Problem med att det brinner tillbaka i röret

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
jamdup0701
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 28 sep, 2013 18:48

Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av jamdup0701 »

Har en Ecotec A3 '02 model. Har problem att det brinner tillbaka i röret och säkringen går ut, speciellt nu på hösten och sen på våren när det blir en väder omslag. Har hänt konstant sen '07.
Har bytt matvingar, kretskort, skruv, olika varianter av pellets, har haft en kamera in i skorstenen och fortfarande händer det. Andra förslag?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av Eldvin »

Om du börjar med att deklarera vilken panna du har,skorstens längd och diameter så blir det mycket enklare att felsöka.Först å främst ska hela brännare göras ren,alla luftrör och sådant.Sen skall luft kunna ta sig in till pannrummet.Kolla brännarens placering i pannan.Finns det insattsrör i skorsten.Ta och lägg upp en bild på pannan så man ser hur det ser ut så man kan bilda sig en uppfattning.Så ska jag försöka hjälpa dig :)
jamdup0701
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 28 sep, 2013 18:48

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av jamdup0701 »

Pannan är en CTC 265. Längd på skorstenen är ca. 13.6 m, diam. 18cm. Finns 4 kanaler. Fungerade fel fritt från 02 till 07 och sen har det blivit sämre.
http://forumbilder.se/CFHUK/img-0986
Luft kommer in via utomhus, genom garaget till pannrummet.
Senast redigerad av jamdup0701 den lör 28 sep, 2013 20:25, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av jerjo »

Om du går till forumbilder.se så kan du skicka upp din bild dit.
I högra fältet kopierar du en lämplig länkrad.
Denna länkrad klistrar du sedan in i pelletsforumet.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av Eldvin »

Vilken effekt är brännaren ställd på?? 70% ?? Att det ryker bakåt brukar betyda att det är nått i draget som krånglar eller att det är tätt där luften blåser ut från brännaren.Är lite tveksam till skruvens lutning.Kan det va så att det matar ojämnt så det fattas pellets i intern skruven i mellan åt?? Om du tex eldar lite i ved delen, ryker det in även då??
jamdup0701
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 28 sep, 2013 18:48

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av jamdup0701 »

Brännaren är på 100%, men har även provat 80%. Har aldrig prövat under 80%. Om jag eldar med ved är det ingen problem alls. Tänds direkt och fungerar bra. Har även haft luftmättningen i skorstenen och det var helt i ordning. Har prövat allt som jag kan tänka mig att pröva....mer luft, mindre luft, dragregulator, ingen regulator. Har bytt skruven in till pannan, har bytt fläkt, har bytt matvingar, bytt kretskort, har bytt HELA brännaren till en helt annan Ecotec bara för att testa.. Samma problem. Lutningen av skruven in till pannan däremot kan jag inte riktigt påverka. Eller?
Och har aldrig prövat under 80%-men varför skulle det fungerar första 5 åren och inte dem sista 5 åren..??
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av Eldvin »

Om problemet inte var från början måste nått ha hänt.Du har inte satt på nån huv på skorsten som kan ställa till det?? Räcker det inte att köra brännaren på 70% ?? Är lagren i brännare ok??
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av Olle45 »

Mitt tips ...
Är att skorstenens drag är för lågt och att ett litet över tryck i pannan uppstår,
Om det är som jag kommer fram till så är troligt att bakbrand kan uppstå när pelletsbrännaren går i viloläge
och pelletsbrännarens fläkt också gått i paus läge.

Om min teori stämmer så finns det tre olika lösningar.....
1 / Topp monterad sugande rökgasfläkt som ökar undertrycket vid mildare års tider..
2 / Aspirator som drivs av blåsten ute... kan vara lite osäker lösning av naturliga skäl...
3 / Låta pellets brännaren gå på så låg effekt som möjligt utan att pannan skulle gå i kok !!
Tillverkar rökgasutrustning
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av brattne »

Otroligt om det skulle brinna bakåt när brännaren är i drift (om internmotorn fungerar) utan bakvärmen kommer troligen under stilleståndsperioden som vår o höst kan bli såpass långa att det hinner bli för varmt åt värmekontakten. Kommer det rök på slussvingarna (vilket lätt kan hända under start med kall skorsten) blir de fort stela och tätar sämre och med lite för bra drag när brännaren just stannat. Dragbegränsaren borde kunna sköta detta om den är rätt inställd. 100% är ovanligt att köra på (det vanligaste 70-80%) men orkar bara pelletsen hålla brasans överkant i höjd med primärringens överkant och pannan orkar ta emot effekten och om du behöver den så .. visst Om pannan stått kall ett tag så starta manuellt genom att fylla brännkoppen med pellets ,tända med lite grillvätska, skjuta in brännaren i pannan,ta och drick 2 koppar kaffe innan du trycker på start. Att tända med elspiralen när skorstenen är kall ,gör ofta att brännkoppen hinner bli överfull med pellets och gör att primärluften nästan hjälper röken att gå bakåt
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
jamdup0701
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 28 sep, 2013 18:48

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av jamdup0701 »

Har inte ett huv på skorsten. Ja, problemet uppstår när det är i viloläge. Har tänkt då att det skulle vara bättre om jag hade cirkulationspumpen på-även under sen sommar så att pannan sätter igång oftare. Har inte varit till mycket hjälp.
Och ja, något har hänt, frågan är vad...
Jag provar med 70% för att testa. Men med 70% är pellets åtgången mycket högre?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av Eldvin »

Om du sänker till 70% så får brännare gå lite längre för att få upp tempen,stillestånden blir kortare så eventuell tjyvluft genom brännare och genom pannan minskar.Sen hade man i början ett sommar och vinter läge på dem första Ekotekarna vilket aldrig funkade nått vidare så det togs bort.Finns dock kvar ibland.
jamdup0701
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 28 sep, 2013 18:48

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av jamdup0701 »

Ok, tack. Jag testar med 70% och se vad som händer. Finns ingen sommar och vinter läge på min.
Tänkte också en gång att låt vedbaffeln vara kvar för att se om det minskar tjuvluft som kommer in. Var det en bra idé eller mindre bra idé?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av Eldvin »

Ved baffeln sänker rökgas tempen något. Men tror inte att den påverkar draget i så stor utsträckning.Men däremot kan läckage mellan panna stos skorsten ställa till det.Ett annat problem när man har ett insattsör ner stucket ett par meter ner i pipan.Kan bli turbulens och annat spännande :)
jamdup0701
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 28 sep, 2013 18:48

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av jamdup0701 »

Ett annat problem som kom precis nu...När jag skulle stänga av med den On/Off knappen på den vita lådan till höger av pannan, den som har kretskortet; det fungerade inte. Fick stänga av strömbrytaren på pannan istället.
Hade tänkt att stänga av och ändra till 70%. Hmm. Tips på vad problemet med On/Off knappen kan vara?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret

Inlägg av Eldvin »

Klart knappen kan ha sagt opp sig.Men va precis att de hände nu då :D Testa i allafall å slå om till 70%.
Skriv svar