Vad kan man räkna som "förbrukningsvara" på bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Vad kan man räkna som "förbrukningsvara" på bioline 20

Inlägg av skalman65 »

Har gått och sneglat på Bioline 20 ett tag.

Funderar på vad som man får förvänta sig kommer att gå sönder/förbrukas
Läst lite av det var någon modell som slussvingarna förbrukades ex.

Är dessa brännare bättre att köpa nya eller kan det funka med en beg,
(,brukar de vara slutkörda, med rep för att få ett driftsäkert ex
Skulle jag satsa på en beg så blir det troligen ett köp över telefon på grund av avståndet.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vad kan man räkna som "förbrukningsvara" på bioline 20

Inlägg av Roli »

Vingarna är förbrukningsvara, håller mellan 1-2 månader upp till 2-3 år beroende på kvalitet och passning i slussen, enligt min egen erfarenhet. Nya monterar man lätt själv, brukar kosta kring 370:- plus frakt. Ju mer noggrann man är vid montaget ju längre livslängd. Nya vingar brukar ofta vara lite för breda för att passa perfekt i slussen och måste då slippas in för bra passning.

Har själv köpt min Bioline begagnad sommaren 2010 och intallerat den själv. Det som man skall se upp med är då hur växellådan i internmotorn mår. Ett vanligt fel är att det är lite fett eller att det fett som finns har hårdnat och tappat sin smörjande funktion (också egen erfarenhet). Detta ger upphov till slitage av kuggar och lagringar vilket mynnar i en motor som till slut inte längre kan driva matning och brännaren stannar. Ny motor kostar mellan 650-2300:- plus frakt, finns både pirat och "original" båda fungerar möjligen skall man se upp med motorns varvtal. Då detta kan variera mellan 5-5,3 rpm (brännaren levereras med en motor som ger 5,3 rpm på utgående axel).

Men ser den bra ut i övrigt och att alla grejer följer med så är nog ett begagnat köp nog så bra. En grej att kolla vid beg-köp är att tempgivaren är med, kostar 650 pengar för en ny. Min brännare hade inte med denna givare och montageplåten när jag köpte min brännare (prutläge). Detta pga att de hade följt med pannan till skroten, de som hade demonterat pannan hade bara klippt kablarna till brännaren då kunden ville sälja den men skrota pannan....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar