Koppla in Max termostat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Addde
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 03 dec, 2014 22:24

Koppla in Max termostat

Inlägg av Addde »

Hej!

Mitt första inlägg här!

Köpte ett hus för ca 8 månader sedan och efter att ha totalrenoverat allt så är det nu tid att få fart på värmen nu, börjar att bli kallt ute.

Fick tag på en pellets brännare av modellen Bioline 20 för ett bra pris.

Pannan som finns i huset är en vedpanna.

Men nu när jag monterat brännaren på pannan och kopplat in styrenheten så får jag ett felmeddelande om Max termostaten.
Efter att ha kollat i manualen så förstår jag att en av kablarna ut från styrenheten skall kopplas in i Max termostaten.

Jag tror mig ha hittat vart den ska kopplas in men jag vet inte riktigt hur och hoppas på att ni kan hjälpa mig förstå hur det fungerar.

Lägger även in lite bilder för att lättare förstå.

BildBildBildBild
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Koppla in Max termostat

Inlägg av danei »

Det är ett ofog att kalla den maxtermostat. Det är INTE en termostat, det är ett överhettningsskydd.

Tyvärr kan jag inte bioline, så jag kan inte hjälpa dig med din egentliga fråga.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla in Max termostat

Inlägg av Stegatorparn »

Kabeln från brännarens styrlåda plint 4 o 14 benämnd maxtermostat skall in på dubbeltermostatens överhettningsskydd (den högra) där de två blå kablarna sitter.
De befintliga kablarna ska bort. Tänk på att det normalt ligger 230 volt på dessa kablar.
Du demonterar lämpligen hela den befintliga kabeln till termostaten, var den nu kommer ifrån.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Addde
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 03 dec, 2014 22:24

Re: Koppla in Max termostat

Inlägg av Addde »

Självklart är det ett överhettningsskydd! Fel av mig.

Då var det lite som jag var inne på med att det skulle in för de två blå kablarna sitter.

Tack så jättemycket för snabba svar!!
Skriv svar