Byta lager till internskruven

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Benet42
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 06 nov, 2014 21:44

Byta lager till internskruven

Inlägg av Benet42 »

Jag eldar med en Ecotec Bioline 20 och har upptäckt att internskruven går trögt. Oljud i skruvlagret, som står still när skruven roterar. Antar att internmotorn sliter tungt och riskerar att skära. Försökt pressa ut lagret, men det satt fast. Hur mycket våld behövs för att få ut det? Var hittar jag ett nytt lager?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta lager till internskruven

Inlägg av Roli »

Nu var det ett tag sedan jag demonterade min internskruv men sitter det inte en låsring som håller lagret på plats i rörbiten som är svetsad till internförrådet?
Internskruven är "bara" att dra ut mot brännarkoppen, efter att koppen demonterats (kan behöva lite hjälp medelst lätta slag på axeln, se upp så den inte skadas där kugghjulet skall vara monterat). Kullagret skall sedan dras/knackas ut ur röret mot kedjesidan. Kolla så det inte sitter en låsring invändigt i röret?? Man kan använda skruvaxeln till att slå ut lagret ur röret men bäst är om man använder något annat rör/axel eller urdragare. Man vill inte skada internskruven yta/ansats som skall ligga mot kullagret.

Lagret är ett standard lager som går att köpa på de flesta ställen, tror tom. att Jula/Biltema/ClasOhlson har lagret i sina hyllor. Det finns en beteckning på lagerringen som talar om vilket lager som behövs. Nu kan jag inte det utantill och kommer inte åt mina antackningar hemma (skulle kunna vara 6203 2RS eller liknande). Men jag tror att om du söker på forumet så finns nog beteckningen i någon tråd under avdelningen "EcoTec". Annars så kommer säkert någon annan snart att ge dig den information som du behöver så att du kan köpa lagret på din väg hem idag.

Edit: Var inne och titta i "pelletsbutiken.com" och dessa beteckningar redovisade de under sitt lager som de vill ha 119:- för, går nog att hitta billigare..... Beteckning: 6203LU, 6203LLU, 6203LLU/5K
Tror inte att det är den beteckningen på det lager som du har i din brännare men siffrorna kommer att finnas med. Det som pelletsbutiken säljer är nog ett lite bättre tätat lager, för att klara dammet bättre, än vad som sitter original (om de nu inte har uppgraderat brännarenslager från fabrik?) . Ett bättre damm tätat lager rekommenderas när man ändå är där och byter men det kommer att fungera med ett "simplare" lager dock lär det få en sämre livslängd. Bättre tätade lager är nog inget som butikerna enligt ovan har på lager. Nu framgår det inte i din profil var du bor men om du söker på lagerbeteckningarna så hittar du säkert en butik i din närhet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Benet42
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 06 nov, 2014 21:44

Re: Byta lager till internskruven

Inlägg av Benet42 »

Tack för hjälp! Jodå, kugghjul och låsring hade jag demonterat och jag försökte lite försiktigt slå ut lagret men var rädd att det var fäst på ngt ytterligare sätt. Ska nu lite frimodigare knacka ut lagret och skaffa fram ett nytt.
Benet42
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 06 nov, 2014 21:44

Re: Byta lager till internskruven

Inlägg av Benet42 »

Gick bra att byta lagret sedan jag upptäckt att lagerhuset kunde skruvas av från karossen. Huset var vänstergängat till karossen. Finns säkert någon specialnyckel, som passar till de tre spår som finns på huset, men med min största rörtång fick jag bra grepp och kunde dra lös lagerhuset. Slog sedan ut det gamla lagret ur huset med hjälp av en bult med passande mutter apterad. Nu funkar brännaren bra igen.
Skriv svar