Nivåvakt ecotec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
laifer64
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan, 2014 13:07

Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av laifer64 »

Ecotec A 3Den fyller pellets trots att internförrådet är fullt. till slut är slangen full och brännaren stannar
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av jerjo »

Ja, det låter ju onekligen som trasig nivåvakt, antingen sändare eller mottagare.
Har du den nya gängade modellen eller sitter de bara instuckna i en LED-hållare?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
laifer64
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan, 2014 13:07

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av laifer64 »

Dom är gängade i internförrådet
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av jerjo »

Eftersom det aldrig bryter så torde ju en vakt vara sönder, alt fel i styrskåpet (mindre troligt)
Om det varit smuts så hade externskruven aldrig startat - nya vakter finns att handla ex.vis här http://www.pelletsbutiken.com/ecotec-br ... kompl.html

Instruktioner för hur att kolla (gamla modellen): http://www.kruse.st/pellets/ecotec/KOPPL_VAKT.pdf
Mera tips på A3: http://www.perholm.dk/index.html
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
laifer64
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan, 2014 13:07

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av laifer64 »

Nu har jag fått nya nivåvakter men problemet fortsätter, den matar pellets trots att förrådet är fullt. Nu känns paniken nära det börjar dra ner mot -20 igen har någon nåt bra tips//
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av jerjo »

Kan ju vara triacen som styr externskruven som är trasig. Går skruven hela tiden utan avbrott så fort brytaren slås till?

EDIT: Här finns beskrivet hur att byta triac, dock gäller detta inlägg för förbränningsfläktens triac och det gamla styrskåpet - vilket styrskåp har du, det grå av enkel modell eller det gröna med display?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
laifer64
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan, 2014 13:07

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av laifer64 »

Den matar pellets när skruven matar in i brännaren vilket gör att till slut så är internförrådet fullt och den fortsätter att mata när skruven går. Det som är lite lustigt är att ibland så skruvar den utan att det matar från externförrådet så jag blir inte klok på det hela.
Jag har det gamla skåpet utan display, bara en röd och grön lampa som lyser.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av jerjo »

Så med detta menar du att den stoppar ibland? Den går alltså inte konstant?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
laifer64
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan, 2014 13:07

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av laifer64 »

Nej den går inte konstant utan den följer i princip med matarskruven i brännaren. ibland, som jag skrev så matar den inte när skruven matar in i brännarkoppen men för det mesta så matar den pellets när skruven matar in i brännkoppen
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av Roli »

Vet inte hur stor chansen är men har du kollat så att det inte är glapp i kontakten mellan brännare och kabeln till styrboxen, speciellt då för givarkablarna? Kan kanske göra så att givarfunktionen fungerar ibland och ibland inte....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av jerjo »

Håller med "Roli", det är ju i alla fall inget fel på triac eftersom den stoppar och startar.
Allt tyder på att det är något strul med nivåvakter.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av Roli »

laifer64 skrev:Nu har jag fått nya nivåvakter men problemet fortsätter, den matar pellets trots att förrådet är fullt.
Blev de rätt monterade? Dvs mottagaren på mottarkabeln och rätt kabel till rätt ben på resp. sändare/mottagare?

Det är lätt att montera fel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
laifer64
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan, 2014 13:07

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av laifer64 »

Tack för era tips jag ska kolla upp de i eftermiddag när jag kommer från jobbet :D
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av jerjo »

Den vita (sändare) skall vara monterad på utsidan, ut mot rummet.
Den svarta (mottagare) skall sitta in mot pannan.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
laifer64
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan, 2014 13:07

Re: Nivåvakt ecotec A3

Inlägg av laifer64 »

Jag har nu haft en eektriker som kollat om det var kortslutning i nivåvakterna, jag skulle enligt uppgift ta loss kontakten kopplad tillJ3 på kortet. Ingen kortis där vi kollade även om det var kortslutning på kortet men icke. Så nu är frågan vad göra, vad ska jag leta efter och hur, sen en fråga kan man använda brännaren på nåt sätt om det smäller till och blir kallt kan man ta bort slussvingarna och mata den manuellt på nåt sätt. Det är bekymmersamt just nu.
Skriv svar