Ingen låga

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Ingen låga

Inlägg av Tomtom »

Nu är det nära att jag byter ut brännaren men tänkte kolla om någon här har ett sista tips innan jag tvingas köpa nytt.
Brännaren, en ca 8 år gammal Ecotec A4, har under säsongen dragit dubbla mängden pellets (har skrivit i detta forum om just detta) och utöver det så stannar den väldigt ofta, i snitt varannan dag.
Felmeddelandet är oftast "ingen låga", även "max temperatur" har förekommit i sällsynta fall.
Askan i asklådan är inte helt förbränd, den består till stor del av halvt uppbrunnen pellets.
Nivåvakter, optovakt samt nu även fläkten är utbytt till nya prylar.
Kaminen är en Effecta.
Mvh
t
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ingen låga

Inlägg av Icecap »

Och frågan är?

Min omedelbara reaktion är att doseringen är alldeles för hög. Pelletsen hinner inte att brinna upp innan de knuffas ut.

Om detta sedan beror på att luftvägar är blockerade, att fläkten är kass/smutsig eller det är ett doseringsfel kan jag inte sia om!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Ingen låga

Inlägg av kiho »

När brännaren stannat för ingen låga, är det då tomt eller överfyllt i brännkoppen?
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Re: Ingen låga

Inlägg av Tomtom »

Skulle nog vilja säga att brännarkoppen är normalfylld.
Alltså inte överfylld och inte heller tom.
Blir till att demontera brännaren och ta en närmare titt på om det är något som inte sitter som det ska.
Det mesta är ju bytt.
Jag har haft kontakt med en servicetekniker som erbjöd att (ta den gamla) ersätta brännaren med en Ariterm PX22.
19.000:- skulle det hela gå på inklusive installation.
Haft så mycket strul med min Ecotec med utlägg för reservdelar, förhöjd elräkning och pelletsåtgång så jag överväger detta.
Galet?
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Ingen låga

Inlägg av jerjo »

Har också bekymmer med "Ingen låga", men bara under sommartid, maj - september, när eltändning används.
I mitt fall händer det 5-6 gånger per sommarsäsong och brännaren stannar alltid med välfylld brännkopp och i samband med uppstart.
Det räcker alltid med att kvittera larmet och återstarta.

Har provat olika saker för att försöka komma tillrätta med det men utan att lyckas. t ex ökat börvärde för optovakt och mera tilluft till pannrummet.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ingen låga

Inlägg av xdigger »

Tomtom, jag tycker priset låter högt om du dessutom måste lämna ifrån dig A4.an........ Farsan betalade 15000kr med en A3.a som inbyte.

Gör rent fläkten(lossa och blås med tryckluft), rören och slitsarna och sen smörj även fläkten till att börja med, hur ser lågan ut?? Hur ser sotet i pannan ut?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ingen låga

Inlägg av msh16 »

Varför hör du inte brännaren på underhållseld vintertid när du nu har den finessen. Byta ned dig till en sämre brännare ska du väl inte göra utan justera upp den befintliga. Själv skulle jag gärna byta till en A4 eller Bioline.

19000 för byte till en primitiv rörbrännare! Du får en helt ny Biobjörn med 2 meter skruv för 19000. Då får du en brännare som passar pannan med billiga reservdelar och slipper de tokdyra brännarrören. Installatören är ute efter att luras!

Till din panna behöver du en brännare som kan gå tillförlitligt på lite lägre effekt som 9-11 kW och det tror jag inte ett gammalt rörbrännarmuskedunder klarar av. Eldar du vid högre effekt stiger rökgastemperaturen till höga värden och pelletsförbrukningen blir stor.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Re: Ingen låga

Inlägg av Tomtom »

Tack för alla tips och svar.
Jag tror att jag har kommit tillrätta med problemet.
Jag demonterade primärringen och den var sprucken på insidan (syntes inte utifrån), dessutom så hade det bildats ett hål stort som en tio-krona.
Antar att syretillförsen därför koncentrerades till denna punkt med resultatet att förbränningen blev ojämn.
Primärringen är nu bytt och nu puttrar det på som det ska, med puderfin aska och utan avbrott.
Jag blir alltså min Ecotec trogen :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ingen låga

Inlägg av Roli »

Tomtom:

Du har inga bilder på skadan. Har inte tidigare hört att det har "bränt" hål på en ecotec-brännare....

Skulle vara intressant att få se var det gått hål och hur det ser ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Re: Ingen låga

Inlägg av Tomtom »

Rejäl bit som lossnat...
Bilagor
bild-1.JPG
bild-1.JPG (44.77 KiB) Visad 7465 gånger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ingen låga

Inlägg av Roli »

Ser ju nästan ut som om den har blivit skadad vid tillverkningen eller har fått sig en "smäll" och blivit försvagad. Detta har sedan let till att den givit upp under drift.

Vad skulle annars ge en sådan skada under drift om den inte varit försvagad???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ingen låga

Inlägg av xdigger »

Så länge det finns reservdelar så finns ingen anledning att byta brännare om man kan skruva själv, det är bara att vara noggrann vid felsökning. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Roar767
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 23 dec, 2014 13:38
Ort: Arviika

Re: Ingen låga

Inlägg av Roar767 »

Har samma problem med ingen låga på min, har bytt optovakter , tändelement, slussvinger rengjord mm.
Problemet är att den matar inte från pellets från externskruven, fyller jag internforrådet manuelt funkar den klockrent. Kör jag externskruven manuelt via styrbox så funkar den med men när brännarn går kommer det inte pellets från externskruven , nån som har forslag
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ingen låga

Inlägg av xdigger »

Det lilla halvledarrelät behöver bytas i boxen högst troligt! Antingen skickar du hit din box så hjälper jag dig med det. Eller så skickar jag ett halvledarrelä i din riktning så får du löda loss och byta det själv.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ingen låga

Inlägg av Roli »

Roar767:

Har du kontrollerat att kablarna till Ir-dioden och "Ir-läsaren" på andra sidan internförrådet är hela?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar