A4 eller bioline 20?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

A4 eller bioline 20?

Inlägg av 4nders »

Hej på er! Min px21 packade ihop i fredags, misstänker styrkortet och har ingen lust att lägga pengar på den i den omfattningen. Jagar nu begagnad brännare istället och ser en del ecotec a4 ute på marknaden men även bioline 20, och vet inte riktigt vad jag ska sikta in mig på eftersom jag inte riktigt vet skillnaden mellan dom. Vad är skillnaden? Finns ecotec kvar? hemsidan verkar inte vara med riktigt...

(Jag letar efter bionordic b16 alt ecotec eller bequem)
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av Roli »

A4 och Bioline 20 är samma brännare men med olika namn. De ändrade namnet från A4 till Bioline 20 när den skulle lanseras utomlands.

Hemsidan verkar ligga nere just nu, kanske någon dator som hängt sig nu under semestertider..... men är man mån om kunder så borde de kolla sådant.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av 4nders »

Aha, det ger mig lite fler möjligheter! Har ringt för sent på minst 4st bionordic b16 och börjar tröttna. Ecotec finns det lite fler att välja på så jag funderar på att slå till på en.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av xdigger »

Försök få en med den nyare styrningen, alltså inte den med 2 lysdioder på.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av Roli »

Alla A4:or och Bioline brännare har den "nyare" styrningen. Styrningen med två lysdioder fanns bara på A3 brännarna och en sådan skall du inte satsa på. De saknar för det mesta automatisk start (några A3:or hade det dock men de är svåra att finna....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av 4nders »

Jo, det är en A4 eller bioline som gäller. Jag har fått nog av potentionmetrar, det är trots allt 2013.
Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt inför ett eventuellt köp men det går såklart alltid att ha mer info så är det något speciellt man bör tänka på inför begagnat köp?
Tänkte köpa nya slussvingar direkt, då vet man att skicket på dom är bra. Men resten är svårare att bedöma skicket på, speciellt när man inte kan se grejerna idrift.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av Roli »

Se till att allt finns med. T.ex infästningsplåten till pannan och brännarens tempgivare är delar som kanske inte följer med. Pga ovetenskap/ointresse följer de med pannan till skroten, beror naturligtvis på vem som demonterade/skrotade utrustningen. En ny tempgivare kostar 650:- kronor så det är ju bra om den finns med när man köper begagnat.
Jag fick inte med den när jag köpte min Bioline 20 begagnad för 3 år sedan. Inte heller infästningsplåten var med, men det gjorde inget då jag kunde använda den gamla från min A3:a som Biolinen ersatte.

En annan nog så viktig detalj att kontrollera, är hur det ser ut med "fettillgången" i internmotorns växellåda innan du monterar brännaren. Många motorer har dåligt med fett i växellådan (egen erfarenhet). Detta förkortar växellådans livslängd då kuggarna och deras lagringar slits ut i förtid. För att kontrollera detta behöver motorn demonterascfrån brännaren och v-lådan skruvas isär (6 skruvar). En ny motor kostar allt mellan ca. 800-2400 kronor, beroende på om man vill köpa pirat/ful kopia eller "original" hos återförsäljare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av 4nders »

Ok, får se hur det går. Börjar bli riktigt irriterad på folk som inte tar bort sina annonser när dom sålt prylen, har gått bet på ytterligare 4st brännare där annonsen finns kvar men inte brännaren. :|

Börjar mer o mer fundera på om jag ska ta och fixa egen styr till min PX21a istället.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av 4nders »

Fick tag i en till slut! Utan montageplåt men med givare, men jag tror att det verkar vara samma cc på hålen till den montageplåt som har använts till min px21a, så jag tror att det ska lösa sig. Nu behövs bara lite sämre väder så jag ska få lust att gå ner i källaren.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av Roli »

Det blev en Bioline då, grattis. När är den tillverkad? Jag kan ha lite intressanta papper som du nog vill läsa.
Fick du inte med montageplåten så kan du inte montera svängarmen, då den sitter fast i montageplåten i gängade hål.

Men om du ger besked på vilken svängarmen som följde med, monterad på höger eller vänster sida om brännaren. Så kan jag mäta på min montageplåt var de gängade hålen skall vara i förhållande till infästningsskruvarna. Nu är iofs svängarmen inget man måste ha men den underlättar då man skall ta loss brännaren vid sotning. Dessutom så kan brännaren alltid sitta på den vid rengöring av panna och/eller brännare.

Inte heller brännarens snabbfästen kan du använda då dessa utnyttjar en krok som sitter på montageplåten, en på varje sida om öppningen... Men de är heller inget man måste ha men det blir mycket lättare att demontera brännare från pannan om man kan använda dessa, då man slipper lossa fyra muttrar som man får använda istället..
Själv gör jag det inte eftersom jag saknar montageplåt med krokar, så jag får använda muttrar på de fyra pinnskruvarna som brännaren skall fästas med. Om du använder skruvarna så får du demontera eller vinkla undan brytaren som sitter vid brännarens övre vänstra infästning. Och se till att den är påverkad (tror att den skall vara sluten, men är inte säker, men du kan mäta dig till vilket) för den ser till att brännaren endast fungerar då den är påverkad, dvs en säkerhetsbrytare som ser till att brännaren endast kan gå när den är monterad på montageplåten och plåtens infästningsskruv påverkar då brytaren.

Hoppas du fick prutat några hundralappar eftersom du inte fick med montageplåten.
Jag prutade ner min begagnade brännare 700 pga av saknad montageplåt, dock fick jag inte prutat ner den ytterligare eftersom min brännare också saknade givaren....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av 4nders »

Jag var dålig på prutet, skyller på att jag åkt 2 timmar med två småbarn i bilen för att köpa den.

Men jag känner mig skapligt nöjd, får väl hoppas att den funkar som den ska också.
Jag behöver förhoppningsvis inte använda svängarmen, luckan på min pellux sitter på en svängarm redan så om den bara är lång nog så ska det nog gå bra med den. brännaren ska tydligen vara en årsmodell 2010, men säljaren hade inte köpt den själv utan den följde med huset när han köpte det.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av 4nders »

Nu sitter brännaren monterad på pannan, elanslutning kvarstår och så behöver jag en längre fallslang, vilket jag beställt tillsammans med nya slussvingar som såg lite slitna ut. I övrigt så ser brännaren rätt fin ut men enligt skylten på brännaren så är det en modell 2005, den kanske genomgick en renovering 2010 med tanke på att säljaren hävdade att det är en 2010a. Nåja, det är som det är.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: A4 eller bioline 20?

Inlägg av 4nders »

Nu är brännaren driftsatt, blev byte av tändelement också sen gick det bra. Nu återstår intrimning.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
Skriv svar