Problem med externskruvmotor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Problem med externskruvmotor

Inlägg av teufel »

Hej!

Sedan igår kväll har jag fått problem med "Tändningsfel".
Trodde först det var tändelementet, men det verkar fungera fint såvida den har något att tända - vilket den inte har då koppen är tom.

Efter lite lyssnande (slussvingarna gnäller som 17 och behöver bytas men det är ett annat fel), konstaterade jag att externskruven inte går.

Jag kände på motorn och den vibrerar inte ens - vilket den gjorde sist när felet var den berömda kondensatorn. Får den ström? Hur kollar jag det?

Tänkte att jag skulle be er om hjälp här i forumet innan jag ringer reparatör. :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med externskruvmotor

Inlägg av Roli »

Liten beskrivning på hur du kontrollerar matningen till externskruven:
Kräver manual och mätinstrument som kan mäta spänning 230V.
Har du manual till brännaren?
Annars går det att söka och finna på nätet. I den finns det ett kopplingsschema där du kan se vilka anslutningar som går till externskruvmotorn (går även att följa kabeln).
När du vet vilka anslutningar som du skall mäta på, går du in i manualen och söker upp hur du "fyller skruven". Finns en funktion i programmet som kör skruven en viss bestämd tid, under denna tid kan du mäta på anslutningarna om brännaren lämnar någon spänning. Har för mig att denna funktion finns i den "öppna" delen av programmet, har inte tillgång till manualen just nu så jag kan kontrollera.

Du kan också prova motorn med att ge den spänningsmatning rent manuellt, dvs koppla loss matningen från brännaren och koppla på 230V direkt på motorn. Själv har jag min motor ansluten till brännaren via stickpropp, dvs matningen från brännaren går ut till ett utanpåliggande 230V uttag där jag ansluter en stickpropp som sedan via kabel matar motorn. På så sätt kan jag fritt styra min motor när jag rengör skruven, fyller den eller vill köra skruven utan att brännaren är inblandad.

Vad har du för motor till din externskruv? En bild skulle vore bra. På min externskruvsmotor finns ingen kondensator....... Men det finns ju många olika fabrikat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Problem med externskruvmotor

Inlägg av teufel »

Efter lite trixande kom jag på vad det var:

Sensorn som mäter fyllnadsgraden i internförrådet hade hoppat ur läge och rapporterade "Fullt!" hela tiden. Därför gick inte externskruven, och internförrådet fick därmed ingen pellets. I och med att internmotorn ändå gick så matades kvarvarande pellets fram till koppen men sen hände det inget mer. Därför hade tändelementet inget att tända på, och så rapporterades det "Tändningsfel!" i displayen.

Nu till följdfrågan:
Hur sätter man lämpligast fast sensorn igen? Jag tryckte dit den och nu fungerar det, men vid nästa sotning lär den väl hoppa ur igen. Funkar superlim? Det är plast mot metall som ska fästa. Vad jag kan se finns ingen gängning, snäppfäste eller liknande smidig funktion.

Bra idé om att sätta 230V-matningen till externmotorn via en stickpropp! Men vid rengöring av skruven, borde det inte funka att köra frammatningsprogrammet X antal gånger tills all spån har försvunnit? Den funktionen gör ju också att externmotorn går konstant.

Har användarmanual i pappersform, men den är väldigt fåordig.
T.ex. hade jag velat få till nån slags larm (helst som SMS) så fort det inträffar ett fel med anläggningen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med externskruvmotor

Inlägg av Roli »

Har inga tips angående sensorns fastsättning, men lim eller någon typ av fogmassa borde fungera. Tänk på att det kan behövas demontering någon gång i framtiden om givaren (dioden) går sönder....

När det gäller motorn så går det naturligtvis alldeles utmärkt att använda frammatningsprogrammet ett antal gånger.

Det finns en larmutgång på brännaren (slutande reläkontakt). Den skulle kunna gå att koppla till en modifierad "gammal" mobiltelefon. Finns beskrivning om detta på forumet, sökfunktionen borde ge information.

Edit: Här är några länkar, finns fler:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... on#p117241
http://techblogofsweden.blogspot.se/200 ... -till.html
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar