Problem med Ecotech Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

Hej, ny på forumet - detta är mitt första inlägg.

Har läst mycket på forumet och andra om mina problem men fortfarande inte kommit fram till en lösning. Tänkte att jag får registrera mig och fråga er med mer erfarenhet än jag.

Jag bor i en hyrd villa, byggd 1955, med en CTC 265 panna med en Ecotech Bioline 20. Brännaren har fungerat relativt bra fram tills nu, då den stannat fem gånger på en vecka. Det är hyresgästen före mig som bett om att få pellets installerat och min hyresvärd har inte själv pelletsbrännare och kan således inget. Den vvs:aren som gör service verkar mest glad om han slipper att komma och har inte varit till någon hjälp.
Min far har CTC-panna med pellets, men en brännare från Värmebaronen, så han kan en del - men inte allt.

Mitt problem är att jag får "Ingen låga" eller "Tändningsfel" hela tiden. Detta är något som uppstått sista tiden. Så i onsdags plockade jag och farsan isär brännaren och verkligen bort ALL koks och rengjorde optovakten ordentligt (den har tjärat igen tidigare, men det kan verkligen inte vara den nu). Skruven är bytt i augusti så den är det inte. Min farsa har kollat bafflarna och de var i gott skick.

Idag när pannan stannade kom jag ner så var koppen utbrunnen. Det jag brukar få göra är att köra "Ladda brännare" en eller två gånger för att fylla koppen med pellets och sen starta den.

Förutom att det här är fantastiskt irriterande så går det åt gräsligt massa pellets till att starta upp pannan från låg temperatur varenda dag, så ni kanske kan förstå att jag är lite desperat!?

Hjälp!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Sitter optovakten tillräckligt långt in i röret för att se lågan?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

Ja, det tror jag. Den har jag varit på och försökt "skjuta" in. Men det sitter ju ett buntband på gummipluppen som sitter åt ganska hårt. Så det verkar som att optovakten sitter där den ska.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Så är det på min A3 med, så det ska det kanske inte vara, jag testade min med en ficklampa och då körde brännaren igång som vanligt fast fortare. Optovakten kan ju faktiskt vara kass med? Borde gå att mäta upp den, någon här kanske vet hur man mäter den?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av kiho »

Har du kollat vilket värde optovakten ligger på under drift? Ska ligga över 300 om allt är som det ska. Ändra börvärdet på optovakt till 1. 30 är fabriksinställningen. Har man haft optovakten för långt inskjuten kan den ha tagit stryk.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

eh... Sakta i backarna här. Värde på optovakten? Jag är alltså total nybörjare på det här!
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av kiho »

Ok :)
Ladda ner en manual om du inte har det.

På panelen pilar du ner till inställningar, tryck högerpil, pila ner till givare, högerpil igen. Där kan du se ärvärde och börvärde på optovakt och nivåvakter för internförrådet.
Ärvärde är vad det låter som. Om börvärdet står på 30 måste du ha ett större ärvärde än 30 för att brännaren ska tolka det som att det brinner.
Därav det tidigare förslaget att sänka börvärdet till 1.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av Roli »

Har du bytt pellets sort nyligen. Vissa sorter brinner upp snabbare än andra när brännaren stannar. Sedan när den skall starta så räcker då inte brännarens "starttid" till för att fylla koppen igen så att tändelementet har tillräckligt med pellets att tända.

Dåliga slussvingar kan också ge detta problemet då det drar lite luft genom slussen när brännaren stannar. denna luft får glöden att bränna lite mer pellets innan brännaren slocknar som sedan gör att skruvens gångtid inte räcker till att fylla koppen vid start igen.

Är slussvingarna böjda i ytterhörnen? Eller är hela vingen böjd?
Det kan också vara "smuts"/beläggningar i slusskammaren som gör att slussvingarna inte riktigt sluter tätt som då gör att glöden brinner in förlångt in i brännarens matningsrör.

En första åtgärd kan vara att vända slussvingarna, går då brännaren bra efter detta så är det bara att beställa nya slussvingar och byta dessa sedan till nästa eldningssäsong. De vända vingarna borde kunna vara tillräckligt bra för att kunna hålla till denna eldningssäsongs slut.

