Tändningsfel Eco-Tec A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jan.k
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 maj, 2013 12:57

Tändningsfel Eco-Tec A4

Inlägg av jan.k »

Jag har en Eco-Tec A4 från 2005 i en Focus PE-20 panna. Har problem med att pannan stannar och larmar för tändningsfel. Jag har tidigare fått några tändelement utbytta på garanti, och sista gången konstaterades att det var något fel i styrboxen, så att den gav ström till elementet hela tiden. Detta åtgärdades och allt har funkat tills för några veckor sedan. Nu har samma larm kommit tillbaka, men om jag tänder manuellt, så kan brännaren gå allt från ca 12 timmar upp till flera dygn innan den stannar och larmar tändningsfel igen. Så det verkar ju som om elementet fungerar. Någon som har en aning om vad som är fel??
Jag har också en fråga om "underhållsfyr". Min styrbox har inte blivit uppdaterad med någon ny programvara sedan den var ny, jag har för mej att min återförsäljare sa något om ny programvara innan han gick i konkurs. Jag har tittat i instuktionsboken som följde med brännaren, men jag kan inte hitta något om underhållsfyr. Skulle vara mycket tacksam om någon har några tips :?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tändningsfel Eco-Tec A4

Inlägg av Roli »

Vad har du för version av brännarprogram?

Versionsnumret syns i displayen under boxens uppstart efter att man brutit strömmen till den.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jan.k
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 maj, 2013 12:57

Re: Tändningsfel Eco-Tec A4

Inlägg av jan.k »

Det står TM 3006 Controller och Version: 7.00.10 på displayen
Jag läste ett inlägg där det står att tändningsfel kan uppstå om slussvingarna
inte sluter tätt. Är det svårt att byta eller vända på dom, räcker det med att
plocka bort locket över vingarna?
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Tändningsfel Eco-Tec A4

Inlägg av jerjo »

Det finns en film på Youtube som beskriver slussvingebyte - lycka till!

Om du har dessa bekymmer är det bäst att skaffa nya, vändning är bara en temporär lösning.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Skriv svar