Internmotorn - hur märker man att den börjar ge sig?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Internmotorn - hur märker man att den börjar ge sig?

Inlägg av Träskalle »

Hej

Min internmotor är original sedan 2007. Ibland har det hänt att den stannar och inte orkar dra runt matarskruven. Jag har då knackat med hammare på matarskruven och hjälpt runt skruven. Det har då vanligtvis varit ovanligt mycket spån som matas fram. När man matat fram detta och dammsugit upp spånet så funkar det igen.

Är internmotorn på väg att ge sig eller brukar den bara dö helt?

Tips på Internmotor om jag ska byta?

Kan det vara någonting annat? (Brännaren servades helt i somras)

Sen behöver jag byta matarslang också - tips på slang? Varför ska man välja / inte välja genomskinlig?

Tack på förhand!
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotorn - hur märker man att den börjar ge sig?

Inlägg av Roli »

De motorer som har har gett upp för mig (en A3:a och en Biolinemotor) har helt enkelt inte roterat... kan också gå "stötvis" om kuggarna och/eller dess lagringar börjar ge upp.

Om du söker på internmotor under EcoTecfliken så kommer det upp ett antal ämnen där olika motorförsäljare och fabrikat behandlas, bl.a ett från 26:e februari 2013 (finns fler).

När det gäller slang så har nog inte färg eller genomskinlighet någon betydelse. Det viktigaste är att den inte innehåller metallspiral, utan den skall kunna brinna av helt och stoppa pelletsmatningen till brännaren som en extra säkerhet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Re: Internmotorn - hur märker man att den börjar ge sig?

Inlägg av Träskalle »

Tack jag hittade tråden :)

Bra tips med att nedfallsslangen inte ska ha en metalltråd - den jag har nu köpte jag av fackman och den HAR en ganska tjock metalltråd i slangen. :shock:

Jag har aldrig skruvat isär växellådan. Kanske kan vara en god ide att göra också :)

Tack för svar!
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Internmotorn - hur märker man att den börjar ge sig?

Inlägg av Snapphane »

Du bör göra följande åtgärder ( helst som profylax):
Uteslut sådant som gör att motorn går tungt.
Kontrollera
1. Att internskruvens kullager löper lätt. Det kan komma spån i lagret.
2. Att spiralen i skruvens främre del i brännkoppen inte är nersliten. Nersliten skruv med spiral som inte når fram i brännkoppen kan göra att det byggs upp svårborttagbar koks bakåt i matarröret som påverkar skruven. Uteslut att spiralen slitits så långt bak att den lossnat från svets mot axeln. Om det hönder expanderar/vidgar skruven vid rotation och kan gå trögt pga friktion mot matarröret. Ett symptom på det är att motoraxeln går baklänges ett ögonblick när strömmen bryts. Det har hänt på min ena brännare.
3. Att det inte finns koks i botten på brännkoppen som påverkar skruven
4. Växellådan. Är kugghjul och axlar ok? I flera vxl- lådor har en av axlarna slitits=>snedslitage på kugghjul och axelhål. Byt axeln även om det bara är det minsta slitage! Ingen molybdendisulfid i lådan - det sliter på plasthjulen enl fackman på smörjfett
5. Slussen. Ta bort belöggningar (lignin från pelletsen).
6. Att Du inte har onormalt hög spånhalt. Överväg att sätta spånavskiljare på skruven.
Mvh/Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar