Komma igång med Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av kiho »

Hoppas du får ordning på grejerna!
Vet själv hur det känns att tillbringa julen i pannrummet... i år är det iaf +grader :wink:
Jag skulle tippa på att du inte har/haft problem med elementet.

Om brännaren stannar för ingen låga, så har den stannat under drift och alltså inte under uppstarten.
Dina tidigare problem med att det bolmade ur slussen och sotade, skulle kunna både lura givarna att det finns pellets i förrådet och optovakten att det inte brinner.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Det nya mäter 138-139ohm och det gamla ca 136-137ohm. Så jag bedömer det som så att 1-2ohm har jag i mätonogrannhet i kablarna bara, så det är troligen inget fel alls på elementet. Men det vore kul att veta vad ditt mäter i alla fall.

Kiho, ja fast nu har det inte bolmat på ett tag har fått igång brännaren ordentligt, så dessa stop beror inte på det, har kollat alla givare varje gång. :) Dock hade jag inte bytt förrådsgivarna byte jag igår pga dåliga värden. Brännaren gick när jag rev den igår, ville bara få det gjort, har dragit mig för det nån vecka bara. ;) Ja, det har varit en del skruvande nu, men förhoppningsvis får jag den mer och mer driftsäker för varje dag som går. ;)

Men men hur som helst så tände inte brännaren på elementet tidigare, eller jag kommer vidhålla det, upptäckte ju igår att det tar MÅNGA minuter innan tändelementet ens blir varmt, det kan vara en grej till. :oops: Jag har satt stickpropp provisoriskt och jag misstänker att om man vänder nolla och fas fel på inkommande i lådan så kan det vara så att halvledarreläet inte fungerade som det skulle, nu är det rätt i alla fall. ;)
Senast redigerad av xdigger den fre 27 dec, 2013 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av kiho »

Bra, då har du ett i reserv!
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Ja det är sant.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av kiho »

Brännaren ska väl helst klara att tända utan element om man inte har rengjort koppen. Har för mig brännaren bara kör fläkt och matar pellets i 300 sekunder typ. Har inte optovakten registrerat låga då kopplar den på elementet..
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Aha, det kanske är så. Tog för givet att den använde elementet så fort nivån i koppen var hög nog.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Du får ta och läsa på lite i din manual så du "hänger med" i brännarens startsekvens......

Har inte hunnit mäta min elspiral ännu men jag skall försöka fixa det i morgon.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

MANUAL! ÄR DU TOKIG!! :twisted:

Hehe, kanske dags att göra det.. Tyckte inte att det tog sån tid första gången men det kanske det gjorde. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Nu har jag äntligen gjort en mätning på mitt tändelement. Jag fick 136,2 ohm så det är ju samma värde som du fick.
Däremot så märkte jag att det låg spänning över tändelementet även om det inte skulle vara igång....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Japp det gör det över mitt med, tror det är strömstyrt istället för spänningsstyrt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Har fixat en läcka som jag upptäckte vid en kallstart med brännaren. Det rök in som fasiken när jag tände med tändelementet. Drog ur asklådan och vred tätningsrepet(15x15mm fyrkant) ett kvartsvarv och det verkar som om det funkar tillsvidare, ska köpa nytt med och sätta dit så jag vet att allt är 100%.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Sådär nu är brännaren perfekt injekterad också, det var fränt när jag fick gengaspuffar.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
widetrak
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 01 jan, 2014 14:18
Ort: Matfors, Sundsvall

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av widetrak »

Hej, Mitt första inlägg.
Har köpt en begagnad bioline 20. Tänkte jag skulle få hjälp med hur det elektriska/styrningen ska kopplas ihop. Jag har underhåll/driftmanualen men hittar inget hur de olika delarna ska kopplas ihop. Bild

Från vänster till höger.
1. Svart, platt, tunn kabel (antar att den ska kopplas ihop med tempgivaren som syns till vänster om TM
2. Smal grå kabel med två ledare?
3. Grov grå kabel med kontakt, har jag kopplat till plinten på brännaren.
4. Tom, finns dock avklippta kablar kvar på kortet på en plint som heter "stoker". Brun, blå + jord.
5. Nätspänning?

Har en avklippt kabel från matarskruven, är det den som suttit i pos 4?

Övrigt: Brännaren har jag redan monterat på en gammal kombipanna. Jag har ackumulatortankar och en laddomat. Fråga gärna om det fattas någon info.
ECO-TEC Bioline 20. Jonsson vedförugn.
Laddomat 21. Ack-tankar 2 x 1000L.
Sundsvallspanna (1967)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

PM din mailadress till mig så.får du en manual på e-posten!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Stegatorparn »

Här finns en manual med inkopplingsschema http://www.wv.fi/folder/Bioline_20manual713.pdf och en mer detaljerad installatörsmanual http://www.kruse.st/pellets/ecotec/AF_M ... 3006v4.pdf.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar