Bioline 20 A4 tändelement trasigt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilsingvarsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 13 okt, 2014 01:17
Ort: Jönköping

Bioline 20 A4 tändelement trasigt?

Inlägg av nilsingvarsson »

Hej

Har lite bekymmer, men någon här kanske har några tips...

Efter tre tändningsförsök är brännarkoppen överfull av otänd pellets. Varningstext *tändningsfel* blinkar.
Tömmer ur koppen, rengör optovakten, rengör lite allmänt och askar ur och startar upp den igen. Samtidigt känner jag med handen in i pannan (gammal Exonom olje/ved-panna) för att verifiera om det ens blir varmt där inne, vilket det INTE blir. Alla fläktar och motorer går som de ska. Efter tre försök är koppen full igen och det har inte ens blivit glöd eller det minsta varmt i brännaren.

Misstänker att tändelementet har gått sönder, kan det stämma på felbeskrivningen?
Hur kan jag felsöka att det verkligen är det som är problemet? Kan det vara något annat?
Är det här något ni skulle rekommendera fackman att byta, eller är det safe att göra det själv?

Hittade reservdel här:
http://www.pelletsbutiken.com/sv/ecotec ... ne-20.html
http://www.pbs.nu/sv/ecotec-reservdelar ... ne-20.html

Och en instruktionsvideo för att byta här (det såg ju inte så svårt ut egentligen):
https://www.youtube.com/watch?v=lcIcxpyWoA0
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bioline 20 A4 tändelement trasigt?

Inlägg av Roli »

Med den beskrivningen så är det nog inte så mycket annat som kan vara trasigt, men kontrollera en extra gång att du får spänning fram till tändelementet (om du har tillgång till mätinstrument). Har du spänning dit så ÄR det elementet som strular till 100%.

Har själv ännu inte provat att byta något element till min brännare men skulle inte tveka en sekund att göra det. Så det är bara att kavla upp ärmarna och börja (efter kontrollen enligt ovan).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nilsingvarsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 13 okt, 2014 01:17
Ort: Jönköping

Re: Bioline 20 A4 tändelement trasigt?

Inlägg av nilsingvarsson »

@Roli, tack för grymt snabbt svar! Ska testa med mätinstrument och se.

Det här med Underhållsfyr (Under Inställningar i manöverpanelen), vet ni hur det funkar?
Är utan varmvatten (har inget backupsystem) och tänkte om det går att tända eld på pelletsen med tändvätska och köra igång det där Underhållsfyr och på så sätt åtminstone få varmvatten tills dess att jag fått bytt tändelementet?

/N
EcoTec Bioline 20 A4 (-05), Exonom A20B (olja/ved) (-75)
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Bioline 20 A4 tändelement trasigt?

Inlägg av jerjo »

Underhållsfyr startar brännaren under en kortare tid med jämna intervall (1 gång/h?) för att underhålla glödbädden.
När sedan termostaten kallar på värme så är brännaren beredd och startar direkt.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bioline 20 A4 tändelement trasigt?

Inlägg av Roli »

Om du ställer brännaren på underhållsfyr så kan du köra på precis som vanligt tills du får hem ett nytt tändelement. Det enda som händer är att det går lite mer pellets (väldigt lite) och att det kan bli sotigare i pannan (brukar för det mesta brännas bort när brännaren går igen på full effekt). Under hösten kan det vara lite si och så med skorstensdraget så att det kan komma in lite rök när brännaren precis har fyllt på med pellets för att underhålla glödbädden (som Jerjo skrev enl. ovan). Men allt detta är helt normalt, exakt samma drift som den gamla A3:an hade.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bioline 20 A4 tändelement trasigt?

Inlägg av xdigger »

Koppla loss tändelementet och mät motståndet i det(ohm), ska vara ca 136-140ohm. Du behöver inte ta loss tändelementet! Kablarna som sticker ut ur gummigenomföringen på brännaren, bara koppla loss och mät mellan dom två kablarna.

OM det visar sig att elementet är helt så är det halvledarreläet som är kass i styrboxen och då kan du höra av dig så kan jag hjälpa dig att byta det om du vill.

För att tända brännaren manuellt.

Ta en burk och fyll med pellets, häll på diesel eller tändvätska(ej t-röd eller annan sprit). Låt det dra ett tag.
Töm ut det i brännarkoppen och tänd på, låt det brinna en stund och tryck sen in brännaren i pannan och tryck på start, gå sen in om du inte redan gjort det och ställ på underhållsfyr, så kan du åka vidare med prylarna tills du har reservdelar.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
nilsingvarsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 13 okt, 2014 01:17
Ort: Jönköping

Re: Bioline 20 A4 tändelement trasigt?

Inlägg av nilsingvarsson »

xdigger skrev:Koppla loss tändelementet och mät motståndet i det (ohm), ska vara ca 136-140ohm. OM det visar sig att elementet är helt så är det halvledarreläet som är kass i styrboxen och då kan du höra av dig så kan jag hjälpa dig att byta det om du vill.
Roli skrev:Om du ställer brännaren på underhållsfyr så kan du köra på precis som vanligt tills du får hem ett nytt tändelement.
jerjo skrev:Underhållsfyr startar brännaren under en kortare tid med jämna intervall (1 gång/h?) för att underhålla glödbädden. När sedan termostaten kallar på värme så är brännaren beredd och startar direkt.
xdigger, Roli och jerjo. Stort tack för att ni tagit er tid att svara så snabbt och med så bra förklaringar!

På morgonen körde jag igång med tändvätska och underhållsfyr. Funkade kanon. Slapp duscha på jobbet, yey! :)

Följde xdiggers pedagogiska anvisning och mätinstrumentet visade nada i mostånd. (Tack för erbjudandet om att byta reläet förresten!)

Köpte ett nytt tändelement (som mätte 135,2 ohm) för 450kr hos en VVS firma i stan - tur att de hade i lager. Tog isär enligt youtube-videon och bytte tändelementet. Satte ihop och kopplade in. Den tände upp på första försöket och nu ikväll funkar allt som det ska igen.
Operationen tog typ 2h pga oförutsedd överraskning med en trasig skruv som gjorde att jag inte kunde få loss främre delen av brännaren, men med lite pill gick det att lirka ut tändelementet ändå som tur var.

Hade jag inte hittat det här forumet och fått era bra råd, så hade den här historien blivit bra mycket dyrare än 450 spänn kan jag lugnt säga! Igen, stort tack.
EcoTec Bioline 20 A4 (-05), Exonom A20B (olja/ved) (-75)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bioline 20 A4 tändelement trasigt?

Inlägg av xdigger »

Kul att det löste sig och bra att du återkom och berättade vad som felade! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar