EcoTec A 4 missar tändförsök.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av leire »

Nu när det behövs mindre värme och även varmvatten, så verkar det som att brännaren startar inte på det första försöket utan på ett senare försök. Matas det in mera pellets vid varje försök? När den så startar blir det en våldsam rökutveckling. Detta händer kanske en gång per vecka.
Men varför tänder den inte på första försöket, som den alltid gör eljest?

Leire
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av jerjo »

Vid första försöket provar den att tända på befintlig glöd men eftersom värmebehovet är lågt just nu så finns det ingen glöd att tända på.
Vid andra försöket går eltändningen in och pelletsen antänds, i regel.
Jag har varit med om att det blir låga först på tredje, och sista, försöket - men det är sällsynt.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av leire »

Tack för svaret! Inte mycket att göra tydlingen. Otäckt när det bolmar och ryker.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av Roli »

jerjo skrev:Vid första försöket provar den att tända på befintlig glöd men eftersom värmebehovet är lågt just nu så finns det ingen glöd att tända på.
Vid andra försöket går eltändningen in och pelletsen antänds, i regel.
Nja, så beter sig inte min brännare....

Den provar alltid om det finns glöd om den inte tänder då så går elspiralen in, allt detta på första försöket. sedan matas det in mer pellets och brännaren försöker igen med elspiralen, andra försöket o.s.v med tredje försöket.

Min brännare har också bekymmer med att tända nu på våren. Min fundering på varför det blir så är att när värmebehovet är litet så kryper glöden ibland så långt tillbaka i matarröret att det inte finns tillräckligt med pellets i koppen för att brännaren skall tänd. Först i andra eller tredje finns det tillräckligt med pellets för en tändning eller så vill den inte alls. Vad är då medicinen mot detta fenomen? Jag tror att en förlängd matningstid av pellets vid uppstart är det som eventuellt råder bot mot problemet. Har varit på väg att förlänga min matningstid ett antal gånger när min brännare krånglat, speciellt då vår och höst när värmebehovet är lågt. Men än har jag inte fått tummen ur eftersom brännaren alltid har startat när man trycker på start efter stoppet......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av jerjo »

OK, kanske vi har olika programvara?
Jag har: 7.13.21 B-20
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av Roli »

Ja det är helt rätt, tänkte inte på det. Min version är 7.13.20 för B20.
Har för mig att jag har hört något om att det som skiljer mellan ver. 20 och 21 var något med väntetid och glöd vid uppstart. Och denna skillnad som vi nu talar har då med programversionen att göra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av jerjo »

OK, där är säkert förklaringen?!
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av leire »

Vi sände styrboxen till EcoTec och fick in ny programvara i den innan montering. Vissa tider är det inga missar utan det går utan missöden. EcoTec borde ha koll på detta så de kan ge råd. Ska kolla.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av Roli »

Vilken programversion har du? Syns i diplayen vid uppstart efter bruten spänning.

Ibland kan man undra hur kunskaperna är hos återförsäljare och montörer.... Frågan är om de har kört sina produkter "tillräckligt" mycket för att se/uppleva/stöta på/få de fel och beteenden på utrustningen som vi "vanliga" användare stöter på.....

Nu behöver det inte vara det problemet som jag skriver lite högre upp men det påminner om de problem som MIN brännare får någon gång vår och höst...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: EcoTec A 4 missar tändförsök.

Inlägg av leire »

Ska kolla vilken programvara det vid nästa avbrott. Äterkommer.
Skriv svar