Tjära (?) och aska

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Tjära (?) och aska

Inlägg av Träskalle »

Hej

Jag får blanka hårda ytor (tjära?) på pannans innerväggar. Sotaren gjorde nyligen en notering om tjära i skorstenen också även om han inte tycker det är för mycket ännu.

I det vertikala rökröret till skorstenen får jag en hel del aska som lägger sig i drivor. Askan är mörkgrå/svart.

Jag antar att jag behöver justera brännarens inställningar men vet inte riktigt var jag ska börja.

Jag har återförsäljarmanualen för Bioline 20 och kommer in i menyn med 111.

Någon som vet var jag ska börja?

Tyvärr är installatören i Växjö inget vidare att ha att göra med så jag har ingen hjälp från det företaget! :evil:
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av xdigger »

Börja med att göra rent brännarkopp och slitsar. Sen plockar du bort fläkten och blåser den ren med tryckluft och sen passar du på att peta i det tunna röret som sitter innanför där fläkten sitter, sen blåser du det röret med tryckluft oxå. Sota även pannan ordentligt. Sen låter du den gå ett par dagar och sen kollar du hur det ser ut.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Träskalle »

Tack för svar. Detta är gjort. Hade den iväg på service i våras (full rengöring och nedmontering) så jag har bara eldat två pallar sedan dess. Pannan är välsotad och koppen ren.

Mer inne på att den behöver en injustering. Vad beror tjära på om det inte har med pelletsen att göra?
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av xdigger »

Vad har du för tilluft till pannrummet?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Träskalle »

En vanlig gallerventil som har samma dimension som skorstenen. Ytterdörren har inga tätningar för att kunna släppa in extra luft i utrymmet. Kan det vara för lite luft som ger tjära?
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Stegatorparn »

Tjära blir det när förbränningen sker vid för låg temperatur.
Vilken dragbegränsare har du? Skorstenshöjd?
Vilken effekt är brännaren inställd på? Underhållseld?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av xdigger »

Du skriver att du inte har några tätningar i dörren för att det ska kunna sippra luft. Du kan även få motsatt effekt här. Hos mig så blir det undertryck i pannrummet när jag öppnar min pannrumsdörr.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Träskalle »

Dragbegränsaren står på ca 13. Jag vet inte fabrikat då det inte står. Tycker att den verkar öppna ganska lätt. Öppnar när det är byig vind ute eller när brännaren går.

Effekten står på 70%.

Kan den dra tjyvluft som kyler förbränningen? Det är ganska kallt i pannrummet. När den ska tända så sjunker panntempraturen några grader innan den börjar stiga igen.

Jag har haft underhållsfyr under sommaren men stängde av den nu i början av november då brännaren går oftare. Hur brukar ni använda underhållsfyren? Det står inget i manualen om hur eller när den ska användas.

Tack för hjälp so far! !
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Träskalle »

Xdigger: enligt uppgift dogs tätande gummilist bort när oljebrännaren ersattes av pelletsbrännaren.


Just det skorstenshöjd: ca 9m tror jag. 1,5 plans hus med källare där pannan står i källaren (suterängplan).
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Stegatorparn »

Ett foto på dragbegränsaren skulle underlätta.

Bra drag i en såpass hög skorsten.
Viktigt att dragbegränsaren är rätt inställd.

Underhållseld ska du bara använda på vintern när brännaren går ofta, max en timmas pyrande.
Under sommaren är det förkastligt och orsakar bara tjära och sot. Drar också onödigt med pellets.

Kolla om det kommer synlig rök ur skorstenen när brännaren gått ett tag. Skall bara vara en värmedallring.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Roli »

Dålig tätning mellan brännarens anslutningsplåt och plåten på pannan kan också ge tjärbildningen eftersom förbränningen störs då av tjyvluft (egen erfarenhet). Man behöver inte köpa den "dyra" originalpackningen (verkar ömtålig) som skall sitta där emellan. Själv köpte jag glasfiberpackning med dubbelhäftande tejp på Biltema, art nr 87469. Den har nu suttit på plats sen jag monterade min begagnade brännare augusti -10 och tätar än idag. Var lite tveksam till om den dubbelhäftande tejpen skulle sitta kvar. Men endast en liten kort bit har lossnat på dessa åren så det fungerar utmärkt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Träskalle »

Hittade märket på dragbegränsaren. En Dragex.

