A4 förbrukar mycket pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av Tomtom »

Brännaren drar ca dubbelt så mycket pellets mot vad den tidigare gjort.
Jag har tidigare "resetat" manöverpanelen till standardinställningen, men det är först nu på senare tid som den förbrukningen har skenat.
Vad kan felet vara?
Hur kan jag kalibrera brännaren?
Mvh
T
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av johano »

Menar du tidigare denna vinter som varit ovanligt mild??
Det har ju blivit en hel del kallare nu på sistone och då sticker förbrukningen iväg rejält...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av jerjo »

Berätta vad du har för dygnsförbrukning, utetemperatur, panna, uppvärmd yta, byggår och var bor du så kan vi jämföra.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Re: A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av Tomtom »

Tack för snabba svar.
Pannan är 3 år gammal och brännaren ca 10 år.
Givetvis så går det åt mer pellets när temperaturen sjunker.
Jag har efter alla år en ganska bra känsla för hur mycket det brukar gå åt beroende på väderlek och en vanlig höst med några plusgrader så har den tidigare behövt tömmas/rengöras var 3:e vecka men efter denna höst så har den blivit full på bara en vecka.
Även nu när det är minsugrader så märker jag att den slukar rejält mycket mer pellets.
Jag hade för något drygt år sedan andra former av probem med brännaren (avhjälpta via det här fenomenala forumet) och "resetade" då till standardinställning på kontrollpanelen, men jag upplevde inte någon skillnad i förbrukning då.

Svar till jerjo:
* dygnsförbrukning - (hur mäter jag det?)
* utetemperatur - för närvarande -2 till -5
* panna - brännare Ecotec A4, (fabrikat på kamin kan jag återkomma med)
* uppvärmd yta - ca 230 kvm
* byggår - pelltsbrännaren ersatte en oljeeldad dito för ca 10 år sedan i 100 år gammalt stenhus med tjocka väggar
* bor i mälardalen
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av Stegatorparn »

* dygnsförbrukning - (hur mäter jag det?)

Du har ju konstaterat att förbrukningen dubblerats, så hur bar du dig åt?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Re: A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av Tomtom »

Jaha :)
Jag tänkte att dygnsförbrukningen kanske redovisades i manöverpanelen.
Jag har inte några mer exakta värden än att asklådan fylls i mycket snabbare takt än tidigare och att jag alltså måste sota mer än dubbelt så ofta som förr.
Pannan är av märket Effecta.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av Roli »

Att asklådan fylls snabbare behöver inte per automatik betyda att brännaren förbrukar mer pellets.

Askmängden kan ändras mellan olika pelletsäckar inom samma leverans.

Om du däremot håller koll på antalet säckar som förbrukas per tidsenhet (dygn, vecka eller annan tid) alternativ tittar på hur mycket brännaren går per tidsenhet så får du en uppfattning om förbrukningen ökar eller minskar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av jerjo »

Antar att du har den gröna styrlådan enl bild?
Då kan ju timräknaren, som mäter drifttid på internskruven, ge dig en viss uppfattning.
I mitt fall så är det 4,25 - 4,75kg per timme.
Bild
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Re: A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av Tomtom »

Ja, det är just den styrlådan som jag har.
Ska kolla vidare på timräknaren för internskruven och bilda mig en uppfattning, dock så redovisar min drifttid rejält många fler timmar (kanske dags för service).

Nu i veckan så fick jag dessutom problem med brännaren med felmeddelandet "tändningsfel" och efter lite luskande så kom jag fram till att det skulle kunna vara nivåvakterna som var felet.
Nu är dessa utbyttbytta och brännaren verkar funka igen, kan det ha varit detta som tidigare gjorde att brännaren drog mer pellets än vanligt?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 förbrukar mycket pellets

Inlägg av Roli »

Nivåvakterna har inget med förbrukningen att göra. Deras uppgift är att se till att det finns bränsle i internförrådet, dvs starta och stoppa externskruven.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar