Trasigt lager i BioLine 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nimrod
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 11 jul, 2013 22:41

Trasigt lager i BioLine 20

Inlägg av Nimrod »

Hej,

Detta är inte mitt område. Alls. Det är möjligt att jag uttrycker mig fullständigt galet:

Finns det några tips på hur jag kan få ut yttre delen av ett havererat kullager till den inre matarskruven i en BioLine 20? Efter mycket bråk i jakt på fel så är nu brännaren i princip helt demonterad. Det har varit en lärorik resa med stöd av inlägg och länkar till YouTube-klipp här på forumet. Vingar, tändelement och inre matarskruv samt kullager ska bytas. Nu har jag nått vägs ände och då återstår det trasiga kullagret, där den inre ringen och de få kvarvarande kulorna ramlade ut mer eller mindre av sig själva, men där den yttre ringen sitter fast, med någon millimeters spel ut ur sitt läge.

Hur kan jag lösa detta?
EcoTec BioLine 20/A4 (2007), Neova-pellets (8 mm)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Trasigt lager i BioLine 20

Inlägg av micke_932 »

Vet ej hur det ser ut så det får blir generella tips, de flesta kullager är pressade på plats för att den yttre lagerringen inte skall kunna röra på sig, eventuellt med ett låsclips av något slag.

Och i så fall brukar man få knacka ut dom från andra hållet med lämpligt verktyg, eventuellt kan en hylsa eller rörstump användas.

Se till att skaffa ett tätat lager, om du säter ett öppet lager där så är det nog slut rött snabbt också.

kolla också axeln där innerringen sitter, om det är så slut så att kulorna trillar ut så kan det ha kärvat så att det börjat snurra på axeln (eller om ytterringen börjat snurra).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nimrod
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 11 jul, 2013 22:41

Re: Trasigt lager i BioLine 20

Inlägg av Nimrod »

Tack Micke!

Jag fick loss den yttre ringen eftersom det fanns ett spel på någon millimeter, där jag lyckades vinkla in och få på plats en bricka. Brickan gav motstånd så att jag kunde föra in ett metallrör så som skruven för internmatning suttit, så som du skrev Micke. Två jämna hammarslag så släppte ringen (nästan lika prydligt som i den video signaturen "LO" lagt upp på YouTube http://m.youtube.com/watch?v=a1y2QZz-q8w).

I en annan tråd stod det om varmluftspistol osv, men jag fick inte det att fungera alls. Kanske gjorde jag fel eller har för svag effekt på pistolen eller vad-som-helst.

De lagerutdragare jag rotade fram i garaget passade inte. Annars hade det ju varit klockrent, inbillar jag mig.

Japp, kullagret var låst med en fjäder och japp, jag har beställt ett tätat lager (bra tips och skönt att få bekräftat att både hjärna och händer fungerar hyfsat, trots allt!).
EcoTec BioLine 20/A4 (2007), Neova-pellets (8 mm)
Skriv svar