Komma igång med Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Har tätat luftläckor som jag hittat på pannan. Fått bra snurr på brännaren nu!
Bild
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
widetrak
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 01 jan, 2014 14:18
Ort: Matfors, Sundsvall

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av widetrak »

widetrak skrev:Hej, Mitt första inlägg.
Har köpt en begagnad bioline 20. Tänkte jag skulle få hjälp med hur det elektriska/styrningen ska kopplas ihop. Jag har underhåll/driftmanualen men hittar inget hur de olika delarna ska kopplas ihop. Bild

Från vänster till höger.
1. Svart, platt, tunn kabel (antar att den ska kopplas ihop med tempgivaren som syns till vänster om TM
2. Smal grå kabel med två ledare?
3. Grov grå kabel med kontakt, har jag kopplat till plinten på brännaren.
4. Tom, finns dock avklippta kablar kvar på kortet på en plint som heter "stoker". Brun, blå + jord.
5. Nätspänning?

Har en avklippt kabel från matarskruven, är det den som suttit i pos 4?

Övrigt: Brännaren har jag redan monterat på en gammal kombipanna. Jag har ackumulatortankar och en laddomat. Fråga gärna om det fattas någon info.
Tack för manualerna, nu har jag kopplat ihop allt, gjort en provstart och brännaren tände fint. Rökgastempen ligger på 130-140C, är det OK? Maxtemp kopplade jag över oljebrännarens termostat OCH överhettningsskydd och ställde på max (95C). OK?
Sen har jag en fundering om drifttempgivaren. Jag har satt den i dykrör mitt i ack-tanken. Drifttempen ställde jag upp till 82C eftersom laddomat 21 öppnar vid 80C. Men jag antar att jag måste ställa ner temp.hyst-. Det räcker ju om brännaren startar när tanken sjunkit till 40-50C? Måste kanske ställa ner temp.hyst+ till 0C? Åsikter om det?
ECO-TEC Bioline 20. Jonsson vedförugn.
Laddomat 21. Ack-tankar 2 x 1000L.
Sundsvallspanna (1967)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Vad har du för panna?

Så hade inte jag gjort. Så här hade jag gjort! :)
- Koppla in maxtemp enbart över överhettningsskyddet.
- Temperaturgivaren i pannan. Ställd på driftstemperatur 80, hysteres -10 +0.
- Monterat extern termostat i acktank, gärna 2st(botten och topp) så kan du elda upp hela tanken, och sen använy EXTERN START(3,13) på brännarstyrningen.

Då kommer brännaren starta när acktanken kallar på värme och du slipper att brännaren stannar på maxtemp i pannan(utifall laddomat krånglar, eller inte hinner med).

Sen angående laddomat 21, den ser till att minsta returtempen till pannan är 80 grader, skaffa en termostat som ligger på 72 grader, så laddar den tanken tidigare.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Stegatorparn »

Beträffande rökgastemperaturen beror det på vilken skorsten du har och vilken temperatur du får som mest 0,5 meter ner från skorstenstopp.
Maxtermostatens inkoppling är ok.

Är inte så insatt i styrsystemet men brännare startar väl 2° under och stoppar 6° över drifttemp.
Kan inte se någon möjlighet att starta vid +50° och stoppa vid +88° med standardstyrningen.
Jag hade nog aktiverat ext. start och ordnat en hållkrets med två termostater och ett relä som styr start och stopp vid valfri temperatur.
Brukar du elda ved?
Tycker +80° i Laddomaten är en onödigt hög temperatur innan tanken börjar laddas, men det är ju en smaksak.

Såg att xdigger hann före, ja ja...
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Standardstyrningen har ställbar hysteres. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
widetrak
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 01 jan, 2014 14:18
Ort: Matfors, Sundsvall

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av widetrak »

xdigger skrev:Vad har du för panna?

Så hade inte jag gjort. Så här hade jag gjort! :)
- Koppla in maxtemp enbart över överhettningsskyddet.
- Temperaturgivaren i pannan. Ställd på driftstemperatur 80, hysteres -10 +0.
- Monterat extern termostat i acktank, gärna 2st(botten och topp) så kan du elda upp hela tanken, och sen använy EXTERN START(3,13) på brännarstyrningen.

Då kommer brännaren starta när acktanken kallar på värme och du slipper att brännaren stannar på maxtemp i pannan(utifall laddomat krånglar, eller inte hinner med).

Sen angående laddomat 21, den ser till att minsta returtempen till pannan är 80 grader, skaffa en termostat som ligger på 72 grader, så laddar den tanken tidigare.
Jag har en liten sundsvallspanna från -47, oljekombi. Har eldat ved i Jonsson-förugn förut. Jag har bara kört igång brännaren med de grejer jag redan har så det är mycket möjligt att jag byter till en 72graders termostat i laddomaten. Samma med extern styrning från ack-tanken för visst har det hänt att laddomaten krånglar. Det går att ställa hysteresen men jag har inte testat ännu om det är nån begränsning hur lågt man kan ställa ner den. Om jag nu har driftgivaren i ack-tanken, hur pass stor hysteres ska man välja? 20C, 40C. Kan väl inte vara nån finess att ha bara 8 grader som default.
ECO-TEC Bioline 20. Jonsson vedförugn.
Laddomat 21. Ack-tankar 2 x 1000L.
Sundsvallspanna (1967)
widetrak
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 01 jan, 2014 14:18
Ort: Matfors, Sundsvall

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av widetrak »

Stegatorparn skrev:Beträffande rökgastemperaturen beror det på vilken skorsten du har och vilken temperatur du får som mest 0,5 meter ner från skorstenstopp.
Maxtermostatens inkoppling är ok.

Är inte så insatt i styrsystemet men brännare startar väl 2° under och stoppar 6° över drifttemp.
Kan inte se någon möjlighet att starta vid +50° och stoppa vid +88° med standardstyrningen.
Jag hade nog aktiverat ext. start och ordnat en hållkrets med två termostater och ett relä som styr start och stopp vid valfri temperatur.
Brukar du elda ved?
Tycker +80° i Laddomaten är en onödigt hög temperatur innan tanken börjar laddas, men det är ju en smaksak.

Såg att xdigger hann före, ja ja...
150C är längst ner i skorstenen, vad ska man ha för temp vid skorstenstoppen? -2/+6 är standard men ska gå att justera efter eget tycke. Vedförugnen står kvar men det kommer nog inte bli så mycket eldat i den. Kom dock väl till pass under stormen Ivar ;). Se även svaret till xdigger.
ECO-TEC Bioline 20. Jonsson vedförugn.
Laddomat 21. Ack-tankar 2 x 1000L.
Sundsvallspanna (1967)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Stegatorparn »

Mellan +60-80° C en halv meter ner i en murad skorsten.
Har du ett rostfritt insatsrör i skorstenen har temperaturen ingen betydelse.
Då eftersträvar du så låg rökgastemperatur som möjligt.

Skippa citeringarna för Roli tar ändå bort dom.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widetrak
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 01 jan, 2014 14:18
Ort: Matfors, Sundsvall

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av widetrak »

ok, skippar citaten, det är murad skorsten.
ECO-TEC Bioline 20. Jonsson vedförugn.
Laddomat 21. Ack-tankar 2 x 1000L.
Sundsvallspanna (1967)
widetrak
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 01 jan, 2014 14:18
Ort: Matfors, Sundsvall

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av widetrak »

-20C är det mesta minushyst som finns att välja.
ECO-TEC Bioline 20. Jonsson vedförugn.
Laddomat 21. Ack-tankar 2 x 1000L.
Sundsvallspanna (1967)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

80 grader en meter ner i skorstenen(stektermometer med sladd) lite lägre om du har dragbegränsare(bör skaffas).

Väldigt låg rökgastemp för en sån gammal panna tycker jag, som sagt kolla 1 meter ner och försök håll 80 grader där så är du safe.

Ahh, då kan man säkert ha +20 med alltså totalt 40 graders hysteres. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Idag fick jag lov att svetsa min internskruv som gick av. Passade på och byta lagret också.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
widetrak
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 01 jan, 2014 14:18
Ort: Matfors, Sundsvall

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av widetrak »

Xdigger, jo jag tänkte på det där med +/-20 = 40C, får kolla det i morron :) Pannan är gammal men den hade rätt låga rökgaser när jag körde med vedförugnen också, men kanske säkrast ändå att klättra upp och kolla på taket. Rökgaserna har stigit 10-20C nu men jag har eldat hela kvällen så. Dragbegränsare sätter jag upp på inköpslistan, skulle jag haft till vedeldningen också...

Spännande det här, frugan undrade om jag tänkte flytta ner i pannrummet :lol:
ECO-TEC Bioline 20. Jonsson vedförugn.
Laddomat 21. Ack-tankar 2 x 1000L.
Sundsvallspanna (1967)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Jag tycker du ska klättra upp och mäta om du är orolig, jag har inte gjort det. ;)

Se till och köp rätt dragbegränsare, Olle45 tror jag gurun på forumet heter, han kan råda dig!


Hehe, ja det är roligt med såna här saker. Jag fick dock akut reparera min idag då internskruven hade gått av och hela koppen hade ramlat av. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Har du inga låsmuttrar på insexskruvarna som håller fast brännarkoppen?

Jag har monterat det på min sedan koppen har släppt några gånger och fått armen som vrider kuggkransen att fastna med driftsstopp som följd....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar