Montera Bioline 20 i CTC Easyflex.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Montera Bioline 20 i CTC Easyflex.

Inlägg av ctc79 »

Är det någon som gjort detta förut?
Jag har skaffat pannan och den smalare kuggringen till BL20 pga bredden på hålet in i pannan.
Men när jag kikar på det, så är det ju trångt även på höjden.

Finns det någon patentlösning? :?:

Jag är inne på att montera brännaren lite vinklat, med en kilformad anslutningsplåt, så att undermatningsskruven hamnar nära horisontellt. I original så lutar den 5 - 7 grader uppåt.

Även svingarmen jag har idag kommer inte att funka, den kommer att hindra asklådan, det kommer inte att gå att dra ut den.
Hänga brännaren i en kedja från taket? Hjul a la Janfire? Annat gejdersysten bultat i pannan?
Alla uppslag välkomnas! :D
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Montera Bioline 20 i CTC Easyflex.

Inlägg av Roli »

Du lär behöva 15-20 cm över kuggkransen. Lågan skall inte slå i plåt ovanför. Ger verkligen en lutning av brännaren tillräckligt utrymme?
Sedan finns det nog en risk att det lättare blir bakåtbrand, dvs glöden "kryper" nog snabbare bakåt om röret är horisontellt istället för originalets något uppåt.

Skulle du ändå försöka så behöver du inte köra med brännaren monterad på en arm men det underlättar. Jag hade nog försökt att lösa det med en lätt demonterbar vagn under brännaren som man sätter dit de gånger som brännaren skall demonteras.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Re: Montera Bioline 20 i CTC Easyflex.

Inlägg av ctc79 »

Ah, höjden i brännkammaren är inget problem, pannan är framförallt gjord för uppåtbrinnande brännare!
Det är hålet in i brännkammaren som har mindre höjd än vad jag har i nuvarande CTC265B.
Monteringsplåten på pannan har 165 mm höjd i hålet, men brännaren är cirka 180 mm pga lutningen uppåt till brännkoppen. Högsta punkten är sekundärluftröret och lägsta punkten är där matarskruvröret möter anslutningsplåten.

Japp, glöden kan nog vandra bakåt enklare, ska kolla hur de andra uppåtbrinnande ser ut, rakt in eller vinkat upp.

Separat vagn / vagga har jag inte tänkt på, verkar vettigt!
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Montera Bioline 20 i CTC Easyflex.

Inlägg av Roli »

Min öppning i montageplåten är 185*185 mm. Höjden på öppningen skulle nog kunna minskas lite men under 170 mm tror jag inte är möjligt. Men jag har inte testat 100-procentigt....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Re: Montera Bioline 20 i CTC Easyflex.

Inlägg av ctc79 »

Nu har jag kollat noggrannare, det går att fila ur Easyflexens anslutningsplåt 13 - 15 mm nedåt, innan man kommer till pannplåt. Ska göra en halvmåne där för undre röret, så blir detta bra, då har jag 175 - 178 mm. Alternativt ta min befintliga plåt och borra nya hål att bulta till Easyflexen.

Rörmokarna kommer på torsdag, så jag ska ha en plan redo tills dess. :D
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
Skriv svar