Hysterens Bioline20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dempa76
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 17 jul, 2012 18:36

Hysterens Bioline20

Inlägg av Dempa76 »

Har lite funderingar kring hysterens på en bioline20.
Brännaren är från fabrik inställd på 75grader, hysterens -2 och +6.
Kan det vara dåligt att öka spannet?
Nu har jag 70grader, -5 och +10 inställt för att pannan ska gå så lite som möjligt under sommaren.

Vad har ni för inställningar?
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Bulkförråd 3 ton med 4,5m skruvmatning
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hysterens Bioline20

Inlägg av micke_932 »

Nejdå, det är helt ok, så länge inte tempen sjunker för lågt så går det hur bra som helst, längre gångtider är alltid bättre, dessutom minskar det slitaget på tändelement osv.

Enda undantaget är om du har en pannan med lite vatten i (-120 liter eller så), om du sätter starttempen för låg så hinner kanske inte brännaren starta innan tempen har sjunkit väldigt lågt=kallt vatten.

För egen del så kör jag 65-85 grader.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Dempa76
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 17 jul, 2012 18:36

Re: Hysterens Bioline20

Inlägg av Dempa76 »

Okej, det låter bra.
Spelar det någon roll egentligen vilken drifttemperatur man väljer att utgå ifrån,
dvs 70grader, -5 och +10 alt. 75grader, -10 och +5?
Det är väl bara spannet som har betydelse, eller har jag fel?

Kan man öka på värmen ända upp till 90grader?
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Bulkförråd 3 ton med 4,5m skruvmatning
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hysterens Bioline20

Inlägg av micke_932 »

Nej, det spelar ingen roll, det är bara ett sätt att ange börvärdena, resulatet är detsamma i dina två exempel.

Det går fint att köra ända upp till 90 grader men förlusterna ökar lite med högre temperatur, och om du har blandningsventilen (den som ser till att varmvattnet inte blir för varmt) sittande nära ovanpå pannan så får den ta rätt mycket stryk om du har hög temp i pannan, men som sagt, det har inte så jättestor betydelse.

Var dock lite försiktig om det är mindre vattenmängd i pannan (vet inte vad du har i din), det blir en del eftervärme när brännaren stannar så tempen kan sticka iväg några grader till efter att den stannat.

Man ska också vara lite försiktig med höga temperaturer, om tempgivaren/termostaten sitter på en plats långt från brännaren så kan det vara högre temperatur än 90 grader på annan plats i pannan, dvs det kan koka lokalt även om givaren anser att det bara är 90 grader, men det är säkert ingen fara om du håller dig till 90 grader, du måste nog upp lite högre för att det ska bli problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Dempa76
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 17 jul, 2012 18:36

Re: Hysterens Bioline20

Inlägg av Dempa76 »

Bra, tack för jättebra svar!
Min gamla panna har en vattenvolym på 250 liter, och tempgivaren sitter i ett dykrör rakt ovanför brännaren, så det borde gå bra.
En till fråga: När brännaren startas upp går fläkten kontinuerligt men den slår över i driftläge börjar den pulsera, ska det vara så?
Hade en A3 innan den här brännaren och den fläkten pulserade inte.
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Bulkförråd 3 ton med 4,5m skruvmatning
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hysterens Bioline20

Inlägg av Roli »

Det är helt normalt med pulserande fläkt. Det är på det sättet som man kan justera hur mycket "fläkt" som blåser in i brännarkoppen, dvs brännarens effektjustering. Ju högre effekt brännaren går med desto mindre pulserande på fläkten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Dempa76
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 17 jul, 2012 18:36

Re: Hysterens Bioline20

Inlägg av Dempa76 »

Då kan man sova lugnt!

Är det några speciella inställningar som man bör ändra på, som inte är riktigt bra inställt från fabrik, eller beror det på panna, pelletsfabrikat osv.
Har du några bra tips Roli, du eldar väl också Stora Enso pellets?
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Bulkförråd 3 ton med 4,5m skruvmatning
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hysterens Bioline20

Inlägg av Roli »

Har inga speciella tips på inställningar, kör själv med i stort sätt den inställning som brännaren hade när jag köpte den begagnad. Har endast ändrat lite på effekt och matning så det har passat min uppsättning lite bättre (inbillar mig iallafall att det är bättre).

Har inte kört Stora Enso de senaste två åren pga avskruvhaveri i externförrådet. Utan det har blivit säckad pellets från Byggmax och de tillverkare som de har haft. Senaste vintern har jag för mig att jag har haft 4 eller kanske 5 olika pellets tillverkare, men det har fungerat bra. Någon gav lite mer aska ände de andra men i det stora hela inga större skillnader.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar