro »

God kväll

Mitt första inlägg kommer med rop på hjälp, helt novis men måste nu lära mig det här. Hoppas någon har tid :)
Kom hem och gick igenom ett "kit" jag köpte bestående av en Ecotec A4/Bioline 20, skruv och veckoförråd på blocket. Vi tänkte borra bergvärme men insåg att pengarna inte räckte till i dagsläget. (Även om det är snabbt återbetalat så är det ju pengar som ska finnas och iom. att vi köpte huset i år är vi redan högt belånade)

Insåg dock att köra värmen på elpatron med stöd av ved då och då i vinter inte var lönsamt om man fick tag i en vettig pelletsbrännare billigt. Oljetanken tog vi bort iom att oljan är dyrare än el och ändå var tom.

Slut på historien trodde jag hade hittat det perfekta kitet i och med att det här var ett komplett kit där "bara inkommande elkabel var klippt", tyvärr nu när jag kom hem så inser jag att kabeln till driftstermostaten är klippt och såvitt jag kan tolka inkopplingsmanualen så ska det vara en termostat som hör till styrboxen.

Nåväl borde kanske prutat men nu är jag hemma och orkar inte bråka. Jag tror inte jag betalat överpris iom. att den var nyservad med nya optovakter m.m.

Hursom nu har jag några frågor som jag hoppas få lite tips och råd med då jag måste försöka göra det mesta själv:
1. Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt Driftstermostat? Såvitt jag kan läsa så verkar det bara vara en "vanlig" tempgivare och ingen termostat egentligen? Jag hittar ju den här som jag misstänker är den jag saknar? http://www.lohr.se/reservdelar-pelletsb ... l-3m-kabel Finns det billigare någonstans eller är det något som jag skulle kunna återanvända befintlig? Vi har ju en driftstermostat i pannan redan från oljebrännaren så finns en givare jag kan mäta upp om jag bara visste vad för värden som 3006 vill ha i sin tempgivare.
2. Maxtermostat/säkerhetstermostat. Det finns en redan monterat i pannan, den borde gå att återanvända hoppas jag. Vad är det för typ av koppling som maxtermostaten vill ha? Är det en brytande koppling som bryter när termostaten löser ut eller tvärtom?
3. Finns det någon/några här som har monterat en dylik brännare i en CTC 171 som vi har ? Hur har ni löst anslutningen? Någon som kan komma med tips/idéer eller foton? Gissar att lättast är att ta bort luckan och montera plåten istället där? även om jag gärna skulle vilja kunna elda med ved och därmed ha draglucka kvar med möjlighet att plugga brännarhålet (lite som gamla oljebrännaren var)

I hopp om svar :)

/Förvirrad
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på

Inlägg av Skvader »

Hej! jag kör ecotec i en ctc172 sen många år, har slitit ut två A3-or och har nu en BL 20. Alla har krävt viss modifiering för att passa och mest kräver BL 20.
Har den i mittluckan och fick då bygga en ny ansl.plåt av 10 mm plåt samt skrädda plåten på brännaren ganska rejält, konsten är att få det tätt.
På BL 20 sitter en låda på insidan mot pannan där fläktluften fördelas, fick sänka taket på denna ca. 1 cm samt kapa röret till optovakten mot ansl.plåten.
Riktigt 100 tätt är det dock inte men jag kör på underhållsfyr och standardinst. är 20 min / 30 sek på gångtid mellan starterna, jag har ändrat till 15 min / 40 sek och det funkar klockrent.
Kan nog skifta beroende på pelletssort.
Kan finnas färdiga lösningar för panntypen, hör med någon som är insatt.
Hoppas det löser sig/ mvh :)
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på

Inlägg av Skvader »

Ang. drifttermostat så avråddes jag från att borra in ett dykrör i beredaren på pannan, istället fäste jag känselkroppen utanpå med kemisk metall.
även detta fungerar kanon :)
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på

Inlägg av Cicaro »

Hej

Märks att CTC171 och 172 inte är samma panna här krävdes bara modifiering av kopplingen av säkerhetstermostaten och byte av lucka mot anslutningsplåt. :D

Löste det utan hjälp men utfall någon annan ställs inför samma frågeställning så ska jag svara på mina egna frågor iom. att brännaren numera är monterad på pannan och driftsatt sen i lördags kväll (Slog dock av den när jag åkte hemifrån idag eftersom jag vill ha koll på den genom några driftcykler så att allt fungerar som det ska. Stor respekt/noja för eld :!: )

