Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
v40 johan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 10:30
Ort: Tokholm

Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av v40 johan »

Hej!

Efter det att min A4s(från 2006) internmotors växellåda skar (Mellor 5,3v/min med 40mm stator ) började jag söka en ersättare.
Ecotec's egen reservdels motor ligger på normal pris på 2100kr bland de flesta återförsäljarna.
Dyrt tyckte jag.
Hittade en liknade motor(SPG 5,4v/min med 50mm stator) i egentligen avsedd för en TB-Mini externskruv men till en kostnad för 800kr!?.
Vad är skillnaden då för utom ca 1200kr kan man undra.
Så sagt å gjort, jag beställde hem en för test.
Den nya motorn passar utan att göra någonting direkt på original Ecotecskruven, eventuellt kan fläkten ta i plastkåpan.(lättfixat)
Den passar även bra i brännaren med bara små modifieringar av den blå fläkten, men flatstiftskontakterna hamnar när plåtkåpan.

Hur kan det skilja så mycket i pengar mellan 2 tillsynes lika motorer?
SPG 230V 0,65A 5,4v/min med 50mm stator ca 25Nm = 800kr (ISG3250PMB) (TbMini)
SPG 230V 0,45A 5,6v/min med 40mm stator ca 19Nm = 2200kr (ISG3240PMEB-1) (Ecotec)

Klarar då Ecotecs styrenhet av den något högre strömstyrka som motorn avsedd för TB-Mini innebär i det långa loppet? Det får tiden utvisa.

/Johan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av Roli »

Här finns det fler alternativ:

SPG 1631:- 5,6 rpm http://www.pelletsshopen.com/motor-ecot ... c-165.aspx

Mellor 938:- 5,3 rpm http://www.pellkam.se/Motorer.asp

Finns säkert några fler leverantörer till med varierande pris.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
helgen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 10:25

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av helgen »

Johan: hur har det gått med TbMini-motorn? Nu har nylonkugghjulet i min växel gått sönder för andra gången inom ett år och det går inte att få tag i bara det utan man måste byta hela motorn. Så jag är nyfiken på om det funkar med Tbmini eftersom den bara kostar hälften så mycket
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av Roli »

Jag kör med SPG-motorn enligt mitt inlägg ovan. Den är förvisso dubbelt så dyr som TB-mini motorn men ändå billigare än "original". Och den har fungerat utan bekymmer. Stod själv i valet och kvalet vad jag skulle köpa när växellådan gav upp i min motor men valde att behålla samma varvtal som "original" motorn för att slippa justera matningen.

Det vore intressant om vi även kunde få en indikering om hur det har fungerat för Johan med TB-mini motorn.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
helgen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 10:25

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av helgen »

Det var till SPG-motorn som jag bytte i november när min motor gav upp efter 7 år. Men som sagt, den höll inte ens i ett år. Antingen var det fel på den eller så är det något annat som gör att den går så trögt så att kugghjulet i nylon gick sönder. Noterat att drivkuggen från motorn inte driver på hela kugghjulet utan bara 3/4-delar. Kanske det som gjort att påfrestningen blivit för stor. Funderar på att försöka få någon kugghjuls-tillverkare att göra ett nytt kugghjul i stål...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av Roli »

Hur var det med tillgången på fett i växellådan. Det verkar vara ett fel som dyker upp ofta. Min var det väldigt lite fett i och det lilla som fanns var nästan hårt som vax. Dvs den smörjande funktionen var helt borta..... därför var både kuggar och hål i höljet slitna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
helgen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 10:25

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av helgen »

Ingen brist på fett. Tror snarare att det har med slussvingar/skruv att göra. De har gått väldigt trögt. Har nu justerat skruven och dessutom kapat lite på slussvingarna. Jag har inte orkat dra runt dem för hand tidigare. Få se om det hjälper när jag får igång det hela igen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av Roli »

Slussvingarna skall vara täta men inte gå trögt så det kan naturligtvis ha haft ett finger med i slitaget av v-lådan. Det skall slipas in enligt montageanvisningarna för tajt passning men inte gå trögt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
helgen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 10:25

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av helgen »

ok. Då är det nog det som är boven i dramat. Slussvingarna har gått väldigt trögt så det har nog slitit rejält på växellådan. Har inte sett någon info om att de ska slipas in utan jag har monterat dem som de är. Tack för den infon :) Har du tips på hur man slipar in dem? Försökt med sandpapper men det går inte något vidare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av Roli »

Jag brukar använda sandpapper. Nya vingar kan ibland vara för breda för att passa i slussen rakt av, de får absolut inte böja sig i "tvärled" för då är de förstora och måste slipas. Jag fick en gång ett papper där det framgick hur EcoTec tyckte att man skulle göra. Pm:ar du mig din emejladress så skall jag fixa en pdf på papperet.

Går skruven lätt?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
helgen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 10:25

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av helgen »

Skruven går lätt. Beställer en ny motor/växellåda idag. Kylan kryper närmare...
Tänkte kolla "fetthalten" i den så fort jag får den. Har du någon idé om man ska ha någon speciell fettyp?

Jag PM:ar dej
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotor A4 eventuell ersättare till orginal?

Inlägg av Roli »

Vet inte om det krävs någon speciell typ av fett. Har själv använt mig av vanligt universalfett för hjullager. Rätt eller fel????

Skall se om jag kan hitta montageanvisningarna för slussvingarna när jag kommer hem, hittar jag papperet så får du ett mejl i morgon. Har för mig att de visar hur de tänkt sig att "slipa in" slussvingarna för passning. Var ett tag sedan jag själv "läste på"......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar