Internskruv A 4 "avsmalnande"?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Internskruv A 4 "avsmalnande"?

Inlägg av leire »

Måste fråga: Internskruven i A 4 smalnar av innan den går in i gjutna delen, axeln avslutas med exentern som drar runt kuggringen. På A 3:an har jag för mig att axeln hade samma diameter ända mot vingarna.
Här smalnar den av, från vingarna och till den går in i brännarkoppen.
Tacksam för svar. Kanske bra att skruv på reserv?
LEIRE
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Internskruv A 4 "avsmalnande"?

Inlägg av xdigger »

Låter som den är sliten, mattas ur av värmen.. Svetsa axeln innan den går av så spar du en tusenlapp.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: Internskruv A 4 "avsmalnande"?

Inlägg av leire »

Ska kolla om det finns någon, som kan förstärka axeln. Den kanske kan bli krokig med svets? Ska kolla.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internskruv A 4 "avsmalnande"?

Inlägg av Roli »

Hur många timmar har din brännare gått? Har ännu inte sett några sådana tendenser på min Bioline brännare. Inte heller min gamla A3:a hade några sådana problem och den gick över 15000 timmar med sin internskruv.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Internskruv A 4 "avsmalnande"?

Inlägg av xdigger »

Troligen har man för hög förbränningstemperatur i koppen när det blir så.

Min var helt av och jag kan säga att det märks inte att den är svetsad. Lite krokighet gör inget, det är inte så noga. Jag skulle svetsa den på plats vrida, svetsa och så vidare. Typ så jag gjorde när jag punkter ihop min.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Internskruv A 4 "avsmalnande"?

Inlägg av Eldvin »

Man bör kanske koppla bort elektroniken innan man svetsar så man inte pajar nått kretskort.Men det går ju även att svetsa i omgångar så man sprider värmen jämnt.Om man lägger på lite extra så kan man ju sätta skruven i svarven så blir det riktigt snyggt.Jag svetsade en skruv där original svetsen var bortnött så skruven längst fram vart som en korkskruv och malde sönder pelletsen istället för att skruva fram den.
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: Internskruv A 4 "avsmalnande"?

Inlägg av leire »

Köpte A 4:an beg men helrenoverad för drygt 4.000.- kr. Bl.a med bytt internskruv. Men, skruven kan inte vara utbytt? Har sett och bytt skruv i A 3 och de har varit helt intakta den sista delen. Ska köpa en ny, så är det lättare att ev svetsa. Bra med reservskruv. Tack alla!
Skriv svar