Googlade fram: http://www.klint.de/dragex-zugbegrenzer-normal.html

Nu när jag tittade såg jag en hel del sot på dragbegränsarens insida - borstade bort detta med en hård diskborste.

Jag kan se vit rök i skorstenen även ett tag efter att brännaren gått över i vila. (trots att inte påven är vald ;) )

Matningen står sedan gammalt på -5%. Varför vet jag inte. Testat att sätta den lägre och högre utan att märka ngn större skillnad faktiskt..

Roli : om tätningen inte är tät blir det tjära på både dörren och upp i skorstenen då?


Jag gjorde kanske ett misstag när jag lät pannan ha underhållsfyr hela sommaren - gjorde det för att den inte tände varje gång. Skulle kanske justerat ner givaren från 30 till 1 istället som nämns i andra trådar. Så synd att inte manualen berättar när och hur man ska använda brännarens olika funktioner - blir lätt tokig på att man förväntas ha kunskapen själv?!

I veckan tänkte jag köpa en stektermometer med sladd så jag kan mäta tempraturen en meter ner i skorstenen - något tips på någon jag ska ha eller undvika?
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Roli »

Dörren?? Vad menar du där?
När jag körde min gamla A3:a året runt med underhållsglöd så fick jag alltid en svart och blank beläggning i pannan och upp i skorstenen, tjära.
Den försvann sedan när brännaren gick hårdare på vintern för att sedan återkomma nästkommande sommar.

Nu efter montaget av en begagnad Bioline (aug -10) så fick jag åter beläggningar på pannvägen trots autostarten men efter att jag monterade tätning mellan pannplåt och brännarens plåt så har de blanka tjärbeläggningarna upphört. Kan bli lite grann någon enstaka gång när brännaren går korta "pass", kan också vara lite dålig inställning för just den pellets som förbränns, byter märke ofta då jag kör säckad pellets från Byggmax. Men gör inga inställningsförändringar på brännaren.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Träskalle »

"Dörren?? Vad menar du där?"

Jag menar dörren på pannan vari brännaren är monterad. När jag öppnar den för inspektion eller tömma aska ser jag att det är blank beläggning på insidan av dörren, framförallt i nederkant.

Men i grund och botten kanske du satte huvudet på spiken. Kanske var det 7 månader på underhållsfyr som gett tjäran?

Jag tyckte också att det var mycket aska i rökröret - men jag har ingen referens. Jag askade ur det vertikala rökröret som går in i skorstenen för ca tre veckor sedan. Då låg det drivor av aska/sotdamm i röret. Ca 40 mm tjockt. Nu tre veckor senare (ca 14 säckar) har jag ett 5-15 mm tjockt lager. Men det kanske är normalt? Blir det mer aska och sot när man har underhållsfyr igång?
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Blacktip
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 sep, 2015 11:11

Re: Tjära (?) och aska

Inlägg av Blacktip »

Jag hade en servicetekniker hemma hos oss för några veckor sedan och han slog då på underhållsfyr (som tidigare var avstängt). När jag nyss tömde aska, dammsög etc så noterade jag mycket klibbig tjära runt brännaren, mot titthålsglaset etc. Jag undrar (som tidigare skribenter) om underhållsfyr kan vara orsak till tjärbeläggning? Pelletsförrådet är/var helt nyfyllt med tre ton från Laxå.

Eftersom vi flyttade in i huset i somras har jag ingen historisk erfarenhet av vare sig pelletspanna eller hur det ska/kan vara... men man lär sig antagligen.

Nu har jag stängt av underhållsfyr, och hoppas att tjäran försvinner (och att pannan startar efter vila, vilket den hade lite problem med innan servicegubben var här och hackade koks)
Skriv svar