Primärring A 3.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Primärring A 3.

Inlägg av leire »

Har inte bytt primärring på brännare A 3. Den monterades 2002. Många har problem med den ringen.
Jag skall iaf byta nu. Den blir litet missformad i ett par slitsar närmast fläkten.
Men, en fråga. Är alla slitsarna lika breda? Då kan den inte vändas åt fel håll. Samt, skall det ligga litet tätmassa mellan undre koppen och primärringen? Tänker på om det inte är riktigt plana ytor, så tappar man litet av blåset?
Leire
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Primärring A 3.

Inlägg av Roli »

På min gamla, numera pensionerade A3:a är alla slitsar lika stora.
Har aldrig sett någon tätmassa mellan undre koppen och primärringen. Vad skulle det vara för material som dels skall tåla den höga temperaturen och samtidigt vara väldigt tunt....

Näe, på min sitter de "bara" rakt på varandra med bra passning i de plana ytorna. Om det slår sig så känns det som om det vore dåligt material i grejerna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: Primärring A 3.

Inlägg av leire »

Har ju läst om åtskilliga problem med primärringen. Men, hur många kan det vara, som håller på att gjuta den ringen? Kvaliteten borde vara ganska jämn. Vi har inte bytt sedan 2002, den är plan och fin men är litet missformad i ett par slitsar. Apropå tätning! Jag har tätat med eldfast massa i skarven mellan internskruvröret och pelletskoppen och det håller fint.
Leire
Skriv svar