Litteratur till en gammal Compact A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av calmeus »

Hej
Som rubriken lyder är jag intresserad av att komma över litteratur och information till en gammal Compact A3.

Jag har inte tidigare behövt göra något åt min gamla brännare, men nu har den börjat stanna i tid och otid. Det kan ibland gå dagar mellan stoppen och ibland bara timmar. Hittills har jag ingen ytterligare idé mer än att problemen har uppstått efter att jag fick en ny leverans med pellets. Jag har bulkförråd och visst, det är en hel del damm i pelletsen, men brännaren bör klara det...

Jag har försökt befinna mig i pannrummet när den stannar men inte lyckats träffa rätt än. När den stannar är det bara att slå ifrån och sen till brännaren så startar den igen (om det inte har inträffat under natten förstås).
Det verkar som om nivån på pellets i brännarkoppen är lägre än vad det tidigare har varit. När den stannat så är nivån ganska låg och brännaren matar fram bränd pellets en stund (alltså brunnit bakåt), dock har termokontakten aldrig slagit ifrån.
Tycker även att det luktar "sämre" om förbränningen, den är inte lika ren längre. Även askan har en mörkare, nästan svart färg.
Finns det några bra tips för "djupare" rengöring och service som jag kanske har missat eller helt enkelt inte har kunskap om? Jag rengör brännarkoppen (knackar slagg) kanske en gång i månaden och i samband med det gör en generell rengöring av brännaren. Slussvingarna ser bra ut och är ganska nya (kanske slussat igenom 3 000kg)

Tacksam för hjälp!
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av calmeus »

Dom är ju lika, men min är röd. Jag vet inte om det är mer skillnad än färgen, om så inte är fallet är det den!
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av Roli »

Kom problemen efter pellets bytet så beror det nog till största sannolikhet på pelletsen, om du inte gjort något med brännaren. Men det verkar som om du fått en pelletskvalitet som inte bevarar glöden speciellt bra. Känner själv igen problemet från tiden då jag körde med min A3 brännare. Tyvärr är det inte så mycket man kan göra på den modellen, annat än att se till att man får så långa gångtider som möjligt. Lite konstigt är det dock att den startar igen när du slår av ochbpå den igen... Hur slår du av den? Med huvudbrytaren eller med knappen pånstyrboxen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av calmeus »

Jag slår av och på den via knappen på styrboxen.
Lyckades hitta en gammal tråd här med en bild på inställningar, daterad 1996-05-06. Antog att det är samma processor som den refererar till som den jag har (då min brännare är av ungefär samma årgång...). Har nu ställt om microswitcharna i styrboxen så brännaren ger 18kw istället för 15kw, tror att jag på detta vis får längre gångtid...?!? För att få ännu längre gångtid i övrigt får jag väl shunta ut mer värme (till frugans stora lycka... :) )
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av Roli »

Ställer du den på 18 kW så kommer den att gå mindre tid än om den står på 15 kW.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av xdigger »

Har du ett luftrör till koppen?

Jag hade en sån förut och såg att den var förberedd i koppen för dubbla rör som A3/A4 har, bara borra 1 hål i koppen(anvisning) samt i plåten och göra iordning ett likadant rör i koppar som på andra sidan, tror det kan göra mycket gott åt en sån brännare, jag fick tag på en A3 istället och sen en bioline istället.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av calmeus »

Kan ett extra luftrör hjälpa till så att den inte "tjuvstannar" så ofta? Jag får nog annars göra som Roli föreslog och härda ut denna pelletsleverans... Det är ju inte mer än 6 ton... Bör vara slut straxt innan påsk...

Denna leverans är från samma leverantör som tidigare leverans (Stora Enso) men troligtvis så är det väl så att kvalitén på råvaran skiljer sig från gång till gång och denna leverans är väl så mycket sämre än tidigare. Är nybörjare på pelletseldning och brännaren har bara tuffat och gått sedan i februari när vi övertog huset och i min naivitet så trodde jag att det är brännaren som strular och inte pelletsen, men man lär så länge man eldar med pellets...
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av Roli »

Vad hade du för pellets före bytet? Hade själv lite problem med en StoaEnso leverans när jag körde med min gamla A3:a. Men med Biolinen så tuggar det bara på.
Tror att den lite mjukare pelletsen från StoraE helt enkelt inte klarar att behålla glöden tillräckligt länge så att din brännare som går med underhållsglöd har något att "tända" på.
Ett sätt att komma vidare är att ändra start och stopp temperaturerna så att det är mindre spann mellan start och stopp. På så sätt behöver brännaren gå oftare och glöggen hinner då kanske inte slockna mellan gångerna....

StoraEnso pellets och brännare som går med underhållsglöd = ingen bra kombination :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av calmeus »

Saken är ju den att båda de leveranserna jag har fått är från Stora Enso. Eldade upp 3 ton mellan april och början på oktober (med avbrott under sommaren då vi fick klara oss på eluppvärmt varmvatten) utan några som helst problem! Grå fin aska var det enda som blev kvar. I mitten på oktober tog jag hem 6 ton till från Stora Enso och askan är istället mer mörk, nästan svart, och det verkar som om brännaren inte går lika bra längre.
Roli skrev: Tror att den lite mjukare pelletsen från StoraE helt enkelt inte klarar att behålla glöden tillräckligt länge så att din brännare som går med underhållsglöd har något att "tända" på.
Men när jag kommer ner till pannan efter den har stannat räcker det med att jag startar om den så funkar den igen, alltså glöden som finns kvar i koppen är tillräcklig för att den ska starta upp.

Ska plocka ur brännaren imorgon och se om jag kan göra en djupgående rengöring av hela paketet. Har hittills bara knackat bort slagg och blåst av sot och aska från den, men det kan ju kanske vara nått annat tok... Annars får jag leva med detta tills pelletsen är slut.
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av xdigger »

Alltså, det måste ju finnas en anledning till att A3.an fick dubbla rör. När jag hade en sån A2 compact så tyckte jag inte att luften räckte till för att få en bra förbränning.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av calmeus »

Kan det vara så att jag då har något mellanting? Den jag har är röd och det står A3 compact 15kw på den, men årsmodell och så vidare har jag ingen aning om. På styrboxen har jag en sommar och vinter brytare och som jag har förstått det fanns inte den på de senare, gröna, A3:orna..?!?
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av xdigger »

Min var också röd som det stod A2 Compact på, och hade bara ett luftrör, har du två?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av Roli »

Min gamla A3:a var grön och har en sommar/vinter brytare på styrskåpet. På brännarens montageplåt den som skruvas fast mot pannan finns en fläns på plåtens översida. På den skall det vara stämplat ett tillverkningsårtal, iallafall på min brännare från -97. Dessutom så har den två stycken rör för luften fram till brännarkoppen.

Verkar som om kvaliteten på pelletsen från StoraEnso varierar en del om du körde den tidigare utan problem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Litteratur till en gammal Compact A3

Inlägg av calmeus »

Jag har två rör på min röda Compact. Ett rör på varje sida om internskruven/brännarkoppen. Skulle nog kunna tänka mig att jag har en modell A3 fast dom hade fortfarande ett lager med röda täckplåtar kvar...

Som jag skrev igår har jag justerat effekten efter det bladet med inställningar, som tidigare omnämnts, till 18kw och nu verkar det som om förbränningen är bättre! Askan är grå igen, det luktar inte lika "dåligt" längre.
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Skriv svar