Diamantpellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Diamantpellets

Inlägg av teufel »

Om man ska köra Laxå Diamantpellets i en EcoTec Bioline 20, vilka parametrar är det man ska pilla på då i inställningarna? Är det lönsamt i förhållande till det högre kilopriset?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Diamantpellets

Inlägg av Icecap »

Det råd jag fick då jag började med pellets var att välja lägsta pris per viktenhet.

Diamanten är en bra pellets (har testat dom för en förhandlare) men den ger inte mer värme per vikt än en billigare pellets. Har du matningsproblem, t.ex. pga. besvärlig skruv från förråd kan Diamant vara en hjälp men fungerar din anläggning bra ändå är den extra kostnad inte värd det i mitt tycke.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Diamantpellets

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag förstått, har Laxå lagt ner tillverkningen av Diamantpellets pga låg efterfrågan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Diamantpellets

Inlägg av FRS05 »

Vad är skillnaden på så kallad diamantpellets kontra "vanlig" pellets? Är den hårdare pressad eller något sådant?

Uppdaterat: Fick svaret själv, var bara att söka lite.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Diamantpellets

Inlägg av teufel »

Som jag förstår Laxå så skulle energiutbudet vara högre då den brinner längre tid då den är hårdare.
Jag skulle tro att det är som att jämföra hur mycket värme man får ur ett kg ved kontra ett kg papper.

Men att det gäller att kunna anpassa brännaren, vad det nu innebär - långsammare matning, mer luft, osv? Vad vet jag?

Om nu efterfrågan var låg, vad berodde det på? Att man såg för mycket till kilopriset? Att man inte visste om man kunde anpassa sin brännare eller ej? Skulle man kunna ha hjälpt folk genom att ge snabb info hur man anpassar sin brännare?
Jag gillar ämnet "kundkommunikation" och avskyr när man skyller på kunden. Så därför är jag lite nyfiken... :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Diamantpellets

Inlägg av danei »

Då förstår du fel. Energiinnehållet blir inte högre för att man pressar hårdare. Allt trä har i princip samma energiinnehåll om man jämför torrvikt. Så har pelletsen samma fukthalt så kvittar det om det är normalpressad hårdpressad eller spån man pratar om. Det som skiljer är hanteringen. Om man tex. har en kamin som man fyller manuellt i vardagsrummet kan det kanske vara värt lite att ha en pellets som inte dammar. För övrigt skulle jag tro att du har likvärdigt energiinnehåll i trä och papper, något svårare att elda papper bara.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Diamantpellets

Inlägg av teufel »

Så vad du menar är att Diamantpellets marknadsfördes med fördelar som den egentligen inte hade, bortsett från dammfriheten (om man nu upplever att det är ett problem)?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Diamantpellets

Inlägg av Icecap »

Den marknadsfördes som en hårdare pellets - och det är sant!

I och med att den är hårdare har den mer energi per m³ - men inte per viktenhet.

En del har ju matningsproblem, speciellt med långa kärnlösa skruvar, och de är nog den kundgrupp som Diamant var inriktat på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar