Komma igång med Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Lite för ojämnt bränsle för det! :) Tycker det ligger hyfsar stabilt ändå.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Det bara tuffar och går nu, knackar rent brännaren en gång i månaden och rensar tuberna. Fy va skönt det är! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Erik_73 »

Hur mycket till kan du minska luftöverskottet innan CO blir för högt?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Det vet jag inte men det spelar ingen roll, värdena ligger där jag vill ha dom!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Erik_73 »

ja är du nöjd med det så är det bara att köra på, jag tror dock det finns potential för en ännu bättre förbränning med rätt små justeringar
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Det har du nog rätt i.. Men faktum är att nu har pannan tuffat på rätt bra, har haft ett stopp i år som berodde på ren slöhet och glömska! :) hade missat att tömma askbehållaren så det var knökfullt med aska ända upp till brännnarkoppen så den larmade på bakvärme. Skottade ur all aska och sen har pannan bara gått igen. Jag är mycket nöjd! :)

Förresten jo motorn lossnade från externskruven vid ett tillfälle i höstas med men det var lätt åtgärdat! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Erik_73 »

Ja driftstopp pga slöhet och glömska kan man inte ge anläggningen skulden för, tror inte jag haft ett driftstopp på 2,5år som berott på anläggningen och då var det elspiralen som gett upp efter drygt 5års tjänst
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Man blir slöare och slöare när det bara fungerar! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Erik_73 »

det här sista året har jag varit ganska slö med pannanläggningen, har klurat på en del förändringar som jag tänkt göra samt en ny pannlucka med lite bättre låsningar då original luckan lämnat en del att önska sig
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Jag har inte funderat ett smack på min anläggning, skönt att kunna fokusera på annat just nu. Är inte heller helt nöjd med hur min brännare sitter i pannan, får se om jag orkar göra nåt åt det! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Höstsäsongen började i augusti med byte av slussvingar. :) Tror det är sommarens stillestånd som gör att dom slutar hålla tätt pga att dom böjer sig och tappar spänsten när dom står i samma läge.

Idag upptäckte jag att pannan hade stannat, tändelementet hade lagt av så jag monterade det gamla som jag har sparat då det fungerade, tydligen sämre kvalite på det nya elementet som är ca 1-2 år.

Är my ket nöjd med driftsäkerheten på anläggningen, skönt att ha en brännare som bara tuffar och går för det mesta och som är helt okänslig för småfraktioner. :lol:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Skulle du inte haft ett gammalt tändelement i reserv så går det ju alltid att köra med underhållsglöd tills du kan köpt ett nytt.

Kör själv med alla starter via tändelementet och börjar undra hur länge det elementet som sitter i brännaren kommer att hålla. Men än så länge går det..... Bara för att jag skriver detta så lät det väl gå sönder snart, under julhelgen skulle ju vara typiskt i så fall.

Håller dock ett öga på min brännare just nu eftersom fläkten har börjat låta en del. Smörjade det bakre lagret igår igen och det blev lite tystare. Skall se om jag kan demontera fläkten nu i helgen för att komma åt att ge det främre lagret lite smörja och se om det kan tysta "missljudet"....

Börjar att bli dags för nya slussvingar hos mig också då brännaren har stannat några gånger på utlöst värmevakt samt ingen låga. Dessa fel brukar betyda att vingarna börjar bli dåliga, men det funderade jag på förra säsongen också men de gamla har än hängt med. Men det ligger en uppsättning nya vingar och väntar på byte.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Jo jag vet Roli, men här är det +8 ute så det känns lite drygt att ha den på UH eldning.. :) Skönt att få det gjort med! Men nu tuffar hon på gott igen! Jag har kollar på min fläkt hur man skulle kunna demontera och byta lager, har dock ej kommit fram till nåt än. Jag brukar droppa en droppe olja i lagret där ibland!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Där rasade min internmotor... Får bli att kolla på den ikväll och se om jag kan plocka ihop en motor av några stycken.. Har en A3 motor med lång axel, ska se om den skulle gå att bygga om till kort axel genom att ta den korta axeln från Biolinens motor..
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

På min gamla A3:a fixade jag en fungerande motor av två skadade... Men har inte gjort något försök på motorn till Biolinen. Berätta gärna vad som har gett upp i din motor. Skulle tro att det är axlarnas infästningar i själva höljet som har blivit för stora så att kuggarna inte greppar. Har sett en tendens på slitage på min motor.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar