Projekt A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Borde gå och lägga sig hyfsat med 10% steg på matningen... Ska nog skaffa rökgasanalysator.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Antar att att du hamnar på 70%, brukar inte gå å göra så mycket mer,dom där brännarna e gjord så. Testa 80 % å sotar det då så är det bara å sänka.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Ställde om till 80% för en timme sen. :) Kört på 60% fram till dess och tyckte att det såg ut att vara lite för mycket syre på insidan av pannan, fick ett lustigt fenomen, har kört rindi och fyllde på med Klint från byggmax imorse och nu är panna nästan orange på insidan!? ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Ja du ser! Pelletsen e olika,det är därför man ska kunna ändra,vad hände med rökgastempen?? Om det går så ska det sota liiite, testa några dar å se vad som händer. Blir rökgaserna varmare så kan du baffla mer istället för att köra med stort luftöverskott som bara ställer till det.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Jaa, rökgastempen ligger ganska lika nu tycker jag, skiljer inte mycket alls.. Lite tidigt att säga hur det ser ut, hur ska askan se ut?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Aska ska va grå :lol: Men sotet på väggarna kan få lite olika färg beroende på vad som pelletsen innehåller. det kan va grafit grått, Blåaktigt ungefär som pulver till blåbärssoppa eller ljus brunt som O`boy pulver eller som ingefära/vitpeppar. Grejjen är den att inom varje färg spektra så finns det en rätt stor variabel i co2, så för att veta så måste du mäta. Det är ingen dum ide att köpa ett instrument å mäta skälv. Det finns i bland beg på blocket. Händer att firmor lägger ner verksamheten å säljer av prylarna.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Ahh, då kan jag följa askan hur det ser ut.. :) Brunt för mycket bränsle och vit för mycket syre?

Joo, lite sugen på att skaffa rökgasanalysator, men dom kostar ju en 10k så då bör man ju mäta åt några andra för att tjäna in instrumentet!! :) Lite sugen på att skaffa en dragmätare med.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Aska är det på botten av pannan.Den är och förblir grå.Det blir den även i en kolmila,det är sotet du ska kolla på. Om sotet är helt svart så är det luftunderskott, om det är vitt så är det överskott. Blir det Cacao brunt är det ett rejält luftöverskott så det börjar å tjära,för att förbrännings temperaturen inte kommer upp i temperatur. Om du kollar O`boy pulver å Cacao pulver ,Ness kaffe så är det en viss skillnad. Skillnaden blir större om du kollar på instrumentet. Å 10 papp för ett riktigt instrument är väll inget å gnälla på.Ett nytt kostar 20! Å kollar man vad en ny bil kostar, platt teve ajfon, å allt som "man måste ha så tycker jag det är värt det. Du mäter ju även undertrycket med instrumentet. Sen att man mäter under trycket i stosen blir inte alltid riktigt rätt, Om du har en trång panna så kanske du måste ha lite mer undertryck i stosen för att få rätt i eldstaden.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Pannan har dragit ca 26kg pellets från igår 9.30 till idag 10.00 ute temp är -3 och inne temp 21.5 och spartid 9-15 och 22-05 då jag endast har 20 grader. Instrumentet(Testo 327-1) jag har tittat på kostade strax över 12000kr nytt och dragmätaren jag hittade kostade 1890kr

Då jag tycker att sotet på vedluckan är ganska grått så har jag dragit upp matningen, ska bevaka det under dagen och se hur färgen yttrar sig.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Då är du på rätt väg!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Är ordet gyllenbrun ett bra ord att beskriva hur det ska se ut?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Låter inte helt fel i sammanhanget.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Ok då vet jag vart jag ska! :) Visade kompisen grejerna idag(han med rymdskeppet), han tyckte jag skulle ordna egen plc-styrning så jag kan få ut statistik över driften.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Ingen dum ide! En PLC att styra hela rasket hade vart fint!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Nej, det hade varit nåt! :) Ställde idag om matningen till 90% i försök att få rök i tuberna, ville se om jag kunde få en för "fett" blandning, men lyckades inte, har ställt om till 100% nu för att få fram en för fet blandning, jag är nästan säker på att fläkten blåser på lite för hårt, får ganska grov aska, tycker att det blir mycket "loppor" som flyger iväg från koppen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar