Bioline brännarkopp lossnar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Bioline brännarkopp lossnar

Inlägg av Roli »

Har problem med att få min brännarkopp att sitta fast. Den släpper efter ett tag och "glider" ut ca 5-7 mm. När den gör detta så tar armen, som vrider kransen, i i koppens undersida och skruven fastnar med brännarstoppsom följd. Detta har hänt 3 ggr och två av dessa gånger har jag varit borta..... Nu senast när hela familjen var i väg på semester, inte så kul att komma hem till ett utkylt hus :evil:
Koppen sitter fast på matarröret med tre stycken insexskruvar som låser den till matarröret. Den översta skruven går ner i en liten fördjupning i matarröret och de två övriga pressar mot röret. Senast försökte jag låsa skruvarna med lite låsvätska men värmen gör nog att det inte fungerar i längden.

Nu har jag inga direkta idéer på hur jag skall lyckas låsa fast koppen på brännarröret och frågar där med den stora "massan" på fastlåsningslösningar. Problemet började efter det att jag demonterade brännaren för en rejäl rengöring för ca 2,5 år sedan, därefter har koppen flyttat på sig tre gånger om jag minns rätt. Varje gång har det blivit driftsstopp och störningar i uppvärmningen.

Så ge mig idéer på hur jag lämpligen kan låsa fast koppen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bioline brännarkopp lossnar

Inlägg av xdigger »

Du skulle kanske kunna byta ut dom 3 stoppskruvarna mot vanliga skruvar som du sätter på en mutter på varje, när du dragit fast allt så drar du ner muttrarna mot godset så låser dom skruvarna!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Bioline brännarkopp lossnar

Inlägg av kiho »

Är du säker på att det bara är försänkt för den översta stoppskruven? Har för mig att alla är det på min, kan kolla imorgon när jag sotar. Annars är det ju enkelt att borra egna hål.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bioline brännarkopp lossnar

Inlägg av Roli »

Xdigger:
Har faktiskt varit inne i de tankebanorna. Det skulle kunna vara en lösning, definitivt värd att prova.
Kanske t.o.m de befintliga insexskruvarna är tillräckligt långa så att det går att sätta en mutter på dem. Får ta och mäta och kolla vilken M-gänga det är nästa gång jag plockar ur brännaren för att sota pannan. Är de inte tillräckligt långa så får det bli ett test med andra längre skruvar.

Kiho:
Vill minnas att det endast fanns en fördjupning för den övre skruven. Annars går det ju inte att justera koppen så att den centrerar pelletsskruven i matarröret. Eller tänker jag fel där???
Om jag inte minns fel så är den övre skruven spetsig i änden medan de två andra är trubbiga, får kolla igen nästa gång jag plockar ut brännaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar