Komma igång med Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Har köpt grannens Bioline 20, är det någon som har tips och råd när det gäller grundinställning av brännaren första gången den körs i min panna?

Skall ta hem brännaren denna vecka så jag tänkte nog dra igång den i helgen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Om det är stor skillnad mellan gammal och ny panna som brännaren hamnar i så kanske man skall tänka lite på inställningarna, annars starta på de som finns i brännarens minne.

När jag monterade min Bioline (inköpt beg. -10) så startade jag på de inställningar som var i brännaren och gjorde sedan några små justeringar från det. Inställningarna skiljde inte speciellt mycket från brännarens "original" inställning (lev.inst.).

Lycka till med montaget och återkoppla gärna hur det går.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Nu har jag monterat och testat brännaren, brinner ju fint den där. :) Jag gillar framförallt att man kan reglera fläkt och matning i %. Ställde in så att jag har en hysteres på 20 grader så nu ska nog brännaren inte gå så ofta heller.

Är den någon som kör med effektregleringen? Tror den gör sig bäst när jag har monterat en lamdasond, är riktigt sugen på lambdasond.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Sådärja, fettat in motorn, jäklar vad lätt det var att få loss den. :)

Märkte att det bolmade ur slussen med, grannen fick en uppsättning vingar av mig eftersom jag skulle köpa den av honom, dock så hade han inte gjort rent slussen, det var som ett 2mm tjockt plastlager på båda slussytorna, fick hugga bort det med en mejsel, det mesta var hårt så det gick att knacka till så sprack det loss, en del var lite segare så det fick jag jobba en hel del med, nu är slussen ren och jag hoppas att den skall vara helt tät. :) Innan jag plockade isär tittade jag ner i slussen, det syntes tydligt att vingarna böjde sig fel.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Glöm inte att kontrollera vingarnas bredmått. Många nya vingar är tillverkade lite för breda och behöver slipas in för perfekt passning. Missar man detta så kommer vingarna att böjas i "tvärled" vilket minskar slussens täthet och leder till läckage. Ett lämpligt slipsätt är ha dem monterade på fästet (allafyra) och sedan slipa dem, genom att dra hela "paketet" över ett slippapper som man har lagt på ett plant underlag. Vingarna skall passa tajt i slussen men inte böja sig i tvärled.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Men hur får man ur hela paketet? Jag lossade motor och drevet igår, man jag fick inte ur "fyrkanten", är det bara att klappa till axeln lite ordentligt eller? Jag måste plocka isär det igen då slussen givetvis inte är tätt när jag kollade idag.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Taxen »

Här finns lite servicefilmer.
http://www.youtube.com/watch?v=DgY68jUv-cc
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Om du vrider runt "fyrkanten" så kommer du att upptäcka att på en av sidorna så sitter det en skruv mellan de Två skruvar som håller fast vingarna. Lätta lite på den så kan du dra ut axeln. Skruven "trycker" mot en liten urslipning på axeln så se till att du monterar avel åt rätt håll och av urslipning och skruv matchar varandra igen när du monterar. Fyrkanten är monterad på samma sätt på A3:an, A4:an och på Bioline brännaren.

Lycka till vid demonteringen. Stålull är en bra produkt när du sedan skall rengöra slussens väggar från eventuella beläggningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Det var just det, som jag trodde, ville bara inte bara börja banka förrens jag visste att det var rätt. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Har den axeln inte varit demonterad på ett tag så kan den sitta rätt så bra..... Egen erfarenhet, fick slå en del första gången jag demonterade den. Lite smörja med bra inträngningsförmåga kan hjälpa till.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Fick inte bort axeln, den verkar krökt. Har slipat vingarna nu och det rycker nu värre än nånsin, ska nog ta vingarna från gamla A3 sålänge och prova med dom istället, råkade nog ta lite för mycket på slussvingarna.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Verkar ju helt omöjligt att få slussen tät, nu har jag visserligen slängt i mina gamla vingar från A3.an, samma resultat, det bolmar ur hålet. När jag får mina nya vingar, hur mycket ska man slipa bort på dom egentligen? Får köpa stålull om det finns att köpa någonstans.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Hur mycket du skall slipa beror på hur stora de är. De skall precis gå ner i slussen med lite tajt passning. Men de får inte vara så stora att de böjer sig tvärs slussen för då behöver slipas ner så mycket att de inte böjer sig. Hoppas du förstår vad jag menar.

Får du inte slussen tät så kan det bero på att det finns beläggningar inne i hörnet mellan den böjda ytan och slussens plana sidoytor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Jag tror det kan vara hörnorna, försökte med smärgelduk, men det gick inget vidare, måste köpa häxans stålull, den är det lite riv i.

Sen undrar jag om inte materialet i vingarna är lite väl hårt, tycker dom böjer sig lite för lätt. Har lagt en beställning på 8st nya vingar hur som helst, så ska jag göra rent det ordentligt och sen monterar jag helt nya vingar.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Det där lät lite motsägelsefullt, hårda vingar som böjer sig lätt.... Min erfarenhet är att börjar de bli gamla och hårda så är de stela och vill inte ändra form alls.

Mina slussvingar har jag köpt hos Heleniusbioenergi på nätet. Han har ett annat material i sina vingar än "original" EcoTec. Jag tycker att dessa har fungerat bättre.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar