Fel ext.matning Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Calleway
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 jan, 2015 08:49

Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av Calleway »

Hej!
Har fått problem med min Bioline 20. Får felmeddelande Fel ext.matning fastän jag har fullt med pellets i förrådet. Jag fick felmeddelandet första gången i fredags, tömde då hela skruven på pellets och spån så den var kliniskt ren och fyllde sedan på igen. Den gick som en klocka i cirka ett dygn och sedan kom felmeddelandet igen. Startade upp igen och då gick den 12 timmar och sedan samma sak. Nu går den enbart ett par timmar innan den bryter för samma sak. Nivågivarna fungerar, börvärdet är 75 men den får ju för lite pellets eftersom den bryter så jag funderade på om motorn i externskruven börjar ge sig. Ökade matningen lite i inställningarna men det ska jag ju inte behöva då jag inte rört dem på 8 år innan och det har fungerat perfekt. Man ser liksom att motorn går som den ska framåt men när den stannar så går den tillbaka nån centimeter varje gång precis som om den får jobba för hårt. Har inte bytt pelletssort och inte haft detta problemet innan. Brännaren och skruven är sedan 2006. Mycket tacksam för svar!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av jerjo »

Hmm, jag tror ändå att det är givarna i internförrådet som strular, börja åtminstone med att kolla så att de är rena och fungerar.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Kolla så motoraxeln är fastslagen ordentligt i skruven, min lossade för en vecka sen. Sen har jag haft lite problem med spån som gjort att den matat dåligt, men det beror på fuktskadad pellets i mitt fall.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Calleway
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 jan, 2015 08:49

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av Calleway »

Tack för tipsen. Är bortrest idag så jag får undersöka när jag kommer hem. Givarna ändrar sig vartefter pellets fyller på d.v.s 57,59,66,75 o.s.v så jag är tveksam att det är felet. Ska givetvis undersöka och rengöra givarna. Ska även undersöka så infästningen är ok. Återkommer. Tack grabbar! :D
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Jo fast om det är det som är felet så kan det funka ibland och ibland inte.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Calleway
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 jan, 2015 08:49

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av Calleway »

Har nu kört ett par dagar och brännaren går ca ett dygn och bryter sedan för ext. Matning. Fullt med pellets i förrådet och jag har haft isär motorn till externskruven och smörjt upp den samt rensat hela skruven och kollat alla infästningar. Förutom detta har jag rengjort hela brännaren samt bytt slussvingar.
Ibland ser jag att motorn backar nån cm efter den jobbat så att säga som om den inte orkar hålla kvar skruven liksom. Sänkte vinkeln lite på skruven för att pelletsen skulle kunna ramla ner i slangen lättare. Nivågivarna verkar fungera som sagt då de hela tiden ändrar sig vartefter pellets fylls på. Vad tusan kan vara felet? Börjar motorn till externskruven ge upp eller är det givarna iallafall?
Kan jag öka matningen till brännaren och isåfall i vilken meny gör jag detta?
Mycket tacksam för svar!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Har du blåst det lilla röret innanför fläkten? Lossa fläkten och blås med ett tryckluftsmunstycke i röret där bakom!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Calleway
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 jan, 2015 08:49

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av Calleway »

Ja det har jag gjort. Har nu stått och glott på brännaren en timme och den går som en klocka. Den matar fram som den ska till nivåvakten är 57 då slutar den och bara brännaren går. När sedan värdet ökar till runt 75 kallar den på pellets igen o.s.v. Får se imorgon om det snurrar på eller om det stannat, frustrerande!! :?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Det skulle kunna vara startförsökstiden, du kan prova att öka den, tror även det finns antal startförsök denna kan du isåfall ställa på max. Sen kan det även vara så att du behöver öka startdosen något.

Skriv upp dom gamla värdena och prova att ställa upp någon av dom.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av Roli »

Då står det nog inte "ext. matning", har för mig att det då står "tändningsfel" om jag inte minns helt fel. Har nämligen själv det felet ibland då brännaren har "väntat länge" mellan körningarna, för då glöder pelletsen bakåt i matarröret och startmatningarna hinner sedan inte fylla upp koppen så att eltändningen får något att tända. Jag har begränsat min brännare till att göra endast två startförsök, får nog öka detta igen, eftersom den tidigare har överfyllt koppen några gånger.....

Men TS beskymmer har jag ingen riktigt bra förklaring till..... Det kan inte vara glappkontakt på vägen mellan brännaren och styrskåpet, t.ex en dåligt istucken kontakt i brännaren?? Eller oxid på kontaktens kontaktytor?? Ta loss kontakten och spruta in lite 5-56 eller likvärdigt och stick i och dra ut kontakten sedan ett antal gånger så att ev. oxid slits bort. Kan vara värt ett försök.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Re: Fel ext.matning Bioline 20

Inlägg av sander »

Hei
Problemet er at det blir spenn i skrueren, da motoren stopper tvinger spenningen i skrueren motoren tilbake. Skrueren går ikke mere enn 1/2 -3/4 omdr hver gang motoren går, hvis spenningen da har tvunget skrueren 1/4 omdr tilbake så vil den ikke mate nok pellets når den starter opp igjen.
Antar at du hører at det tar en stund før pelletsen faller ned etter at skrueren har startet.
Årsak kan være at pelletsskrueren er for lang for den lille motoren, over 2.5 meter, pelletskvalitet, røret er slitt innvendig.
Løsning større motor evt lage en brems på den motoren som sitter der.
Pga utvekslingen er det veldig lite motstand som trenges for å holde tilbake ankeret i motoren når den stopper, du kan ta ei skolisse rundt akslingen på ankeret, akkurat før den går inn i girkassa og rundt søylen som motoren er festet i og knyte, ikke strammere enn at motoren akkurat står utenom å gå tilbake igjen når den stopper.
Hvis du sender meg din e-post adr kan jeg sende bilde på en litt annen løsning også
Skriv svar