1. Tempgivaren fick jag fatt i efter att ha läst runt på nätet och att ett 12kOhm NTC-motstånd skulle fungera. Någon här hade gett förslag på två olika på Elfa varav den ena fanns. Således köpte jag Art 60-290-50 på Elfa. Nackdelen var att den storleksmässigt var för stor för att gå in i dykröret på pannan samtidigt som alla andra mätare var där. Tog bort tempgivaren till oljebrännartermostaten så att det enbart var max/säkerhetstermostaten och termometergivaren som satt i. Då gick det att trycka dit den nya i ytterkant på dykröret. Ger inte exakt temp men temperaturen följer vad termometern visar dock med x antal grader fel. Har ställt ner driftstemperaturen till 55 grader så laddar brännaren så att det enligt termometern ger 75-85grader i pannan (ca 85 slår brännaren av och vid ca 75 slår brännaren till). Jag kan alltså bekräfta att den givaren fungerar. :-)
2. Efter att ha hittat kopplingschemat till pannan i en gammal oljig manual var det inte så svårt att koppla om säkerhetstermostaten så att den gick att använda till brännaren. Däremot var det tvunget att kopplas om för att uppnå rätt funktion (original var säkerhetstermostaten seriekopplad med driftstermostaten)
3. Montering på pannan skedde enligt följande:
a) Luckan till pannan skruvades loss. (Två bultar finns och det är dem som sitter i pannan som ska bort (inte de som sitter i luckan)
b) Ett 40x40x2,5 mm vinkeljärn fästes i vardera gångjärnsfästet med en bult på.
c) I låshålet för pannluckan träddes in ett plattjärn med en bult på.
d) Matchande hål borrades i anslutningsplåten
e) Mellan panna och anslutningsplåt tätades med brandtätning (biltemas, anslutningsplåten tas ju inte bort normalt).
f) Någon timmes svärande med vinkelslip för kapa av anslutningsplåten så att den gick att montera utan att ta i elpatronerna.
g) Anslutningsplåten hängdes på bultarna och muttrades fast.
h) Satte in oljebrännarbaffeln igen.
i) Dit med brännaren och starta

Svårast? Termostaterna, dels att få det det dels att löda dit kablaget på de yttepyttekablaget på givaren, skulle jag göra det igen skulle jag beställt matchande kontaktdon.

Återstår:
1. Leta rätt på shuntinsats så att man slipper handshunta när det blir väderomslag
2. Knåpa ihop lambdasond till styrning och lära sig anläggningen så att man får den (så) effektiv (som det är möjligt) .
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på

Inlägg av Skvader »

Shit!! Att en siffra kan göra sån skillnad :)
Annars upplever jag pannan som relativt lättskött, kanske 45 min. per månad ägnas åt sotning och underhåll. Hyfsad pelletspanna för att vara en 80-talare.
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på

Inlägg av Cicaro »

Då är jag redo för vintern. Sen igår kväll sitter en lambdasond på rökröret ovanför pannan och alla element har fått termostater (vissa fick nya vissa konverterades från slottsvred)

Får tacka en Viss medlem här för hjälp att hitta rätt sond och inkopplingsanvisning!
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på

Inlägg av xdigger »

Kul att det fungerar! :)
Dags att jag beställer en sond jag med, men nu är jag lite fundersam på om mitt tändelement har slutat fungera, pannan stannade en gång förra veckan och vägrade tända.. :(

Tack och bock förresten! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på

Inlägg av Cicaro »

Jag som ska tacka för hjälpen :)

Kolla så du inte gjorde samma som jag gjorde första gången jag sotade brännaren. Hade blåst rent med tryckluften när jag var klar, så jag lyckats fylla upp röret som kommer från brännaren med sot. Bara pellets i brännkoppen och inte en tillstymmelse till värme.

Då har jag även lagt lite tätningsmassa där jag tror pannan drar tjuvluft också så får vi se. :)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Hjälp behövs: Ny driftstermostat och fysisk montering på

Inlägg av Cicaro »

Ja nog tuffar den och går. Frågan är ju om man fått en acceptabel verkningsgrad eller om man bara eldar för kråkorna? Ja si det vette gudarna. Hurusom är det nog bättre ekonomi i än att elda med olja och den direktverkande elen som är alternativet :lol:

Har ju ingenting att jämföra med då vi inte bott i huset någon höst/vinter tidigare och sista eldningssäsongen innan vi köpte stod huset tomt med enbart underhållsvärme så de förbrukningsdata som finns för förra vintern är knappast rättvisande.

Nehe, ska lördagsnöjet bli att åka till byggmax och fylla bagaget med pelletssäckar? :roll:
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Skriv svar