Econompannan renoverad!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

Econompannan renoverad!

Inlägg av monoce »

Hej!
Fick en del problem vid uppstart av min panna som nu är åtgärdade.
Har bytt ut innerröret i dubbelmanteln 253MA/SS2368, tändrör keramiskt turboelement, nedre skruven för inmatning av pellets till brännkammaren större diameter så att pellets alltid följer med ut samt en annan skruvmotor med effektivare inmatning. Bilden visar gamla inmatningsmotorn, jag uppdaterar snart med ny bild. Pannan går mycket fint nu. :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

Re: Econompannan renoverad!

Inlägg av monoce »

Jag kompletterar här med nya bilder plus med den nya inmatningsmotorn.

Bild
Bild
Bild
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Econompannan renoverad!

Inlägg av Custom Sam »

Vad roligt att du fick igång pannan till slut! Det är väl du som var hemma hos mig och provkörde ditt specialroster?

Den där turbotändaren låter intressant, Var fick du tag på en sådan? Ska den ha bättre hållbarhet än standardtändare? De är lite tråkigt kortlivade, något drygt år och svindyra, bortåt en tusenlapp för en väldigt enkel rak konstruktion.

Annars kan jag säga att min panna för övrigt (utom tändaren just nu då) tuffar på, ta i trä. Det jag gjort vad gäller inmatning är att när stålfjädern gick av senast råkade jag få tag på "bonnsilver", 4mm om jag inte minns fel. Bockade till en lämplig spiral, har fungerat väldigt bra i några år nu.

Lagade ett relä i styrningen för ett par år sedan finns en tråd på det här på forumet om du är intresserad.

I övrigt är allt standard.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

Re: Econompannan renoverad!

Inlägg av monoce »

Hej Custom Sam! Ja det stämmer, pannan fungerade bra men i augusti slutade elmotorn till rostret att fungera kort därefter bakbrand både sändare+mottagare blev förstörda.
Econompannan får bli ett projekt för att värma min verkstad istället.
Turbotändaren köpte jag hos Pelletsproffsen.se fungerade mycket bra tände mycket snabbare.
Så början av oktber 2015 installerade jag en ny Effecta komplett3 som jag är mycket nöjd med.
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Econompannan renoverad!

Inlägg av Custom Sam »

Effectapannan är det light-modellen? eller är det den med inbyggd varmvattenberedare?

Jag har köpt ett par tändelement av en herre sm hade en del Economdelar liggande, när de två elementen är slut blir det nog en ny panna... Svetsade en del i innermanteln i höstas, det som är trevligt är att det är så enkel teknik så man kan för det mesta med lite sunt förnuft få igång pannan.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

Re: Econompannan renoverad!

Inlägg av monoce »

Har missat att skriva det skall vara Effecta Komplett III Light.

Hade tyvärr inte tid att fixa till felen som uppenbarade sig samtidigt som det blev kyligare ute så det blev ett snabbt byte. Jag tycker fortfarande att Econompannan var en liten och bra panna, som tyvärr inte var fullt färdig för marknaden. Jag ska se över pannan skaffa en ny rostermotor som är lite starkare och ordna till pelletsmatningen så att det blir bra, sedan testköra den i verkstaden.
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Skriv svar