Självdör Agrotec

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
flamman
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 aug, 2014 19:53

Självdör Agrotec

Inlägg av flamman »

Hej jag har letat runt och försökt utröna varför min brännare självdör. Jag har en Agrotec som följde med huset vi köpte i Maj. Den är tidigare körd med havre och därefter omställd av tekniker för att elda pellets. Dock hann de tidigare ägarna aldrig använda den med pellets. Därför står jag inför helt nya förutsättningar och måste ställa in allt för att det ska funka.
Nu till frågan. Brännaren självdör lite då och då (typ 1-3ggr på 3dygn). Det är då ganska mycket förkolnade pellets i brännröret. Vilka parametrar kan göra att en brännare dör? Vad kan jag göra själv för att få det att köra på utan avbrott?

Jag har automatisk askutmatning och ett 1kbm stort "veckoförråd"

/nybörjare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Självdör Agrotec

Inlägg av micke_932 »

Det enklaste är nog att hålla koll på den när den går och se varför den dör, om den får för lite pellets eller något annat, om den dör så ofta bör det ju gå att lyckas titta till den när det inträffar, dör den under drift, eller dör den vid uppstart är väl det som är mest intressant att klura ut först och främst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
flamman
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 aug, 2014 19:53

Re: Självdör Agrotec

Inlägg av flamman »

Jag stannar alltid och kollar att den tänder.
Den går typ ett dygn eller 5-6timmar sen står den och blinkar att det är för mycket sot i brännröret. När man kollar brännröret är det ca 2-3dl halvbrända pellets och bakom dem ser man nypellets från mataren.
Kan den dö av att jag inte använder effekten just nu? Jag kör bara varmvatten och ingen värme. (Varm höst). Kanske det blir för få riktiga eldningar och för många "håll igång elden" eldningar?
Skriv svar