Tändningsfel Ecotec A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Blairfred
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 nov, 2013 20:22

Tändningsfel Ecotec A4

Inlägg av Blairfred »

Har en Ecotec A4 som på senaste tiden larmar för tändningsfel.

Slår man igång brännaren igen så startar den och går ett tag. Detta tag varierar mellan en halv dag och en halv vecka då den ånyo larmar för tändningsfel. Optovakten registrera låga när pannan går så den verkar fungera (rengjord av servicegubbe för två veckor sedan).

När pannan stannar för tändningsfel är brännarkoppen tom vilket enligt det här inlägget från 2007 skulle indikera att något är fel med internmotorn.

Det här med pelletseldning är inte min starka sida så jag står relativt handfallen i vad jag ska göra. Problemet är att det verkar vara svårt att få tag på någon Ecotec-expert i Örebroregionen. Den enda som finns listad är i princip omöjlig att få tag på.

Har ni några tips på hur jag ska gå vidare i min felsökning?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Tändningsfel Ecotec A4

Inlägg av xdigger »

Slå av pannan några timmar så det finns nåt att elda upp i pannan.
Dra ut brännaren och kolla ner i koppen, hur ser skruven ut i änden, är den mycket sliten, alltså att bladen på den är borta så kan det vara skruven som är slut.

Ta med några pilsner, gå ner och ta av kåpan på brännaren. Sätt dig på en stol och knäpp upp en pilsner.

Starta brännaren och titta noga så att kedjan rör sig, stäng av och prova och starta några gånger.

Posta sen dina resultat här, det här löser du, det är inga problem.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Tändningsfel Ecotec A4

Inlägg av kiho »

Du kan även passa på att hänga av kedjan och motorn. Prova sedan att vrida runt internskruven för hand. Känns det ok lutar det åt att motorn är kass.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tändningsfel Ecotec A4

Inlägg av Roli »

Om den går lite varierat så kan det vara det återkommande problemet med internmotorn. Nämligen dåligt med fett i växellådan, vilket ger ett stort slitage på kugghjul och lagringer. Till slut glappar det rejält, vilket gör att motorn går till och från. Ett frånslag av brännaren kan ge att kugghjulen greppar så länge det finns belastning och brännaren går till det är dags att starta nästa gång men då får inte kugghjulen grepp och det kommer inte fram någon pellets och brännaren larmar.....

Demontera motorn och lyft på locket till växellådan (6 skruvar) kontrollera hur kugghjulen och dess lagringar ser ut. Brukar synas lätt om hjulen är slitna och känn efter hur lagringarna mår. Glappet får bli stort innan motorn ger upp men då känns glappet lätt om det är där problemet finns.

Men jag tror att det är en ny internmotor som gäller, sök på nätet och läs några trådar här på forumet innan du beställer/köper din motor. Priset varierar från typ 600-700 till över 2000 kronor för en motor. Man behöver inte köpa "original" men rätt varvtal kan vara bra att få tag på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Blairfred
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 nov, 2013 20:22

Re: Tändningsfel Ecotec A4

Inlägg av Blairfred »

xdigger skrev:...Dra ut brännaren och kolla ner i koppen, hur ser skruven ut i änden, är den mycket sliten, alltså att bladen på den är borta så kan det vara skruven som är slut......
Skruven ser väl vettig ut. Det är med blandad förtjusning som jag ser fram emot pilsnerövningen. Återkommer när jag har tagit mig tid.
Roli skrev:.....Demontera motorn och lyft på locket till växellådan (6 skruvar) kontrollera hur kugghjulen och dess lagringar ser ut.....
Hua. Jag börjar med pilsnerobservationen ovan. Sen får jag se hur bekväm jag känner mig med demontering av motorer.

Försök att låta citeringarna vara mindre än det egna inlägget, annars blir forumet båda svårläst och oöverskådligt. Citeringar redigerade. / Roli moderator
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Tändningsfel Ecotec A4

Inlägg av xdigger »

Motorn är mycket enkel att plocka bort och isär.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
dama5991
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 22 sep, 2014 19:51

Re: Tändningsfel Ecotec A4

Inlägg av dama5991 »

Det här låter väldigt likt mitt problem.

Hur löste det sig?
Skriv svar