När är slussvingarna bytta på brännaren? Är de äldre än 2-3 år så är det 80-90% chans att det är slussvingarna som ger dig dina bekymmer. Slussvingar är en förbrukningsvara som på vissa brännare kan hålla upp till 5-6 år och på andra bara 0,5-1 år eller kortare. Men normal livslängd ligger nog kring 2 år. Exakt hur länge de fungerar på en Bioline vet jag inte. Jag har bytt mina en gång sedan jag körde igång min begagnade brännare på sensommaren 2010. Och har en ny uppsättning liggande sedan några månader då de nuvarande börjar närma sig ett byta alternativt en vändning....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

1. Brännaren står i vila nu så jag har inte fått något vettigt värde från optovakten. Dock fladdrade värdet väldigt mycket, ska det göra det?
EDIT: Värdet fladdrar runt på 600 nu när pannan går för fullt.

2. Vi bytte sort när vi flyttade in, tidigare hyresgäst använde Derome 8mm, vi kör BioNorr 6mm. Men vi har bott här sen september 2012 och det har inte varit sånt här krångel innan. Tidigare krångel har berott på smutsig optovakt, eller att jag glömt fylla på förrådet.

3. Min farsa har kollat slussvingarna och han säger att de är OK. Jag har inte själv tittat på det, om jag ska vara ärlig. Vet inte när de byttes sist, eftersom tidigare hyresgäst flyttade ut december 2011 och huset stått tomt fram tills vi flyttade in september 2012.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av Roli »

Har brännaren ståt still från december till september så kan vingarna om de är lite äldre fått en liten kvarstående deformation som gör att det inte riktigt sluter tätt i slusskammaren. Därav dina driftsproblem.

När ni bytte från 8 mm pellets till 6 mm gjordes det då någon justering på matningen? Det skiljer en del i pellets volym mellan 8 och 6 mm pellets. Kör man med samma matning så får brännaren lite för mycket pellets in i brännkoppen när man går från 8 till 6 mm eftersom brännaren matar volym och inte vikt. Om du har möjlighet så tag en liter av respektiva pelletsort (8 o 6 mm) och kontrollmät vikten. Skillnaden där emellan får du justera pelletsmatningen för.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

Brännaren har inte stått helt still, värmen har varit på i huset även när de varit tomt. Men det är klart, brännaren har inte gått som om någon bott här.

Ska försöka få tag på en säck Derome att jämföra med.
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

Idag var det dags för ännu en kall dusch och en stannad panna.

Har kollat på optovakten, verkar inte kunna ändra "bör-värdet". Vad menar ni att det skulle vara för nytta med det?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av Roli »

Om man ändrar börvärdet så "tror" brännaren lite snabbare att det har tänt i brännarkoppen. Och eftersom startsekvensen är tidstyrd så kan ett ändrat värde "rädda" startförsöket. Men det känns lite som en nödlösning den ska tända under startsekvensen, om allt är normalt, och klarar den det inte på den första så finns det två försök till (iallafall på min brännare).

Jag tror fortfarande på att dina slussvingar börjar blir dåliga, vilket gör att brännaren glöder längre än normalt vilket betyder att den får problem med att återfylla brännarkoppen när den skall återstart. Åtminstone hjälpte ett slussvingebyte min brännare sist som den hade startproblem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av kiho »

Stannar brännaren för "ingen låga" eller för "tändningsfel"?
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

Vanligast är "ingen låga", men tändningsfel uppkom samtidigt med "ingen låga" en gång förra veckan. Nu har den stannat totalt åtta gånger på två veckor - senast i går morse och i morse. Min farsa tror på pelletsen och skall därför skaffa ett par säckar 8mm idag. Jag tror inte riktigt det kan vara hela problemet eftersom vi kört på 6mm sen i höstas utan några större problem.

Igår när den stannade hann jag upptäcka det ganska tidigt. Då kollade jag optovakten och den visade värde 0, men när jag tog ut brännaren glödde det fortfarande i koppen. Då räckte det att trycka på start för att brännare skulle mata fram lite ny pellets och sen starta utan problem.

I morse när den stannat var det lite förkolnad pellets i koppen så jag chansade och tryckte bara på start, då gick den nästan till drift på en gång, utan en massa tändningsförsök.
Skriv svar